Uusi testamentti 2023
26. joulukuuta – 1. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme


”26. joulukuuta – 1. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”26. joulukuuta – 1. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
perhe katselemassa valokuva-albumia

26. joulukuuta – 1. tammikuuta

Olemme vastuussa omasta oppimisestamme

Pyhien kirjoitusten tarkoituksena on auttaa sinua tulemaan Kristuksen luokse ja kokemaan syvällisempi kääntymys Hänen evankeliumiinsa. Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi voi auttaa sinua ymmärtämään pyhiä kirjoituksia ja saamaan niistä hengellistä voimaa, jota sinä ja perheesi tarvitsette. Sitten kirkon oppiluokissasi saat tilaisuuksia kertoa oivalluksista ja kannustaa muita pyhiä heidän pyrkimyksissään seurata Kristusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

”Mitä te haluatte?” Jeesus kysyi Johannes Kastajan opetuslapsilta (Joh. 1:38). Voisit esittää itsellesi saman kysymyksen – sillä se, mitä löydät Uudesta testamentista tänä vuonna, riippuu suuresti siitä, mitä haluat etsiä. ”Etsikää, niin te löydätte”, Vapahtaja lupaa (Matt. 7:7). Esitä siis kysymyksiä siitä, mitä nousee mieleesi tutkiessasi, ja etsi sitten uutterasti vastauksia. Luet Uudesta testamentista Jeesuksen Kristuksen opetuslasten voimallisista hengellisistä kokemuksista. Vapahtajan uskollisena opetuslapsena sinäkin voit saada omia voimallisia hengellisiä kokemuksia, kun otat vastaan Vapahtajan kutsun, joka toistuu kaikkialla tässä pyhässä kirjassa: ”Tule ja seuraa minua” (ks. Luuk. 18:22).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jotta todella oppisin Vapahtajalta, minun täytyy ottaa vastaan Hänen kutsunsa ”Tule ja seuraa minua”.

Vapahtajan kutsu ”Tule ja seuraa minua” koskee kaikkia – olimmepa me uusia opetuslapseuden polulla tai kulkeneet sitä koko elämämme ajan. Tämä oli Hänen kutsunsa rikkaalle nuorukaiselle, joka pyrki pitämään käskyt (ks. Matt. 19:16–22; Luuk. 18:18–23). Se, mitä nuorukainen oppi – ja mitä meidän kaikkien täytyy oppia – on, että opetuslapsena oleminen tarkoittaa koko sielumme antamista taivaalliselle Isälle ja Jeesukselle Kristukselle. Me edistymme opetuslapseudessamme, kun huomaamme, mitä meiltä puuttuu, teemme muutoksia ja pyrimme täydellisemmin seuraamaan Heitä.

Vapahtajalta oppiminen alkaa, kun pyrimme ymmärtämään, mitä Hän opetti. Esimerkiksi – kuinka ymmärryksesi nöyryydestä syvenee, kun tutkit seuraavia kohtia?

Jos haluat oppia lisää, kokeile tätä tehtävää jonkin toisen evankeliumin periaatteen kanssa, kuten esimerkiksi rakkauden tai anteeksiannon.

Olen vastuussa omasta oppimisestani.

Vanhin David A. Bednar on opettanut: ”Meidän ei pidä odottaa, että kirkko organisaationa opettaa tai kertoo meille kaiken, mitä meidän pitää tietää ja tehdä tullaksemme omistautuneiksi opetuslapsiksi ja kestääksemme uskollisina loppuun asti. Ennemminkin meidän henkilökohtaisena vastuunamme on oppia, mitä meidän tulee oppia, elää niin kuin tiedämme, että meidän tulee elää, ja tulla sellaisiksi, jollaisiksi Mestari haluaa meidän tulevan. Ja tärkein paikka oppimiselle, elämiselle ja muuttumiselle on meidän kotimme.” (”Valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen”, Liahona, toukokuu 2019, s. 102.)

Mitä tarkoittaa se, että otat vastuun omasta oppimisestasi? Etsi mahdollisia vastauksia vanhin Bednarin sanoista ja seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Joh. 7:17; 1. Tess. 5:21; Jaak. 1:5–6, 22; 2:17; 1. Nefi 10:17–19; 2. Nefi 4:15; Alma 32:27 sekä OL 18:18; 58:26–28; 88:118. Mitä tunnet innoitusta tehdä ollaksesi aktiivisempi evankeliumin oppimisessa?

Minun täytyy tietää itse, mikä on totuus.

Tunnet ehkä ihmisiä, jotka eivät näytä ikinä menettävän uskoaan, tapahtuipa heidän elämässään mitä hyvänsä. He saattavat tuoda mieleesi Vapahtajan vertauksen viidestä viisaasta morsiusneidosta (ks. Matt. 25:1–13). Voi olla, ettet näe heidän uutteria pyrkimyksiään vahvistaa todistustaan totuudesta.

Kuinka voimme saada oman todistuksen ja vaalia sitä? Kirjoita muistiin ajatuksiasi, kun pohdit seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia: Luuk. 11:9–13; Joh. 5:39; 7:14–17; Ap. t. 17:10–12; 1. Kor. 2:9–11 ja Alma 5:45–46. (Ks. myös Gospel Topics, ”Testimony” [Todistus], topics.churchofjesuschrist.org.)

Kuva
nuori nainen polun varrella

Jokaisen meistä on saatava omakohtainen todistus.

Mitä minun tulee tehdä, kun minulla on kysymyksiä?

Kun tavoittelet hengellistä tietoa, mieleesi nousee kysymyksiä. Seuraavat periaatteet voivat auttaa sinua suhtautumaan kysymyksiin tavoilla, jotka vahvistavat uskoa ja todistusta:

  • Pyydä ymmärrystä Jumalalta. Jumala on kaiken totuuden lähde, ja Hän ilmoittaa totuuden Pyhän Hengen, pyhien kirjoitusten sekä profeettojensa ja apostoliensa välityksellä.

  • Toimi uskossa. Jos vastaukset eivät tule heti, luota siihen, että Herra ilmoittaa vastauksia, kun on niiden aika. Elä sillä välin edelleen sen totuuden mukaan, jonka jo tiedät.

  • Säilytä iankaikkinen näkökulma. Yritä nähdä asiat niin kuin Herra näkee ne, ei niin kuin maailma näkee. Tarkastele kysymyksiäsi taivaallisen Isämme pelastussuunnitelman valossa.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Matt. 13:1–23.Voisit auttaa perhettäsi valmistautumaan Uudesta testamentista oppimiseen tänä vuonna lukemalla vertauksen kylväjästä. Perheestäsi voisi olla hauskaa mennä ulos ja etsiä vertauksessa kuvattuja erilaisia maaperiä. Kuinka voimme tehdä sydämestämme Jeesuksen kuvaileman ”hyvän maan” kaltaisen (ks. Matt. 13:8)?

Gal. 5:22–23; Fil. 4:8.Presidentti Russell M. Nelson on kutsunut teitä muuttamaan kotinne ”uskon pyhäköksi” ja ”[muovaamaan] kotinne evankeliumin oppimisen keskukseksi”. Niille, jotka tekevät näin, hän lupasi: ”Teidän lapsenne tulevat olemaan innokkaita oppimaan Vapahtajan opetuksia ja elämään niiden mukaan, ja vastustajan vaikutus teidän elämässänne ja teidän kodissanne vähenee. Muutokset perheessänne tulevat olemaan huomattavia ja vahvistavia.” (”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 113–114.)

Uusi vuosi on hyvä ajankohta puhua perheneuvostossa siitä, kuinka voitte tehdä kodistanne ”uskon pyhäkön” ja ”evankeliumin oppimisen keskuksen”. Mitä ajatuksia mieleemme tulee siitä, kuinka tehdä niin, kun luemme kohtia Gal. 5:22–23 ja Fil. 4:8? Ehkä perheenne voisi asettaa henkilökohtaisia ja perheen tavoitteita tutkia Uutta testamenttia tänä tulevana vuonna. Mitä voimme tehdä muistuttaaksemme itseämme tavoitteistamme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Neuvo mua valossa taivaltamaan”, Lasten laulukirja, s. 70–71.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi oppia. Oppi on iankaikkinen, muuttumaton totuus. Presidentti Boyd K. Packer on julistanut, että ”tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä” (ks. ”Pienet lapset”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 13). Kun sinä ja perheesi tutkitte pyhiä kirjoituksia, etsikää totuuksia, jotka voivat auttaa teitä elämään paremmin Vapahtajan tavoin.

Kuva
Jeesus Kristus

Maailman valo, Brent Borup