Oude Testament 2022
14–20 februari. Genesis 18–23: ‘Zou er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?’


‘14–20 februari. Genesis 18–23: “Zou er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘14–20 februari. Genesis 18-23’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Sara met baby Izak

Sara en Izak, Scott Snow

14–20 februari

Genesis 18–23

‘Zou er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?’

Lees en overdenk Genesis 18–23 en schrijf uw ingevingen op. U kunt de ideeën in dit boek voor uw studie van deze hoofdstukken gebruiken. U kunt ook geïnspireerd worden om andere boodschappen in de Schriften op te zoeken die de Heer speciaal voor u heeft.

Schrijf uw ingevingen op

Abrahams leven, dat zowel hartverscheurend als hartverwarmend was, is het bewijs van een beginsel dat Abraham in een visioen zag: dat we hier op aarde zijn om beproefd te worden, ‘om te zien of [wij] alles zullen doen wat de Heer, [onze] God, [ons] ook zal gebieden’ (Abraham 3:25). Bleef Abraham trouw? Bleef hij vertrouwen op Gods belofte van veel nakomelingen, hoewel Sara en hij op hoge leeftijd nog steeds kinderloos waren? En toen Izak geboren was, bleef Abrahams geloof onwankelbaar toen hij de opdracht kreeg om de zoon te offeren die God hem als vervulling van dat verbond had geschonken? Abraham bleef trouw. Abraham vertrouwde God, en God vertrouwde Abraham. In Genesis 18–23 vinden we verhalen uit het leven van Abraham en anderen waardoor wij aangemoedigd worden om ons af te vragen of wij Gods beloften geloven, of wij goddeloosheid ontvluchten en nooit terugkijken, en ongeacht de offers die wij moeten brengen op God blijven vertrouwen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Genesis 18:9–14; 21:1–7

De Heer vervult zijn beloften op zijn tijd.

De Heer heeft de getrouwen prachtige beloften gegeven, maar soms kunnen we ons door de omstandigheden afvragen hoe die beloften ooit in vervulling kunnen gaan. Abraham en Sara hebben zich dat misschien ook weleens afgevraagd. Wat kunnen wij van hun ervaring leren? Het kan nuttig zijn om eerst te lezen wat de Heer Abraham in Genesis 17:4, 15–22 beloofde. Hoe reageerden Abraham en Sara? (Zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 17:23 [in het aanhangsel in de tripelcombinatie]; Genesis 18:9–12.) Wat deed de Heer om hun geloof in zijn beloften te versterken? (Zie Genesis 18:14).

Wat staat er in deze verzen dat uw geloof sterkt? Door welke ervaringen – van uzelf of van anderen – is uw geloof gesterkt dat de Heer op zijn tijd en wijze zijn beloften zal vervullen?

Zie ook Leer en Verbonden 88:68.

Genesis 19:12–29

De Heer gebiedt ons om goddeloosheid te ontvluchten.

Wat leren we over het ontvluchten van goddeloosheid als we het verhaal van Lot en zijn familie lezen? Wat valt u bijvoorbeeld op aan wat de engelen zeiden en deden zodat Lot en zijn familie aan de verwoesting konden ontkomen? (Zie Genesis 19:12–17.) Hoe helpt de Heer u en uw familie om de kwade invloeden in de wereld te ontvluchten of u ertegen te beschermen?

Zie Ezechiël 16:49–50 en Judas 1:7–8 voor meer informatie over de zonden van Sodom en Gomorra.

Zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 19:9–15 (in het aanhangsel in de tripelcombinatie).

Afbeelding
Illustratie, Lot en zijn familie die Sodom en Gomorra ontvluchten

Sodom en Gomorra ontvluchten, Julius Schnorr von Carolsfeld

Genesis 19:26

Wat deed de vrouw van Lot verkeerd?

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd:

‘Wat de vrouw van Lot verkeerd deed, was kennelijk dat ze niet alleen achter zich keek, maar in haar hart ook graag terug wilde gaan. Het lijkt erop dat ze nog vóór ze de stad had verlaten al miste wat Sodom en Gomorra haar te bieden hadden. […] Zij had geen geloof. Ze twijfelde aan het vermogen van de Heer om haar iets beters te geven dan ze al had. […]

‘Iedereen van welke generatie dan ook roep ik toe: “Denk aan de vrouw van Lot” [Lukas 17:32]. Geloof is op de toekomst gericht. Geloof is gebaseerd op het verleden maar verlangt er nooit naar om daar te blijven. Geloof is het vertrouwen dat God grote dingen voor ons in petto heeft en dat Christus waarlijk “de hogepriester van de toekomstige heilsgoederen” is (Hebreeën 9:11).’ (‘Het beste moet nog komen’, Liahona, januari 2010, 17, 21.)

Genesis 22:1–19

Abrahams bereidheid om Izak te offeren is een zinnebeeld van God en zijn Zoon.

We weten niet precies waarom God Abraham gebood om Izak te offeren. Maar we weten wel dat het een test van zijn geloof in God was (zie Genesis 22:12–19). Wat komt u bij het lezen van Genesis 22:1–19 over Abrahams belevenis te weten?

Abrahams bereidheid om zijn zoon te offeren is ‘een zinnebeeld […] van God en zijn eniggeboren Zoon’ (Jakob 4:5). Wat voor gevoelens heeft u voor onze hemelse Vader als u denkt aan de overeenkomsten tussen de test van Abraham en het offer dat God de Vader heeft gebracht door zijn Zoon te voor ons offeren?

Er zijn ook overeenkomsten tussen Izak en de Heiland. U kunt deze overeenkomsten in Genesis 22:1–19 vinden.

Zie ook ‘Akedah (The Binding)’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
family study icon

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 18:14.Kunt u verhalen uit de Schriften, uw familiegeschiedenis of uw eigen leven vertellen waardoor u hebt geleerd dat er voor de Heer niets te moeilijk is?

Genesis 18:16–33.Wat leren we uit deze verzen over het karakter van Abraham? Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen? (Zie ook Alma 10:22–23.)

Genesis 19:15–17.Met behulp van deze verzen kunnen uw gezinsleden zich voorbereiden op de momenten dat ze goddeloze situaties moeten ontvluchten. Kunt u voorbeelden van dergelijke situaties bedenken? U kunt bijvoorbeeld ongepaste media of de verleiding tot roddelen bespreken. Hoe kunnen we dergelijke situaties vermijden?

Genesis 21:9–20.Wat valt u en uw gezin op aan de manier waarop God Hagar en Ismaël behandelde, nadat Sara en Abraham hen hadden weggestuurd?

Genesis 22:1–14.Hoe kunt u uw gezin het verband duidelijk maken tussen het verhaal waarin God Abraham gebiedt om Izak te offeren en het zoenoffer van de Heiland? U kunt afbeeldingen van Abraham en Izak en van de kruisiging laten zien (zie ‘Abraham en Izak’ in Verhalen uit het Oude Testament) terwijl de gezinsleden de overeenkomsten tussen deze gebeurtenissen bespreken. U kunt ook een lofzang of lied over het zoenoffer van de Heiland zingen, zoals ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21). Zoek zinsneden op die het offer van de Heiland beschrijven.

Wat hebben wij als gezin moeten opofferen? In welke opzichten zijn we door die offers dichter bij God gekomen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘God had ons lief en zond zijn Zoon’, (Lofzangen, nr. 125).

Uw individuele studie verbeteren

Luister naar de Geest. Let tijdens uw studie op uw gedachten en gevoelens, ook al lijken ze niets te maken te hebben met wat u leest. Met die ingevingen wil uw hemelse Vader u misschien juist iets laten weten.

Afbeelding
Abraham en Izak

Illustratie, Abraham en Izak, Jeff Ward