Kom dan en volg Mij
Ideeën om uw individuele Schriftstudie te verbeteren


‘Ideeën om uw individuele Schriftstudie te verbeteren’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘Ideeën om uw individuele Schriftstudie te verbeteren’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
jonge vrouw aan het schrijven

Ideeën om uw individuele Schriftstudie te verbeteren

Hier zijn enkele eenvoudige manieren om uw studie van het woord van God in de Schriften te verbeteren:

Let op waarheden over Jezus Christus

In de Schriften staat dat alle dingen van Christus getuigen (zie 2 Nephi 11:4; Mozes 6:63). Let dus op Hem in de gebeurtenissen, verhalen en leringen van het Nieuwe Testament. Noteer of markeer verzen die over de Heiland gaan en hoe u Hem kunt volgen.

Let op inspirerende woorden en zinsneden

U zult door bepaalde woorden en zinsneden in de Schriften geraakt worden, alsof ze speciaal voor u geschreven zijn. U voelt dat u er iets aan hebt. Ze inspireren en motiveren u. Markeer ze in uw Schriften of noteer ze in een studiedagboek.

Let op evangeliewaarheden

Evangeliewaarheden (vaak leerstellingen of beginselen genoemd) worden soms expliciet genoemd. Ze komen soms ook impliciet door een voorbeeld of verhaal aan de orde. Vraag uzelf af: welke eeuwige beginselen komen in deze verzen naar voren?

Luister naar de Geest

Let op uw gedachten en gevoelens, ook al lijken ze niets met wat u leest te maken te hebben. Die indrukken wil uw hemelse Vader u wellicht juist bijbrengen.

Pas de Schriften op uw leven toe

Bedenk hoe u de verhalen en leringen die u leest kunt toepassen. U kunt zich bijvoorbeeld afvragen: wat voor vergelijkbaars heb ik zelf meegemaakt? Of: hoe kan ik het voorbeeld van deze persoon in de Schriften volgen?

Stel vragen terwijl u studeert

Er komen misschien vragen bij u op terwijl u de Schriften bestudeert. Die vragen hebben mogelijk te maken met wat u leest of met uw leven in het algemeen. Overdenk die vragen en zoek naar antwoorden terwijl u de Schriften verder bestudeert.

Gebruik Schriftstudiewijzers

Gebruik de voetnoten, de Gids bij de Schriften (scriptures.lds.org) en andere studiewijzers om meer inzicht in de verzen te krijgen.

Schrijf uw gedachten en gevoelens op

Er zijn veel manieren om de indrukken vast te leggen die u bij uw studie opdoet. U kunt bijvoorbeeld een woord of zinsnede markeren en uw gedachten in uw Schriften noteren. U kunt ook een dagboek bijhouden van de inzichten, gevoelens en indrukken die u krijgt.

Bestudeer de woorden van hedendaagse profeten en apostelen

Lees wat hedendaagse profeten en apostelen hebben gezegd over de beginselen die u in de Schriften aantreft (zie bijvoorbeeld conference.lds.org en de kerktijdschriften).

Bespreek inzichten

Door inzichten uit uw persoonlijke studie te bespreken, onderwijst u anderen. Ook krijgt u meer begrip van wat u gelezen hebt.

Leef naar wat u leert

Schriftstudie zou ons niet alleen moeten inspireren, maar ons ook tot verandering moeten aanzetten. Luister naar wat de Geest u ingeeft terwijl u leest. Neem u dan voor om naar die ingevingen te handelen.

Afbeelding
gezin leest in de Schriften

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Als we de Schriften lezen en overpeinzen, ervaren we de zoete influisteringen van de Geest aan onze ziel. We kunnen antwoorden vinden op onze vragen. We leren de zegeningen kennen die komen door ons aan Gods geboden te houden. We verwerven een zeker getuigenis van onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, en hun liefde voor ons. In combinatie met onze gebeden kunnen wij door Schriftstudie met zekerheid weten dat het evangelie van Jezus Christus waar is. […] Als we aan het gebed denken en de tijd nemen voor de Schriften, zal ons leven oneindig meer gezegend zijn en zullen onze lasten lichter worden.’ (‘Wij staan er nooit alleen voor’, Liahona, november 2013, 122.)