Uusi testamentti 2023
29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ”Muistokseni”


”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ’Muistokseni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”29. toukokuuta – 4. kesäkuuta. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
viimeinen ateria

Minun muistokseni, Walter Rane

29. toukokuuta – 4. kesäkuuta

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

”Muistokseni”

Kun luet lukuja Matt. 26; Mark. 14 ja Joh. 13, pane merkille periaatteita, joiden tunnet siunaavan opettamiasi lapsia.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvia näiden lukujen tapahtumista, kuten Evankeliumiaiheisen kuvakirjan nrot 54–55, ja kehota lapsia kertomaan, mitä kuvissa tapahtuu.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–24

Sakramentti auttaa minua ajattelemaan Jeesusta.

Auta lapsia ymmärtämään, että sakramentin nauttiminen on tilaisuus muistaa, mitä Jeesus on tehnyt meidän hyväksemme.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus siitä, kun Jeesus asetti sakramentin. Voisit käyttää kertomusta ”Luku 49: Ensimmäinen sakramentti” (julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 124–126, tai vastaava video sivustolla churchofjesuschrist.org) tai videota ”Sacrament” [Sakramentti] (churchofjesuschrist.org). Miksi me nautimme sakramentin? Auta lapsia ymmärtämään, että sakramentin aikana me muistamme Jeesusta.

  • Näytä lapsille leipäpalaa ja vesikupillista. Kysy heiltä, tietävätkö he, mitä sakramenttileipä ja -vesi kuvaavat. Selitä, että nämä vertauskuvat auttavat meitä muistamaan, että Jeesus kuoli meidän puolestamme ja nousi kuolleista.

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja ajattelemaan jotakuta, jota he rakastavat, ja kehota heitä sitten kertomaan sinulle hänestä. Pyydä heitä jälleen sulkemaan silmänsä, ajattelemaan Vapahtajaa ja sitten kertomaan, mitä he tietävät Hänestä. Kannusta heitä ajattelemaan Jeesusta sakramentin aikana joka viikko.

  • Kehota lapsia näyttämään sinulle, mitä he voivat tehdä muistaakseen Jeesusta ja ollakseen kunnioittavia sakramentin aikana. Auta lapsia valmistamaan tämän viikon tehtäväsivulla kuvattu kirjanen ja auta heitä sen avulla ajattelemaan Jeesusta sakramentin aikana. Tai anna heidän etsiä kirkon lehdistä kuvia Jeesuksesta ja valmistaa kuvakollaasi, jota he voivat katsella sakramentin aikana.

Joh. 13:34–35

Minä voin rakastaa muita kuten Jeesus.

Jeesus osoitti rakkauttaan pitämällä huolta lähimmäisistään. Mitä tilaisuuksia opettamillasi lapsilla on osoittaa rakkauttaan muita kohtaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia kertomuksista, joita lapset ovat oppineet tänä vuonna siitä, kun Jeesus osoitti rakkauttaan muita kohtaan (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi aiemmat oppimisehdotukset). Lue Joh. 13:34–35 ja auta lapsia toistamaan lause: ”Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.” Kuinka voimme osoittaa rakkauttamme perhettämme ja ystäviämme kohtaan?

  • Pyydä yhtä lasta pitelemään kuvaa Vapahtajasta samalla kun luokka laulaa jonkin Vapahtajan rakkaudesta kertovan laulun, kuten ”Rakastakaa toisianne” (Lasten laulukirja, s. 74). Anna lapsille paperisydämiä ja kehota heitä piirtämään kuva siitä, kun he tekevät jotakin osoittaakseen rakkauttaan toista henkilöä kohtaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–24

Sakramentti auttaa minua muistamaan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen uhrinsa minun puolestani.

Kuinka voit auttaa lapsia saamaan sakramentista merkityksellisemmän kokemuksen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan vuorotellen Matt. 26:26–29 tai Mark. 14:22–24 (ks. myös JSR Mark. 14:20–24, pyhien kirjoitusten liitteissä) ja OL 20:75–79. Mitkä sanat ja ajatukset näissä kahdessa kohdassa ovat samanlaisia?

  • Kysy lapsilta, mitä sellaista he tekevät, mikä auttaa heitä ajattelemaan Jeesusta sakramentin aikana. Auta heitä löytämään pyhien kirjoitusten kohtia tai sakramenttilaulun sanoja, joita he voisivat lukea sakramentin aikana, ja kirjoittakaa ne sitten korttiin, jota lapset voivat katsella seuraavan kerran kun he osallistuvat sakramenttiin. Laula lasten kanssa muutamia näistä lauluista (ks. MAP-lauluja102–121).

    Kuva
    lapsia nauttimassa sakramenttia

    Sakramentti auttaa meitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen uhrinsa meidän puolestamme.

  • Kirjoita taululle keskeisiä ilmauksia sakramenttirukouksista ja auta lapsia opettelemaan ne ulkoa. Mitä nämä ilmaukset tarkoittavat? Miksi on tärkeää uudistaa kasteenliittomme joka viikko?

  • Kutsu joku Aaronin pappeuden haltija kertomaan lapsille omasta kokemuksestaan hänen valmistaessaan, siunatessaan tai jakaessaan sakramenttia. Mikä auttaa häntä valmistautumaan sen tekemiseen? Miltä hänestä tuntuu, kun hän tekee sitä? Kuinka leipä ja vesi muistuttavat häntä Vapahtajasta?

  • Pyydä lapsia, jotka on kastettu, kertomaan, mitä he muistavat siitä, kun heidät kastettiin. Miltä heistä tuntui? Mitä liittoja he tekivät? (Ks. Moosia 18:8–10.) Kerro heille, että joka viikko kun nautimme sakramentin, se voi olla aivan kuin meidät kastettaisiin uudelleen – me voimme saada syntimme anteeksi ja me uudistamme liittomme.

Joh. 13:1–17

Jeesus Kristus on näyttänyt minulle, kuinka tulee palvella muita.

Kertomus siitä, kuinka Vapahtaja pesi opetuslastensa jalat, voi innoittaa opettamiasi lapsia palvelemaan ympärillään olevia ihmisiä rakkautta osoittaen.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä muutama päivä etukäteen yhtä lapsista lukemaan Joh. 13:4–9 ja kertomaan kertomus luokalle Pietarin näkökulmasta. Mitä Vapahtaja yritti opettaa Pietarille ja muille apostoleille? Lapset voisivat puhua siitä, mitä he oppivat tämän kertomuksen pohjalta Jeesuksesta Kristuksesta. Mitä me opimme muiden palvelemisesta?

  • Lukekaa yhdessä Joh. 13:12–17. Pyydä jokaista lasta kirjoittamaan tilanteesta, jolloin Vapahtaja palveli jotakuta muuta. Kannusta heitä kirjoittamaan myös siitä, mitä he oppivat Hänen esimerkkinsä pohjalta. Jos he tarvitsevat apua, he voisivat katsoa esimerkkejä videolta ”Christlike Attributes” [Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia] (churchofjesuschrist.org). Pyydä heitä kertomaan luokalle, mitä he kirjoittivat.

Joh. 13:34–35

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset rakastavat muita, kuten Hän rakasti.

Kun meidät kastetaan, me teemme liiton tulla Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi. Jakeissa Joh. 13:34–35 Vapahtaja kuvaili, kuinka voimme osoittaa olevamme Hänen opetuslapsiaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle toisianne! Niin kuin minä olen teitä. (Joh. 13:34.) Pyydä lapsia etsimään tämä pyhien kirjoitusten kohta ja täydentämään tyhjät kohdat. Mitä muuta me voimme tehdä osoittaaksemme, että olemme Kristuksen opetuslapsia? Lapset saattavat keksiä muita sanoja, joilla taululla olevat lauseet voi täydentää, kuten palvelkaa ja palvellut tai opettakaa ja opettanut.

  • Kehota lapsia lukemaan Joh. 13:35 ja ajattelemaan ihmisiä, joita he tuntevat ja jotka ovat esimerkkejä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsista. Pyydä heitä kertomaan, kuinka nämä ihmiset osoittavat rakkautta muita kohtaan kuten Vapahtaja.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen jotakin, mitä he aikovat tehdä sen vuoksi, mitä he ovat oppineet luokassa. He voisivat esimerkiksi kertoa, kuinka he aikovat muistaa Jeesusta Kristusta sakramentin aikana.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luokallesi. Todistus voi olla niinkin yksinkertainen kuin ”tiedän, että taivaallinen Isä rakastaa teitä jokaista” tai ”minusta tuntuu hyvältä sisimmässäni, kun opin Jeesuksesta Kristuksesta”.