Nieuwe Testament 2023
2–8 oktober. Efeze: ‘Om de heiligen toe te rusten’


‘2–8 oktober. Efeze: “Om de heiligen toe te rusten”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘2–8 oktober. ‘Efeze’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
gezin bekijkt foto’s

2–8 oktober

Efeze

‘Om de heiligen toe te rusten’

Ziet u enig verband tussen de boodschappen op de algemene conferentie en Paulus’ brief aan de Efeziërs?

Schrijf uw indrukken op

Toen het evangelie in Efeze gepredikt werd, veroorzaakte dat ‘een niet geringe opschudding’ (Handelingen 19:23) onder de Efeziërs. Plaatselijke vaklieden maakten tempeltjes voor een heidense godin en zagen het christendom als een bedreiging voor hun levensonderhoud. Al snel ‘werden zij vervuld van woede […] en heel de stad raakte in opschudding’ (zie Handelingen 19:27–29). Stel u voor dat u zich in die omstandigheden net tot het evangelie hebt bekeerd. Veel Efeziërs namen het evangelie te midden van dat ‘oproer’ (Handelingen 19:40) aan en leefden ernaar. Paulus verzekerde hun: ‘Christus […] is onze vrede’ (Efeze 2:13–14). Die woorden zijn ook nu nog actueel en troostrijk. Dat geldt eveneens voor zijn oproep: ‘Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden’ (Efeze 4:31). De kracht om beproevingen te doorstaan komt voor ieder van ons, net als voor de Efeziërs, ‘in de Heere en in de sterkte van Zijn macht’ (Efeze 6:10–13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Efeze 1:4–11, 17–19

God heeft mij gekozen, of voorgeordend, om bepaalde taken op aarde uit te voeren.

Paulus sprak erover dat de heiligen ‘vóór de grondlegging van de wereld’ door God waren ‘uitverkoren’ en ‘voorbestemd’ om zijn volk te zijn. President Henry B. Eyring heeft echter opgemerkt dat dit niet betekent ‘dat God van tevoren bepaald moet hebben wie van zijn kinderen Hij zou redden en het evangelie bekend zou maken, en dat wie het evangelie nooit hebben gehoord, eenvoudigweg niet waren “uitverkoren”. […] Gods plan [is] veel liefdevoller en rechtvaardiger. Onze hemelse Vader wil niets liever dan zijn hele gezin bijeen vergaderen en zegenen.’ (‘Het gezin van God bijeen vergaderen’, Liahona, mei 2017, 20–21.) Alle kinderen van God kunnen het evangelie en de verordeningen ervan aannemen. Dat kan dankzij het werk voor de doden dat in heilige tempels wordt verricht.

Niemand is voorbestemd om al dan niet het heil te verkrijgen. Dankzij hedendaagse openbaring weten we dat sommigen van Gods kinderen in het voorsterfelijk leven uitverkoren of ‘van tevoren’ geordend zijn om bepaalde taken op aarde te volbrengen, zodat Gods doelen op aarde kunnen worden verwezenlijkt. Lees Efeze 1 en overdenk hoe voorordening op u van toepassing is. Zie ook ‘Voorsterfelijke ordening’ in de Gids bij de Schriften.

Efeze 1:10

God zal ‘alles weer in Christus bijeen […] brengen.’

Waarom denkt u dat onze tijd ‘de bedeling van de volheid van de tijden’ wordt genoemd? Wat zou ‘alles weer in Christus bijeen […] brengen’ kunnen betekenen? Overdenk deze zinsneden terwijl u de volgende Schriftteksten leest: Efeze 4:13; 2 Nephi 30:7–8; Leer en Verbonden 110:11–16; 112:30–32; 128:18–21. Schrijf uw eigen uitleg van die zinsneden op als u daartoe geïnspireerd wordt.

Zie ook David A. Bednar, ‘Alles in Christus bijeenbrengen’, Liahona, november 2018, 21–24.

Efeze 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16

De kerk heeft apostelen en profeten als fundament, terwijl Jezus Christus de hoeksteen is.

Waarom hebben we volgens Efeze 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16 profeten en apostelen? Denk na over de boodschappen van profeten en apostelen die u tijdens de algemene conferentie hebt gehoord. Hoe vervullen hun leringen de doeleinden die Paulus omschreef? Waarom bent u dankzij hun leringen bijvoorbeeld niet ‘meegesleurd door elke wind van leer’?

In welk opzicht is Jezus Christus als een hoeksteen voor de kerk? In welk opzicht is Hij als een hoeksteen voor uw leven?

Zie ook Handelingen 4:10–12.

Afbeelding
hoeksteen van een gebouw

Jezus Christus is de hoeksteen van de kerk.

Efeze 5:216:4

Het voorbeeld van de Heiland volgen kan mijn familiebanden hechter maken.

Lees Efeze 5:216:4. Hoe kan de raad in deze verzen uw gezinsbanden hechter maken?

Let op: Paulus schreef de woorden in Efeze 5:22–24 in de sociale context van zijn tijd. Hedendaagse profeten en apostelen beklemtonen dat mannen niet superieur aan vrouwen zijn en dat echtgenoten ‘gelijkwaardige partners’ dienen te zijn. (Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org.) Toch staat er voor u relevante raad in Efeze 5:25–33. Hoe toont Christus bijvoorbeeld zijn liefde voor de heiligen? Hoe dienen man en vrouw elkaar, als gelijkwaardige partners, dus te behandelen? Welke boodschappen komen er voor uzelf in deze verzen naar voren?

Efeze 6:10–18

De wapenrusting van God beschermt mij tegen het kwaad.

Lees Efeze 6:10–18. Bedenk waarom Paulus elk onderdeel van de wapenrusting juist zo heeft genoemd. Waar beschermt de ‘hele wapenrusting van God’ u tegen? Hoe kunt u zich dagelijks nog beter met elk onderdeel van de wapenrusting bekleden?

Zie ook 2 Nephi 1:23; Leer en Verbonden 27:15–18.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Efeze 1:10.Ouderling David A. Bednar heeft dit vers aan de hand van een touw uitgelegd (Zie ‘Alles in Christus bijeenbrengen’.) Laat eventueel een touw aan uw gezin zien. Laat ze het vasthouden en voelen terwijl u fragmenten uit de boodschap van ouderling Bednar behandelt. Hoe brengt God alles in Christus bijeen? Hoe hebben wij baat bij deze bijeenbrenging?

Efeze 2:4–10; 3:14–21.Laat uw gezinsleden vertellen wanneer zij de hier beschreven liefde en goedertierenheid van God en Jezus Christus hebben gevoeld.

Efeze 2:12–19.Bouw met het gezin eventueel een muur van kussens of andere voorwerpen in huis. Breek de muur daarna af. Paulus sprak over een ‘muur’ tussen andere volken en Joden, maar welke soort muren worden er tegenwoordig tussen mensen opgetrokken? Hoe heeft Jezus Christus deze muren weten ‘af te breken’? Hoe verzoent Hij ons met God? (Zie vers 16.)

Efeze 6:10–18.U kunt thuis uw eigen ‘wapenrusting van God’ met huishoudelijke artikelen maken. De video ‘The Armour of God’ (ChurchofJesusChrist.org) geeft deze wapenrusting visueel weer. Daarnaast vindt u een eenvoudige uitleg in ‘De hele wapenrusting Gods’ (Liahona, juni 2016, 70–71). Hoe beschermt elk onderdeel van de wapenrusting ons in geestelijke zin? Hoe kunnen wij elkaar helpen om ons elke dag ‘met de hele wapenrusting van God’ te bekleden (Efeze 6:11)?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Hoop van Israël’, Lofzangen, nr. 171.

Uw individuele studie verbeteren

Laat de Geest u leiden bij uw studie. Wees ontvankelijk voor de Geest. Laat Hem u leiden in wat u dagelijks moet leren, ook al komt u op een onderwerp uit dat u niet had gepland.

Afbeelding
man in wapenrusting uit de tijd van het Nieuwe Testament

Ons met de wapenrusting van God bekleden, kan ons geestelijk beschermen.