Kom och följ mig
23–29 september. Galaterbrevet: ’Vandra i Anden’


”23–29 september. Galaterbrevet: ’Vandra i Anden’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”23–29 september. Galaterbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus visar sig för Paulus i fängelset

23–29 september.

Galaterbrevet

”Vandra i Anden”

Skriv ner de andliga intryck du får när du läser Galaterbrevet. Att göra det hjälper dig minnas och begrunda det i framtiden.

Skriv ner dina intryck

Jesu Kristi evangelium erbjuder frihet från andlig fångenskap. Men det händer att människor som har upplevt evangeliets frihet vänder sig bort från det och vill bli ”slavar … igen” (Gal. 4:9). Det här gjorde några heliga i Galatien – de vände sig bort från den frihet Kristus hade erbjudit dem (se Gal. 1:6). Så Paulus brev till galaterna var en innerlig kallelse till dem att komma tillbaka till ”denna frihet [varmed] Kristus gjort oss fria” (Gal. 5:1). Den kallelsen behöver vi också höra och lyda, för fastän omständigheter förändras, pågår kampen mellan frihet och fångenskap ständigt. Som Paulus lärde är det inte nog att vara ”kallade till frihet” (Gal. 5:13). Vi måste också ”stå fasta” i den (Gal. 5:1) genom att lita på Kristus.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Galaterbrevet 1–5

Kristi lag gör mig fri.

Paulus skrev till de heliga i Galatien när han fått veta att de letts vilse av falska lärdomar. En av dessa lärdomar var att för att bli frälsta måste hedningar som tagit emot evangeliet bli omskurna och följa andra av moselagens traditioner. Paulus kallade de här traditionerna ”slavoket” (Gal. 5:1) eftersom de hindrade de heliga från att helt och fullt leva efter Kristi lag, som ger sann frihet. Vad hittar du i Paulus råd till galaterna som kan hjälpa dig förstå vad sann frihet är? Du kan också tänka över vilka slavok som kan finnas i ditt liv. Finns det något som hindrar dig från att uppleva den frihet som evangeliet erbjuder? Hur har Kristus och hans evangelium ”gjort [er] fria”? (Gal. 5:1.)

Se även 2 Nephi 2:27; 9:10–12.

Galaterbrevet 3

Jag är arvtagare till välsignelserna som Abraham fick löfte om.

En del av de galatiska heliga var oroliga att de, eftersom de inte var bokstavlig avkomma till Abraham, inte skulle få del av de välsignelser som Abraham blev lovad, innefattande upphöjelsens välsignelser. Vad berättigar, enligt Galaterbrevet 3:7–9, 13–14, 27–29, en person till att vara ”Abrahams barn”? För att lära mer om de välsignelser som lovades till Abraham och de välsignelser vi kan ärva som hans avkomma, se Handledning för skriftstudier, Abrahams förbund och Abraham, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Galaterbrevet 3:6–25

Hade Abraham Jesu Kristi evangelium?

Profeten Joseph Smith förklarade: ”Vi kan inte tro att forna tiders människor var så ovetande om himlens system som många förmodar, eftersom alla som någonsin frälstes, frälstes genom denna stora återlösningsplans kraft såväl före Kristi ankomst som därefter. … Abraham frambar offer och fick oaktat detta evangeliet förkunnat för sig” (”The Elders of the Church in Kirtland to Their Brethren Abroad”, The Evening and the Morning Star, mars 1834, s. 143, josephsmithpapers.org). Följande skriftställen visar också att Jesu Kristi evangelium predikades före Frälsarens jordiska verksamhet: Helaman 8:13–20; Mose 6:50–66.

Galaterbrevet 5:13–26; 6:7–10

Om jag ”vandrar i Anden” får jag del av ”Andens frukt”.

Att studera de här verserna kan hjälpa dig bedöma hur fullständigt du vandrar i Anden. Upplever du Andens frukt som nämns i vers 22–23? Vilka andra frukter, eller resultat, av att leva andligt har du märkt? Begrunda vad du behöver göra för att ytterligare öka denna frukt. Hur kan förökandet av den frukten förbättra viktiga relationer i ditt liv?

Bild
äpplen på ett träd

Jag måste söka ”Andens frukt” i mitt liv.

Kanske försöker du vandra i Anden, men känner inte att dina försök bär den önskade frukten. Läs Galaterbrevet 6:7–10 (som ofta kallas skördelagen). Vilket budskap tror du att Herren har till dig i de här verserna? Hur kan du använda de här verserna till att uppmuntra någon som har svårt att leva efter evangeliet?

Se även Alma 32:28, 41–43; Läran och förbunden 64:32–34.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Galaterbrevet 3:11

Vad innebär det att ”leva av tro”? Vad gör er familj för att visa att ni lever av tro?

Galaterbrevet 4:1–7

Ni kan inleda Galaterbrevet 4 med att diskutera skillnaderna mellan en kungs tjänare och hans barn. Vilka möjligheter eller vilken potential har en kungs barn som en tjänare inte har? Tänk på det medan ni tillsammans läser vers 1–7. Vad lär de här verserna om vårt förhållande till vår himmelske Fader?

Galaterbrevet 5:22–23

För att liva upp diskussionen om Galaterbrevet 5:22–23 kan familjen etikettera olika frukter med ord som Paulus använde för att beskriva ”Andens frukt”. Sedan kan varje familjemedlem välja en, definiera den och prata om någon som är exempel på den frukten. Det här kan leda till en diskussion om sätt för familjen att inbjuda Anden till ert hem och förfina den frukten. Efter diskussionen kan ni avnjuta en fruktsallad tillsammans.

Galaterbrevet 6:1

Det kan hända att någon i familjen ”ertappas med en överträdelse”. Vilket råd hittar ni i Galaterbrevet 6:1 om vad man ska göra i en sådan situation?

Galaterbrevet 6:7–10

Om er familj någon gång planterat något tillsammans kan ni använda den upplevelsen till att illustrera principen ”det människan sår ska hon också skörda” (v. 7). Eller så kan ni fråga familjemedlemmarna om deras favoriter bland frukter och grönsaker och prata om vad som behövs för att odla en växt som ger sådan frukt. (Ni kan använda bilden som medföljer det här lektionsförslaget som illustration.) Ni kan sedan ha ett samtal om välsignelser som er familj hoppas få och hur ni ska ”skörda” de här välsignelserna.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Hjälp familjen tillämpa skrifterna på sig själva. Nephi sa: ”Jag tillämpade all helig skrift på oss för att det skulle kunna vara oss till nytta och lärdom” (1 Ne. 19:23). För att hjälpa er familj göra det här kan du låta dem tänka på tillfällen när de upplevt Andens frukt som beskrivs i Galaterbrevet 5:22–23. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21.)

Bild
päron på ett träd

Paulus lärde att om vi vandrar i Anden upplever vi Andens frukt i våra liv.