Gamla testamentet 2022
Att tänka på: Israels hus


”Att tänka på: Israels hus”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”Att tänka på: Israels hus”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
tankeikon

Att tänka på

Israels hus

Någonstans i ödemarken öster om Kanaan inväntade Jakob nervöst mötet med sin tvillingbror Esau. Senaste gången Jakob såg Esau, ungefär 20 år tidigare, hade Esau hotat att döda honom. Jakob hade kämpat hela natten i ödemarken eftersom han ville få en välsignelse från Gud. Till följd av Jakobs tro, uthållighet och beslutsamhet besvarade Gud hans böner. Den natten ändrades Jakobs namn till Israel, ett namn som betyder ”kämpar med Gud” (fotnot till 1 Mos. 32:28, se även 1 Mos. 32:24–32).1

Bild
bäcken Jabbok

Nära bäcken Jabbok fick Jakob namnet Israel.

Det här är första gången namnet Israel förekommer i Bibeln, och det är ett namn som lever vidare genom hela boken och genom hela historien. Namnet kom snart att beteckna mer än bara en enda man. Israel fick 12 söner, och deras avkomlingar blev tillsammans kända som ”Israels hus”, ”Israels stammar”, ”Israels barn” eller ”israeliterna”.

I alla tider har Israels barn fäst stor vikt vid sin härstamning från en av Israels tolv stammar. Deras släktlinje var en viktig del av deras förbundsidentitet. Aposteln Paulus förkunnade att han var ”av Benjamins stam” (Rom. 11:1). När Lehi sände sina söner till Jerusalem för att hämta mässingsplåtarna var en av anledningarna till det att de innehöll ”[hans] fäders släktlinjer” (1 Ne. 5:14; se även 1 Ne. 3:3). Lehi upptäckte att han var ättling till Josef, och hans avkomlingars vetskap om sin koppling till Israels hus visade sig vara viktig för dem under kommande år (se Alma 26:36; 3 Ne. 20:25).

I kyrkan i dag hör du kanske om Israel i uttryck som ”Israels insamling”. Vi sjunger ”Israel, nu Gud dig kallar”, ”Israels hopp”, och ”Gån, Israels äldste”.2 I de här fallen pratar eller sjunger vi inte bara om det forna kungariket Israel eller den nutida staten Israel. Snarare menar vi dem som har insamlats från världens nationer till Jesu Kristi kyrka. Vi menar människor som kämpar med Gud, som uppriktigt söker hans välsignelser och som genom dop har blivit hans förbundsfolk.

Din patriarkaliska välsignelse tillkännager din tillhörighet till en av stammarna i Israels hus. Det är mer än en intressant detalj i din släkthistoria. Att du är en del av Israels hus innebär att du har en förbundsrelation med din himmelske Fader och Jesus Kristus. Det innebär att du, liksom Abraham, är ämnad att ”bli en välsignelse” för Guds barn (1 Mos. 12:2; Abr. 2:9–11). Det innebär, med Petrus ord, att du ”är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk för att förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus” (1 Petr. 2:9). Det innebär att du är en som ”kämpar med Gud” genom att hedra dina förbund med honom.

Slutnoter

  1. Det finns andra möjliga betydelser av namnet Israel, såsom ”Gud regerar” eller ”Gud strider eller kämpar”.

  2. Psalmer, nr 8, 169 och 200.

Bild
Jakobs släktträd

Illustration av Jakobs släktträd, av Keith L. Beavers