Uusi testamentti 2023
25. syyskuuta – 1. lokakuuta. Galatalaiskirje: ”Antakaa Hengen ohjata elämäänne”


”25. syyskuuta – 1. lokakuuta. Galatalaiskirje: ’Antakaa Hengen ohjata elämäänne’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”25. syyskuuta – 1. lokakuuta. Galatalaiskirje”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
Kristus ilmestyy Paavalille vankilassa

Ylösnoussut Vapahtaja kävi Paavalin luona vankilassa (ks. Ap. t. 23:11). Jeesus Kristus voi vapauttaa meidät ”orjuuden ikeestä” (ks. Gal. 5:1).

25. syyskuuta – 1. lokakuuta

Galatalaiskirje

”Antakaa Hengen ohjata elämäänne”

Kun luet Galatalaiskirjettä, kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Se auttaa sinua muistamaan ne ja pohdiskelemaan niitä myöhemmin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tarjoaa vapautuksen hengellisestä orjuudesta. Mutta toisinaan ihmiset, jotka ovat kokeneet evankeliumin vapauden, kääntyvät siitä pois ja haluavat ”jälleen alistua – – orjiksi” (Gal. 4:9). Sitä jotkut galatalaisista pyhistä olivat tekemässä – he olivat kääntymässä pois Kristuksen heille tarjoamasta vapaudesta (ks. Gal. 1:6). Siten Paavalin kirje galatalaisille oli kiireellinen kutsu palata takaisin ”vapauteen [johon] Kristus meidät vapautti” (Gal. 5:1). Myös meidän on tarpeen kuulla tämä kutsu ja noudattaa sitä, sillä vaikka olosuhteet muuttuvat, vapauden ja orjuuden välinen kamppailu on muuttumaton. Kuten Paavali opetti, ei riitä, että meidät on ”kutsuttu vapauteen” (Gal. 5:13). Meidän tulee myös pysyä siinä ”lujina” (Gal. 5:1) turvautumalla Kristukseen.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Gal. 1–5

Kristuksen laki vapauttaa minut.

Paavali kirjoitti galatalaisille pyhille saatuaan tietää, että väärät opetukset olivat johtamassa heitä harhaan (ks. Gal. 1:6–9). Yhden tällaisen opetuksen mukaan evankeliumin vastaanottaneet pakanat tuli ympärileikata ja heidän tuli noudattaa muita Mooseksen lain mukaisia perinteitä tullakseen pelastetuiksi (ks. Gal. 2). Paavali käytti näistä perinteistä nimitystä ”orjuuden ies” (ks. Gal. 5:1). Kun luet Paavalin neuvoja galatalaisille, pane merkille periaatteita, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, mitä on todellinen vapaus. Voisit myös pohtia, millaisia vääriä perinteitä tai muita orjuuden ikeitä elämässäsi saattaa olla. Onko olemassa jotakin sellaista, mikä estää sinua kokemasta evankeliumin tarjoamaa vapautta? Kuinka Kristus ja Hänen evankeliuminsa ovat vapauttaneet sinut? (Ks. Gal. 5:1.)

Katso myös 2. Nefi 2:27; 9:10–12.

Gal. 3

Minä olen Abrahamille luvattujen siunausten perillinen.

Jotkut galatalaiset pyhät olivat huolissaan siitä, että koska he eivät olleet Abrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä, he eivät saisi Abrahamille luvattuja siunauksia, kuten korotusta. Mikä jakeiden Gal. 3:7–9, 13–14, 27–29 mukaan tekee ihmisistä ”Abrahamin jälkeläisiä”?

Saat lisää tietoa Abrahamille luvatuista siunauksista ja siunauksista, jotka me voimme periä hänen jälkeläisinään, katsomalla PKO, ”Abrahamin liitto”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org. Miksi Abrahamille luvatut siunaukset ovat tärkeitä sinulle?

Gal. 3:6–25

Abrahamilla oli Jeesuksen Kristuksen evankeliumi.

Profeetta Joseph Smith selitti: ”Emme voi uskoa, että ammoin eläneet ovat kaikkina aikakausina olleet niin tietämättömiä taivaan järjestyksestä kuin monet otaksuvat, sillä kaikki, jotka joskus ovat pelastuneet, ovat pelastuneet tämän suuren lunastussuunnitelman voimasta, yhtä suuressa määrin ennen Kristuksen tulemista kuin sen jälkeen. – – Se, että [Abraham uhrasi] uhreja, ei estänyt [häntä] kuulemasta evankeliumia.” (”The Elders of the Church in Kirtland to Their Brethren Abroad”, The Evening and the Morning Star, maaliskuu 1834, s. 143, josephsmithpapers.org.) Mistähän syystä Paavalin ajan pyhien oli tärkeää tietää, että Abrahamilla ja muilla muinaisilla profeetoilla oli Jeesuksen Kristuksen evankeliumi? Miksi sinun on tärkeää tietää tämä? (Ks. Hel. 8:13–20; Moos. 5:58–59; 6:50–66.)

Katso myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 47–59.

Gal. 5:13–26; 6:7–10

Jos annan ”Hengen ohjata elämääni”, voin nauttia ”Hengen hedelmää”.

Näiden jakeiden tutkiminen voi auttaa sinua arvioimaan, kuinka täydellisesti vaellat Hengen ohjaamana. Koetko nauttivasi jakeissa 22–23 mainittua Hengen hedelmää? Mitä muita hengellisen elämän hedelmiä eli tuloksia olet huomannut? Pohdi, mitä sinun on tarpeen tehdä tuottaaksesi tätä hedelmää täydellisemmin. Kuinka tämän hedelmän tuottaminen saattaisi parantaa tärkeitä ihmissuhteita elämässäsi?

Kuva
omenia puussa

Minun täytyy etsiä ”Hengen hedelmää” elämässäni.

Jos pyrit antamaan Hengen ohjata elämääsi, mutta pyrkimyksesi eivät tunnu kantavan luvattua hedelmää, lue Gal. 6:7–10. Mikä sanoma Herralla on mielestäsi näissä jakeissa sinua varten?

Katso myös Alma 32:28, 41–43; OL 64:32–34.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Gal. 3:11.Mitä merkitsee ilmaus ”elää uskosta”? Kuinka me perheenä elämme uskosta?

Gal. 4:1–7.Voisit esitellä lukua Gal. 4 keskustelemalla eroista kuninkaan palvelijoiden ja hänen lastensa välillä. Mitä sellaisia tilaisuuksia tai mahdollisuuksia kuninkaan lapsella on, joita palvelijalla ei ole? Miettikää sitä, kun luette yhdessä jakeet 1–7. Mitä näissä jakeissa opetetaan meidän suhteestamme taivaalliseen Isään?

Gal. 5:16–26.Voisitte keskustella siitä, mitä eroa on ”lihan aikaansaannoksilla” ja ”Hengen hedelmällä”. Perheenne voisi lisätä keskusteluun hauskuutta kiinnittämällä eri hedelmiin sanoja, joita Paavali käytti kuvaillessaan ”Hengen hedelmää”. Sitten kukin perheenjäsen voisi valita yhden, mainita, mitä se kuvaa, ja kertoa henkilöstä, joka on esimerkkinä siitä hedelmästä. Tämä voisi johtaa keskusteluun tavoista, joilla perheenne voisi kutsua Hengen kotiinne ja tuottaa tätä hedelmää. Keskustelun jälkeen voisitte yhdessä nauttia hedelmäsalaattia.

Gal. 6:1–2.Voi olla tilanteita, jolloin joku perheestäsi ”tavataan tekemästä väärin”. Minkä neuvon löydätte jakeesta Gal. 6:1 siitä, mitä tehdä sellaisessa tilanteessa?

Gal. 6:7–10.Jos perheenne on joskus istuttanut jotakin yhdessä, voisitte sen kokemuksen avulla havainnollistaa periaatetta ”mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” (jae 7). Tai voisit kysyä perheenjäseniltä, mitkä ovat heidän lempihedelmiään tai -vihanneksiaan, ja puhua siitä, miten niitä kasvatetaan. (Katso tämän oppimisehdotuksen lopussa olevaa kuvaa.) Voisitte puhua siitä, mitä siunauksia perheenne toivoo saavansa ja kuinka voitte korjata satona niitä siunauksia.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Neuvo mua valossa taivaltamaan”, Lasten laulukirja, s. 70–71.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta perheesi jäseniä soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä. Nefi sanoi: ”Minä sovelsin kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23). Jotta perheesi voisi tehdä niin, voisit kehottaa heitä pohtimaan tilanteita, jolloin he ovat kokeneet nauttivansa jakeissa Gal. 5:22–23 kuvattua Hengen hedelmää. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)

Kuva
päärynöitä puussa

Paavali opetti, että kun annamme Hengen ohjata elämäämme, saamme nauttia ”Hengen hedelmää” elämässämme.