Gamla testamentet 2022
23–29 maj. Josua 1–8; 23–24: ”Var stark och frimodig”


”23–29 maj. Josua 1–8; 23–24: ’Var stark och frimodig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”23–29 maj. Josua 1–8; 23–24”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Mose ordinerar Josua

Illustration av Mose som ordinerar Josua, av Darrell Thomas

23–29 maj

Josua 1–8; 23–24

”Var stark och frimodig”

När du studerar Josuas bok, fundera då på hur det du lär dig om israeliterna kan stärka din tro på Jesus Kristus.

Skriv ner dina intryck

Det hade tagit flera generationer, men Herrens löfte skulle nu uppfyllas: Israels barn var på väg att ärva det utlovade landet. Men i deras väg låg floden Jordan, Jerikos murar och ett ogudaktigt men mäktigt folk som hade förkastat Herren (se 1 Ne. 17:35). Dessutom var deras älskade ledare Mose borta. Situationen kan ha fått en del israeliter att känna sig svaga och rädda, men Herren sa: ”Var stark och frimodig.” Varför skulle de känna så? Inte på grund av deras egen styrka – eller ens Moses eller Josuas styrka – utan därför att ”HERREN din Gud är med dig vart än du går” (Jos. 1:9). När vi har våra egna floder att gå över och murar att riva ner, kan underbara saker hända i våra liv, för det är ”Herren [som ska] göra under bland [oss]” (Jos. 3:5).

För en överblick över Josuas bok, se ”Josua” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Josua 1:1–9

Gud är med mig om jag är trofast mot honom.

Föreställ dig hur det kan ha varit för Josua att kallas att ersätta Mose. Lägg märke till vad Herren sa i Josua 1:1–9 för att uppmuntra honom. Tänk på de svåra utmaningar du ställs inför. Vad i de här verserna ger dig mod?

Det kan vara intressant att notera att namnet Josua (Yehoshua eller Yeshua på hebreiska) betyder ”Jehova frälser”. Och namnet Jesus kommer från Yeshua. Så när du läser om Josua kan du fundera över hur hans mission att leda Israels barn in i det utlovade landet påminner dig om Frälsarens mission.

Se även Ann M. Dibb, ”Var frimodig”, Liahona, maj 2010, s. 114–116.

Josua 2

Både tro och gärningar är nödvändiga för frälsning.

De första kristna såg Rahab som ett exempel på kraften i både tro och gärningar. (Se Hebr. 11:31; Jak. 2:25). När du läser Josua 2 kan du fundera över vilken roll Rahabs tro och gärningar hade i räddningen av henne själv, hennes familj och de israelitiska spejarna. Vad lär du dig av det här om hur din tro på Kristus och dina gärningar kan påverka dig själv och andra?

Det kan vara intressant att veta att Rahab var anmoder till både kung David och Jesus Kristus (se Matt. 1:5). Vilka tänkbara lärdomar kan vi ta till oss av det?

Bild
Rahab

Rahab vid sitt fönster. I väntan på löftet, av Elspeth Young.

Josua 3–4

Jag kan få uppleva Guds ”under” om jag har tro på Jesus Kristus.

Herren vill ”att alla folk på jorden ska veta hur stark HERRENS hand är” (Jos. 4:24). När du läser Josua 3–4, fundera då över hur du vet att Herrens hand är stark. Hur har Herren gjort ”under” i ditt liv (Jos. 3:5)? Hur kan du uppleva – eller urskilja – dessa underverk oftare? (Se t.ex. Jos. 3:17.)

Varför tror du att israeliterna behövde helga sig innan de gick igenom floden Jordan? Vilken betydelse finner du i det faktum att floden bara skars av i sitt lopp efter att ”prästerna … satte sina fötter i vattenbrynet” (Jos. 3:13, 15)?

För andra viktiga händelser som inträffade vid floden Jordan, se 2 Kung. 2:6–15; 5:1–14 och Mark. 1:9–11. När du begrundar de här skriftställena, vilka samband ser du då mellan de här händelserna?

Se även Gérald Caussé: ”Tycker ni fortfarande att det är underbart?Liahona, maj 2015, s. 98–100; ”Utöva tro på Kristus” [Exercise Faith in Christ] (video), JesuKristiKyrka.org.

Josua 6–8

Lydnad ger mig Guds kraft i mitt liv.

De här kapitlen handlar om strider över områdena Jeriko och Ai. När du läser dem kan du fundera över hur du strider mot frestelser i ditt eget liv. (Se t.ex. Jos. 7:10–13.) Vad lär du dig om hur Gud kan hjälpa dig och om vad du behöver göra för att få tillgång till hans kraft? Vad gör till exempel intryck på dig med Herrens instruktioner om att inta Jeriko? (Se Jos. 6:1–5.) Redogörelsen i Josua 7 kan kanske inspirera dig att avgöra om ”det finns något som är vigt åt förintelse” i ditt liv som du behöver ta bort (Jos. 7:13).

Josua 23–24

”Håll er till HERREN er Gud”

Efter att ha delat upp det utlovade landet bland Israels tolv stammar (se Jos. 13–21) gav Josua dem sin sista undervisning. När du läser de här lärdomarna i Josua 23–24 kan du kanske göra en lista över de varningar, förmaningar och utlovade välsignelser du hittar. Med tanke på allt som israeliterna hade gått igenom, varför tror du att Josua valde att tala till dem om de här sakerna i slutet av sitt liv? Vad finner du som inspirerar dig att hålla dig till Herren (Jos. 23:8)?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Josua 1:8.Vad säger den här versen om hur vi bör förhålla oss till våra skriftstudier, både enskilt och som familj? Hur har skrifterna fått oss att ”lyckas på [vår] väg” och ”ha framgång”?

Josua 4:3, 6–9.Efter att ha läst vad Herren ville att israeliterna skulle göra med stenar från floden Jordan skulle er familj kunna prata om några av de stora ting som Herren har gjort för er. Sedan kan varje familjemedlem få en sten att skriva eller rita något på som Herren har gjort för honom eller henne.

Josua 6:2–5.Er familj kanske skulle tycka om att dramatisera de instruktioner som Herren gav israeliterna för att erövra Jeriko. Vad kan Herren vilja att vi ska lära oss av den här berättelsen?

Josua 24:15.Efter att ha läst den här versen kan familjemedlemmarna berätta om tillfällen när de valde att tjäna Herren trots att det var svårt. Varför är det viktigt att välja att tjäna honom ”i dag” i stället för att vänta på att bestämma sig tills en situation uppstår? Hur kan vi stödja medlemmarna i vårt ”hus” i vår strävan att ”tjäna HERREN”?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Gör rätt val”, Psalmer, nr 162.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd ofta. Ditt uppriktiga vittnesbörd om sanningen kan påverka din familj på ett mäktigt sätt. Det behöver inte vara vältaligt eller långt. Ett vittnesbörd är mest kraftfullt när det är rättframt och uppriktigt. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 11.)

Bild
Jerikos murar faller

Herren fick Jerikos murar att falla. © Providence Collection/tillstånd från goodsalt.com