Oude Testament 2022
28 maart–3 april. Exodus 7–13: ‘Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent’


‘28 maart–3 april. Exodus 7–13: “Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘28 maart–3 april. Exodus 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Mozes, Aäron en de farao

Illustratie, Mozes en Aäron bij de farao, Robert T. Barrett

28 maart–3 april

Exodus 7–13

‘Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent’

Schrijf bij het lezen en overpeinzen van Exodus 7–13 de ingevingen op die u ontvangt. Als u dat geregeld doet, zult u de ingevingen van de Heilige Geest steeds beter herkennen.

Schrijf uw ingevingen op

Zelfs na meerdere plagen weigerde de farao om de Israëlieten te laten gaan. Maar God bleef zijn macht tonen en gaf de farao de kans om te aanvaarden ‘dat Ik de Heere ben’ en ‘dat er op heel de aarde niemand is zoals Ik’ (Exodus 7:5; 9:14). Ondertussen moeten Mozes en de Israëlieten met ontzag naar deze manifestaties van Gods macht ten behoeve van hen hebben gekeken. Deze voortdurende wonderen bevestigden hun geloof in God en versterkten hun bereidheid om de profeet van God te volgen. Toen de Israëlieten na negen afschuwelijke plagen nog steeds niet mochten vertrekken, eindigde de slavernij eindelijk na de tiende plaag: de dood van de eerstgeborenen, onder wie die van de farao. Dat lijkt gepast omdat er in alle gevallen van geestelijke gevangenschap slechts één manier is om te ontsnappen. Ongeacht wat er in het verleden nog meer geprobeerd is, geldt voor ons hetzelfde als voor de Israëlieten. Alleen door het offer van Jezus Christus, de Eerstgeborene – het bloed van het ongeschonden Lam – kunnen wij verlost worden.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Exodus 7–11

Ik kan ervoor kiezen om mijn hart te verzachten.

Hopelijk is uw wil nooit zo drastisch tegen God gekeerd als die van de farao. Maar we hebben allemaal momenten waarop ons hart niet zo zacht is als het zou moeten zijn. Daarom kunnen we zeker iets leren van het gedrag van de farao dat in Exodus 7–10 wordt beschreven. Als u in deze hoofdstukken over de plagen leest, wat valt u dan op aan de reacties van de farao? Ziet u soortgelijke neigingen tot hardheid bij uzelf? Overweeg wat u van deze hoofdstukken over een zacht hart kunt leren.

Volgens de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Exodus 7:3, 13; 9:12; 10:1, 20, 27; 11:10 werd het hart van de farao niet door de Heer verhard – de farao verhardde zijn eigen hart.

Wat leert u van de volgende teksten over het ontwikkelen van een zacht hart? 1 Nephi 2:16; Mosiah 3:19; Alma 24:7–8; 62:41; Ether 12:27.

Zie ook Michael T. Ringwood, ‘Meegaand en gewillig geloven’, Liahona, november 2009, 100–102.

Exodus 12:1–42

Het Pascha symboliseert de verzoening van Jezus Christus.

Zoals in Exodus 11:4–5 staat beschreven, was de enige manier waarop de Israëlieten tegen de tiende plaag beschermd konden worden, het nauwkeurig uitvoeren van een ritueel dat het Pascha wordt genoemd, waarvoor de Heer in Exodus 12 aan Mozes instructies had gegeven. Het Pascha leert ons door symbolen dat de Heiland ons uit de slavernij van zonde kan bevrijden, net zoals Hij de Israëlieten uit de slavernij in Egypte bevrijdde. Wat vindt u in de instructies en symbolen van het Pascha dat u aan Jezus Christus en zijn verzoening doet denken? Hoe maken deze symbolen en instructies u duidelijk wat u moet doen om de zegeningen van zijn verzoening te ontvangen? Wat kan bijvoorbeeld het strijken van het bloed op de deurposten betekenen? (Vs. 7.) Wat zou het betekenen om ‘uw schoenen aan uw voeten en uw staf in uw hand’ te hebben? (Vs. 11.)

Zie ook Leer en Verbonden 89:21.

Afbeelding
mensen die van het avondmaal nemen

Het avondmaal herinnert ons aan onze Verlosser, Jezus Christus.

Exodus 12:14–17, 24–27; 13:1–16

Het avondmaal herinnert mij aan mijn verlossing door Jezus Christus.

De Heiland wilde dat de Israëlieten zich altijd zouden herinneren dat Hij hen had bevrijd, ook lang nadat ze uit de slavernij waren bevrijd. Daarom gebood Hij ze om jaarlijks het Pascha te vieren. Als u zijn instructies in Exodus 12:14–17, 24–27; 13:1–16 leest, vraag u dan af hoe u Gods zegeningen indachtig blijft. Hoe kunt u die herinnering door ‘al uw generaties’ behouden? (Zie Exodus 12:14, 26–27.)

Welke overeenkomsten ziet u tussen de doeleinden van het Pascha en die van het avondmaal? Vindt u dat u aan het avondmaal wordt herinnerd en meer waarde aan die verordening hecht als u over het Pascha leest? Bedenk hoe u Jezus Christus ‘altijd indachtig’ kunt zijn (Moroni 4:3; 5:2; zie ook Lukas 22:7–8, 19–20).

U kunt ook over andere dingen nadenken die u van de Heer moet onthouden. Zie bijvoorbeeld: Helaman 5:6–12; Moroni 10:3; Leer en Verbonden 3:3–5, 10; 18:10; 52:40.

Zie ook Johannes 6:54; ‘Always Remember Him’ (video), ChurchofJesusChrist.org; ‘Het avondmaal van de Heer’, in Leringen van kerkpresidenten: Howard W. Hunter (2015), 201–210.

Afbeelding
family study icon

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Exodus 7–12.Als u met uw gezin de plagen heeft gelezen die de Heer als teken van zijn macht over de Egyptenaren liet komen, kunt u eventueel bespreken hoe de Heer tegenwoordig zijn macht toont.

Exodus 8:2832; 9:27–28, 34–35.Deze teksten kunt u gebruiken om te bespreken hoe belangrijk het is dat we ons aan ons woord houden. Gezinsleden kunnen vertellen over mensen die deden wat ze beloofd hadden.

Exodus 12:1–42.Als u samen Exodus 12:1–42 hebt gelezen, kunt u op memoblaadjes noteren wat u als gezin kunt doen om de verzoening van Jezus Christus indachtig te zijn. Omdat het bloed van het lam op de deurposten (zie vs. 23) de Heiland vertegenwoordigde, kunt u de memoblaadjes thuis rond een deurpost ophangen. U kunt ook wat voedsel van het Pascha eten, zoals ongezuurd brood (crackers of tortilla’s) of bittere kruiden (peterselie of mierikswortel). Bespreek in welke opzichten het Pascha ons eraan herinnert dat God zijn volk heeft verlost. Het ongezuurde brood herinnerde hen er bijvoorbeeld aan dat er geen tijd was om het brood te laten rijzen voordat ze uit gevangenschap vluchtten. De bittere kruiden herinnerden hen aan de bittere slavernij.

Exodus 12:14, 24–27.Misschien kunt u deze verzen als gezin bespreken voordat u naar de volgende avondmaalsdienst gaat. Wat hebben deze teksten met het avondmaal te maken? Hoe kunnen we van het avondmaal een ‘herdenking’ maken van alles wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Jezus de Gekruisigde’, Lofzangen, nr. 126.

Ons onderwijs verbeteren

Aanschouwelijk onderwijs. Laat uw gezinsleden voorwerpen zoeken waardoor ze de beginselen in de Schriftteksten die u leest, beter kunnen begrijpen. De gezinsleden kunnen bijvoorbeeld iets aan harde en zachte voorwerpen hebben om het verschil tussen een zacht en een hard hart te bespreken.

Afbeelding
Hebreeuws gezin aan het paasmaal

Illustratie, Paasmaal, Brian Call