Det Nye Testamente 2023
6.-12. november. Hebræerne 7-13: »Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«


»6.-12. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»6.-12. november. Hebræerne 7-13«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Melkisedek giver Abraham en velsignelse

Melkisedek velsigner Abram, af Walter Rane. Gave fra kunstneren

6.-12. november

Hebræerne 7-13

»En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«

Når du læser Hebræerne 7-13, kan du modtage indtryk gennem Helligånden. Tænk over, hvordan du kan nedskrive dem. Du kan for eksempel skrive dem i dette oplæg, i margenen på dine skrifter eller i en notesbog eller dagbog.

Nedskriv dine indtryk

Selv trofaste hellige lider nogle gange »spot og mishandling«, der kan ryste deres selvtillid (se Hebr 10:32-38). Paulus vidste, at de jøder, der var omvendt til kristendommen, oplevede alvorlig forfølgelse på grund af deres nye tro. For at opmuntre dem til at forblive tro mod deres vidnesbyrd mindede han dem om den lange tradition med trofaste troende fra deres egen historie: Abel, Enok, Noa, Abraham, Sara, Josef og Moses – »en sky af vidner« om, at Guds løfter er virkelige og er værd at vente på (se Hebr 11; 12:1). Denne tradition er også din. Det er en troens arv, som deles af alle dem, der »ser hen til Jesus [som] troens banebryder og fuldender« (Hebr 12:2). På grund af ham kan vi, når modstanderen vil have, at vi »viger tilbage«, i stedet »træde frem med oprigtigt hjerte, i en fast tro« (Hebr 10:22, 38). For os og for de fordums hellige er Jesus Kristus vores »ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til« (Hebr 9:11).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hebræerne 7

Det Melkisedekske Præstedømme viser mig til Jesus Kristus.

I århundreder havde jøderne udøvet det levitiske præstedømme, også kendt som Det Aronske Præstedømme. Men med fylden af Jesu Kristi evangelium kom gengivelsen af det større Melkisedekske Præstedømme, som tilbød endnu større velsignelser. Hvad lærer du om Det Melkisedekske Præstedømme af Hebræerne 7? Når man tænker på, at formålet med dette brev – som alle skriftsteder – er at opbygge troen på Jesus Kristus, kan du måske bemærke passager, der vidner om ham.

Her er nogle eksempler på andre sandheder, du kan finde:

Hvilke velsignelser har du modtaget fra Det Melkisedekske Præstedømme og »dets ordinancer«? (L&P 84:20). Hvordan har Det Melkisedekske Præstedømme hjulpet dig med at komme til Kristus?

Se også Alma 13:1-13; Lære og Pagter 121:36-46; Guide til skrifterne, »Melkisedek«, JesuKristiKirke.org; Russell M. Nelson, »Åndelige skatte«, Liahona, nov. 2019, s. 76-79; Dallin H. Oaks, »Det Melkisedekske Præstedømme og nøglerne«, Liahona, maj 2020, s. 69-72.

Hebræerne 9; 10:1-22

Fordums og nutidige ordinancer peger hen mod Jesus Kristus.

Dette brevs oprindelige hebræiske læsere ville have været meget bekendt med det fordums åbenbaringstelt og de ordinancer, som Paulus beskrev. Men nogle så ikke helt, at formålet med disse ordinancer var at pege hen mod Jesu Kristi sonoffer.

På Bibelens tid, på en årlig helligdag, der hed forsoningsdagen, trådte en ypperstepræst ind i den helligste del (eller det allerhelligste) i templet i Jerusalem og ofrede en ged eller et lam for at sone for Israels synder.

Mens du læser Paulus’ beskrivelse af disse ordinancer, kan du kigge efter symboler og lærdomme, der hjælper dig med bedre at forstå Frelserens forsoningsmission.

De ordinancer, som vi i dag deltager i, er forskellige fra dem på Paulus’ tid, men deres formål er det samme. På hvilken måde vidner nutidens ordinancer om Jesus Kristus for jer?

Hebræerne 11

Tro kræver at stole på Guds løfter.

Hvis nogen spurgte dig om at definere tro, hvad ville du så sige? Søster Anne C. Pingree hentede inspiration fra Hebræerne 11 til denne definition af tro: »Den åndelige evne til at blive overtalt af løfterne, som ses »i det fjerne«, men som måske ikke opnås i dette liv« (»Se løfterne langt væk«, Liahona, nov. 2003, s. 14).

Du kan overveje at lave din egen definition på tro, når du tænker over forslagene i Hebræerne 11. Hvad lærer de eksempler, som folkene nævnt i dette kapitel viser, dig om tro? (se også Eter 12:6-22).

Hvilke løfter ser du »i det fjerne«? Hvordan kan du vise Herren, at du er overbevist om dem og har omfavnet dem? (Hebr 11:13).

Se også Alma 32:21, 26-43; Jeffrey R. Holland, »En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 42-45.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Hebræerne 10:32-36.I kan bede jeres familie om at fortælle om åndelige oplevelser, hvor de har følt sig »oplyst« med sandhed. Hvordan kan disse oplevelser hjælpe os til ikke at »kast[e] … [vores] frimodighed bort« på tidspunkter med prøvelser eller tvivl?

Hebræerne 11.Hvordan kan I hjælpe jeres familie til at lære af de trofaste eksempler, der bliver nævnt i Hebræerne 11? Det kunne være sjovt at lave et rollespil over historierne om nogle af disse eksempler. I kan gennemgå nogle af disse historier i Historier fra Det Gamle Testamente. Eller måske kunne jeres familie tale om de eksempler, som andre trofaste folk, I kender, viser – deriblandt jeres forfædre, kirkeledere og folk i jeres lokalsamfund. I kan også synge en sang om tro såsom »Tro« (Børnenes sangbog, s. 96).

Hebræerne 12:2.Hvorfor var Jesus ifølge dette vers villig til at udholde smerten og lidelsen på korset? Hvad lærer det os om, hvordan vi kan udholde vores prøvelser? Præsident Russell M. Nelson kom med nyttig indsigt om dette vers i sit budskab »Glæde og åndelig overlevelse« (Liahona, nov. 2016, s. 81-84).

Hebræerne 12:5-11.Hvorfor tugter og opdrager Herren os? Hvad bemærker vi i disse vers om den måde, Herren ser tugt på? Hvordan påvirker disse vers, hvordan vi tugter andre eller bliver tugtet?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Tro«, Børnenes sangbog, s. 46.

Gør undervisningen bedre

Benyt musik til at invitere Ånden og undervise i læren. Det Første Præsidentskab har sagt: »Musik har ubegrænsede muligheder for at bibringe [os] større åndelighed« (»Det Første Præsidentskabs forord«, Salmer og sange, s. x). Måske kunne en sang såsom »Skal vi svigte vore pagter«, (Salmer og sange, nr. 167) være et godt supplement til en familiedrøftelse af Hebræerne 11.

Billede
model af det gamle Jerusalem

Symbolerne og ordinancerne i det gamle tempel lærte os om Jesu Kristi rolle.