Uusi testamentti 2023
29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ”Muistokseni”


”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ’Muistokseni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
viimeinen ateria

Minun muistokseni, Walter Rane

29. toukokuuta – 4. kesäkuuta

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

”Muistokseni”

Kun luet tapahtumista, joita kuvaillaan luvuissa Matt. 26; Mark. 14 ja Joh. 13, kiinnitä huomiota mahdollisesti saamiisi vaikutelmiin, varsinkin niihin, jotka syventävät uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja sitoutumistasi Häneen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Päivää ennen kuolemaansa Jeesus antoi opetuslapsilleen jotakin, minkä avulla muistaa Hänet. Hän ”otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: ’Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini.’ Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: ’Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni.’” (Matt. 26:26–28.)

Niin tapahtui noin 2 000 vuotta sitten paikassa, jota useimmat meistä eivät koskaan näe, ja kielellä, jota harva meistä ymmärtää. Mutta nyt, joka sunnuntai omissa kokoontumispaikoissamme pappeudenhaltijat, joilla on valtuus toimia Jeesuksen Kristuksen nimessä, tekevät samaa, mitä Hän kerran teki. He ottavat leipää ja vettä, siunaavat sen ja antavat sitä meille jokaiselle, Hänen opetuslapsilleen. Se on yksinkertainen teko – voiko olla mitään yksinkertaisempaa, perusluonteisempaa kuin leivän syöminen ja veden juominen? Mutta tuo leipä ja vesi ovat meille pyhiä, koska ne auttavat meitä muistamaan Hänet. Ne ovat meidän tapamme sanoa ”En koskaan unohda Häntä” – ei vain ”En koskaan unohda, mitä olen lukenut Hänen opetuksistaan ja Hänen elämästään”. Sen sijaan me sanomme: ”En koskaan unohda, mitä Hän on tehnyt hyväkseni.” ”En koskaan unohda, kuinka Hän pelasti minut, kun huusin apua.” Ja ”En koskaan unohda Hänen sitoutumistaan minuun ja minun sitoutumistani Häneen – liittoon, jonka olemme tehneet.”

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 26:6–13; Mark. 14:3–9

”Hän voiteli – – minun ruumiini hautaamista varten.”

Nöyrällä jumalanpalvelusteolla näissä jakeissa kuvattu nainen osoitti tietävänsä, kuka Jeesus oli ja mitä Hän aikoi tehdä (ks. Matt. 26:12). Miksihän hänen tekonsa olivat Vapahtajalle niin merkityksellisiä? (Ks. jae 13.) Mikä naisessa ja hänen uskossaan tekee sinuun vaikutuksen? Pohdi, kuinka voit noudattaa hänen esimerkkiään.

Katso myös Joh. 12:1–8.

Matt. 26:20–22; Mark. 14:17–19

”Herra, en kai se ole minä?”

Mitä opit opetuslapsista heidän näissä jakeissa Herralle esittämänsä kysymyksen pohjalta? Miksihän he esittivät tämän kysymyksen? Mieti, kuinka sinä voisit kysyä Herralta: ”En kai se ole minä?”

Katso myös Dieter F. Uchtdorf, ”Herra, en kai se ole minä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 56–59.

Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–25

Sakramentti on mahdollisuus muistaa Vapahtajaa.

Kun Vapahtaja esitteli sakramentin opetuslapsilleen, mitä arvelet heidän ajatelleen ja tunteneen? Mieti tätä, kun luet heidän kokemuksestaan jakeista Matt. 26:26–29 ja Mark. 14:22–25. Mistähän syystä Jeesus valitsi tämän tavan, jolla me muistamme Häntä? Voisit myös pohtia kokemuksia, joita sinulla on ollut sakramentin aikana. Onko jotakin, mitä voisit tehdä, jotta kokemuksestasi tulisi pyhempi ja merkityksellisempi?

Kun olet lukenut ja pohtinut näitä jakeita, voisit kirjoittaa muistiin asioita, joita tunnet innoitusta muistaa Vapahtajasta. Voisit kerrata näitä asioita seuraavan kerran, kun nautit sakramentin. Voisit kerrata niitä muulloinkin keinona ”muistaa Hänet aina” (ks. Moroni 4:3).

Katso myös Luuk. 22:7–39; 3. Nefi 18:1–13; OL 20:76–79; Gospel Topics, ”Sacrament” [Sakramentti], topics.churchofjesuschrist.org; ”Muista Hänet aina” (video), churchofjesuschrist.org.

Joh. 13:1–17

Vapahtaja on meille esimerkkinä muiden nöyrästä palvelemisesta.

Jeesuksen aikaan toisen ihmisen jalkojen peseminen oli palvelijoiden, ei johtajien, tehtävä. Mutta Jeesus halusi opetuslastensa ajattelevan eri tavalla sitä, mitä johtaminen ja palveleminen tarkoittavat. Mitä sanomia löydät Vapahtajan sanoista ja teoista jakeissa Joh. 13:1–17? Omassa kulttuurissanne muiden jalkojen peseminen ei ehkä ole tavanomainen tapa palvella. Mutta mieti, mitä sinä voit tehdä noudattaaksesi Vapahtajan esimerkkiä nöyrästä palvelemisesta.

Voisi myös olla kiinnostavaa huomata, mitä Jeesus tiesi ja tunsi tänä pyhänä hetkenä apostoliensa kanssa (ks. jakeet 1 ja 3). Mitä nämä näkemykset auttavat sinua ymmärtämään Vapahtajasta?

Katso myös Luuk. 22:24–27.

Joh. 13:34–35

Rakkauteni muita kohtaan on merkki siitä, että olen Jeesuksen Kristuksen todellinen opetuslapsi.

Aiemmin Jeesus oli antanut käskyn ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:39). Nyt Hän antoi ”uuden käskyn”. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että rakastaa muita niin kuin Jeesus rakastaa sinua? (Ks. Joh. 13:34.)

Voisit myös pohtia, kuinka muut ihmiset tietävät, että olet Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi. Kuinka voit varmistaa, että rakkaus on ominaisuus, joka luonnehtii sinua kristittynä?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–25.Millainen kokemus perheelläsi on joka viikko sakramentin aikana? Ensimmäisestä sakramenttitoimituksesta lukeminen voisi herättää keskustelun sakramentin tärkeydestä ja keinoista parantaa kokemustanne. Voisitte ottaa esille kuvan Sakramentin jakaminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 108) ja keksiä ideoita siihen, mitä voitte tehdä ennen sakramenttia, sen aikana ja sen jälkeen.

Kuva
nainen nauttimassa sakramenttia

Sakramentti auttaa meitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen.

Matt. 26:30.Voisitte laulaa jonkin kirkon laulun, kuten Jeesus ja Hänen apostolinsa lauloivat – kenties sakramenttilaulun. Kuinka laulun laulaminen on mahtanut olla sinä hetkenä siunauksena Jeesukselle ja Hänen apostoleilleen? Kuinka kirkon laulut voivat olla siunauksena meille?

Joh. 13:1–17.Voisit näitä jakeita lukiessasi näyttää perheellesi tämän oppimisehdotuksen lopussa olevaa kuvaa. Mitä totuuksia Vapahtaja opetti teoillaan? Mitkä kuvan yksityiskohdat auttavat meitä ymmärtämään näitä totuuksia? Ehkä perheenjäsenet voisivat kertoa, kuinka eläminen näiden totuuksien mukaan on tehnyt heidät onnellisiksi (ks. Joh. 13:17).

Joh. 13:34–35.Kun olette lukeneet nämä jakeet, voisitte keskustella yhdessä siitä, kuinka muut ihmiset tietävät teidän olevan Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Millaisina Vapahtaja haluaa, että Hänen seuraajansa tunnetaan? Voisit pyytää perheenjäseniä kertomaan ihmisistä, joiden rakkaus muita kohtaan osoittaa, että he ovat Jeesuksen Kristuksen todellisia opetuslapsia. Voisitte myös keskustella siitä, millä tavoin voisitte osoittaa enemmän rakkautta perheenä.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Rakastakaa toisianne”, Lasten laulukirja, s. 74.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Pohdi. Pyhien kirjoitusten kohdilla on hengellisiä merkityksiä, jotka saattavat jäädä meiltä huomaamatta, jos luemme niitä välinpitämättömästi, kuten lukisimme jotakin muuta luettavaa. Älä pidä kiirettä luvun loppuun lukemisella. Käytä aikaa siihen, että pohdit lukemaasi syvällisesti.

Kuva
Jeesus pesee opetuslasten jalat

Suurin valtakunnassa, J. Kirk Richards