Oude Testament 2022
23–29 mei. Jozua 1–8; 23–24: ‘Wees sterk en moedig’


‘23–29 mei. Jozua 1–8; 23–24: “Wees sterk en moedig’”, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘23–29 mei. Jozua 1–8; 23–24’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Mozes ordent Jozua

Illustratie, Mozes die Jozua ordent, Darrell Thomas

23–29 mei

Jozua 1–8; 23–24

‘Wees sterk en moedig’

Bedenk bij uw studie van het boek Jozua dat wat u over de Israëlieten te weten komt uw geloof in Jezus Christus kan vergroten.

Schrijf uw ingevingen op

Er waren verscheidene generaties voorbijgegaan, maar de belofte van de Heer zou bijna in vervulling gaan: de kinderen van Israël waren dicht bij het land dat ze als erfgoed was beloofd. Maar de rivier de Jordaan, de muren van Jericho en een goddeloos maar machtig volk dat de Heer had verworpen, stonden ze nog in de weg (zie 1 Nephi 17:35). Bovendien hadden ze hun geliefde leider, Mozes, niet meer. Die situatie kan veroorzaakt hebben dat sommige Israëlieten zich zwak en angstig voelden, maar de Heer zei: ‘Wees sterk en moedig.’ Waarom moesten ze sterk en moedig zijn? Niet omdat ze zelf zo krachtig waren, of vanwege Mozes of Jozua, maar omdat ‘de Heere, uw God, […] met u [is], overal waar u heen gaat’ (Jozua 1:9). Als we zelf rivieren moeten oversteken en muren moeten neerhalen, kunnen er geweldige dingen gebeuren, want het is ‘de Heere [die] wonderen [doet] in uw midden’ (Jozua 3:5).

Voor een overzicht van het boek Jozua raadpleegt u ‘Jozua’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
Learn More image
Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jozua 1:1–9

God zal met mij zijn als ik Hem trouw ben.

Denk u eens in hoe het voor Jozua geweest moet zijn om als plaatsvervanger van Mozes te worden geroepen. Zoek in Jozua 1:1–9 op wat de Heer zei om hem te bemoedigen. Denk na over uw eigen moeilijkheden: wat staat er in deze verzen dat u moed geeft?

Het kan interessant zijn dat de naam Jozua (Yehoshua of Yeshua in het Hebreeuws) ‘Jehova redt’ betekent. En de naam Jezus is afgeleid van Yeshua. Dus bedenk bij het lezen van Jozua hoe zijn opdracht om de kinderen van Israël het beloofde land in te leiden u aan de zending van de Heiland herinnert.

Zie ook Ann M. Dibb, ‘Wees moedig’, Liahona, mei 2010, 114–116.

Jozua 2

Ons heil vergt zowel geloof als werken.

Leden van de vroegchristelijke kerk zagen Rachab als een voorbeeld van geloof én werken (zie Hebreeën 11:31; Jakobus 2:25). Denk bij het lezen van Jozua 2 na over de rol van Rachabs geloof en werken bij het redden van haarzelf, haar familieleden en de Israëlitische verkenners. Wat leert u hieruit over de invloed die uw geloof in Christus en uw goede werken op uzelf en andere mensen kunnen hebben?

Het is misschien interessant om te weten dat Rachab een voorouder van zowel koning David als Jezus Christus was (zie Mattheüs 1:5). Wat kunnen we hieruit leren?

Afbeelding
Rachab

Rachab bij een venster, Wachten op de belofte, Elspeth Young

Jozua 3–4

Ik kan Gods ‘wonderen’ meemaken als ik geloof in Jezus Christus heb.

De Heer wil dat ‘alle volken van de aarde zouden weten dat de hand van de Heere sterk is’ (Jozua 4:24). Overdenk bij het lezen van Jozua 3–4 hoe u weet dat de hand van de Heer sterk is. Hoe heeft de Heer ‘wonderen’ voor u bewerkstelligd? (Jozua 3:5.) Hoe kunt u die wonderen vaker meemaken of herkennen? (Zie bijvoorbeeld Jozua 3:17.)

Waarom zouden de Israëlieten zich hebben moeten heiligen voordat ze de Jordaan overstaken? Welke betekenis hecht u aan het feit dat het water van de rivier pas bij de bron werd afgesneden toen ‘de voetzolen van de priesters […] in het water van de Jordaan’ kwamen? (Jozua 3:13, 15.)

Voor andere grote gebeurtenissen die met de Jordaan te maken hadden, zie 2 Koningen 2:6–15; 5:1–14; en Markus 1:9–11. Welke verbanden ontdekt u tussen deze gebeurtenissen bij het overpeinzen van deze Schriftteksten?

Zie ook Gérald Caussé, ‘Is het nog steeds wonderbaar voor u?’, Liahona, mei 2015, 98–100; ‘Exercise Faith in Christ’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Jozua 6–8

Gods macht wordt mij door gehoorzaamheid ter beschikking gesteld.

Deze hoofdstukken gaan over de strijd om Jericho en Ai. Bedenk bij het lezen hoe u zelf verleiding bestrijdt (zie bijvoorbeeld Jozua 7:10–13). Wat leert u over de manieren waarop God u kan helpen, en wat u moet doen om toegang tot zijn macht te krijgen? Wat maakt bijvoorbeeld indruk op u in de instructies van de Heer om Jericho in te nemen? (Zie Jozua 6:1–5.) Misschien zet Jozua 7 u ertoe aan om vast te stellen of ‘er […] een ban’ in uw leven is die u moet verwijderen (Jozua 7:13).

Jozua 23–24

‘U moet zich aan de Heere, uw God, vasthouden.’

Toen het beloofde land onder de twaalf stammen van Israël was verdeeld (zie Jozua 13–21), zette Jozua zijn laatste leringen voor hen uiteen. U kunt bij het lezen van deze leringen in Jozua 23–24 een lijst bijhouden van de waarschuwingen, raadgevingen en beloofde zegeningen die u tegenkomt. Denkend aan alles wat de Israëlieten hadden doorgemaakt, waarom zou Jozua ze deze dingen aan het eind van zijn leven hebben verteld? Wat komt u tegen dat u inspireert om u ‘aan de Heer vast te houden’? (Jozua 23:8.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Jozua 1:8.Welke aanpak van onze Schriftstudie, zowel individueel als in ons gezin, oppert dit vers? Hoe hebben de Schriften onze ‘wegen voorspoedig’ gemaakt en ons ‘verstandig [laten] handelen’?

Jozua 4:3, 6–9.Als u hebt gelezen wat de Heer de Israëlieten liet doen met stenen uit de Jordaan, kunt u met uw gezin bespreken wat voor goeds de Heer voor u heeft gedaan. Dan kunt u ieder gezinslid een steen geven en ze er iets op laten schrijven of tekenen dat de Heer voor ze heeft gedaan.

Jozua 6:2–5.Uw gezin vindt het misschien leuk om de instructies na te spelen die de Heer de Israëlieten gaf om Jericho te verslaan. Wat zou u volgens de Heer van dit verhaal moeten leren?

Jozua 24:15.Laat de gezinsleden na het lezen van dit vers vertellen over gelegenheden waarbij ze besloten de Heer te dienen, ook al was dat moeilijk. Waarom is het belangrijk om er ‘heden’ voor te kiezen om Hem te dienen in plaats van die beslissing te laten wachten totdat een probleem erom vraagt? Hoe kunnen we leden van ons ‘huis[gezin]’ steunen in ons gezamenlijke streven om ‘de Heere [te] dienen’?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Kies toch goed’, Lofzangen, nr. 162.

Ons onderwijs verbeteren

Geef vaak uw getuigenis. Uw oprechte getuigenis van de waarheid kan een sterke invloed op uw gezinsleden hebben. Het hoeft niet welsprekend of lang te zijn. Een getuigenis is het krachtigst wanneer het direct en oprecht is. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 11.)

Afbeelding
De muren van Jericho vallen

De Heer laat de muren van Jericho omvallen. © Providence Collection/licentie van goodsalt.com