Kom och följ mig
9–15 september. 2 Korintierbrevet 1–7: ’Låt försona er med Gud’


”9–15 september. 2 Korintierbrevet 1–7: ’Låt försona er med Gud’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”9–15 september. 2 Korintierbrevet 1–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus Kristus

9–15 september

2 Korintierbrevet 1–7

”Låt försona er med Gud”

När ni studerar Paulus brev till korintierna kan ni skriva ner några evangelieprinciper ni upptäcker och fundera på hur de kan tillämpas i era liv.

Skriv ner dina intryck

Ibland måste man som ledare i kyrkan säga svåra saker. Det här gällde på Paulus tid liksom i dag. Tydligen innehöll ett tidigare brev från Paulus till de heliga i Korint tillrättavisningar som orsakade sårade känslor. I brevet som blev 2 Korintierbrevet försökte han förklara vad som motiverade hans hårda ord: ”Det var i djup nöd och hjärtats ångest, med många tårar, som jag skrev till er, inte för att göra er sorgsna utan för att ni skulle förstå vilken kärlek jag har till just er” (2 Kor. 2:4). När du utsätts för tillrättavisning från en ledare är det absolut till hjälp att veta att den inspireras av kristuslik kärlek. Och även om det inte är så är det lättare att reagera rätt på sårade känslor om vi är villiga att se på andra med det slags kärlek som Paulus kände. Som äldste Jeffrey R. Holland sa: ”Så ha överseende med mänskliga svagheter – dina egna såväl som deras som tjänar i den här kyrkan, som leds av volontärer, dödliga män och kvinnor. Ofullkomliga människor är allt som Gud någonsin har haft att arbeta med sedan tidernas begynnelse, enda undantaget är den fullkomlige Enfödde Sonen” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 94).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Korintierbrevet 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Mina prövningar kan vara en välsignelse.

Med tanke på de prövningar Paulus upplevde i sin verksamhet är det inte förvånande att han skrev mycket om prövningars avsikter och välsignelser. Tänk på hur dina prövningar kan vara en välsignelse när du läser 2 Korintierbrevet 1:3–7; 4:6–10, 17–18; samt 7:4–7. Du kan till exempel begrunda hur Gud ”tröstar [dig] i all [din] nöd” och hur du i din tur kan ”trösta dem som är i nöd” (2 Kor. 1:4). Eller så kan ni fokusera på Jesu Kristi ljus som ”lyst upp våra hjärtan” också när vi är ”trängda” och ”rådvilla” (2 Kor. 4:6–10).

Se också Mosiah 24:13–17; Evangelieämnen, ”Motgångar”, topics.lds.org.

2 Korintierbrevet 2:5–11.

Jag får välsignelser och välsignar andra när jag förlåter.

Vi vet inte mycket om den man som Paulus talar om i 2 Korintierbrevet 2:5–11 – bara att han hade syndat (se v. 5–6) och att Paulus ville att de heliga skulle förlåta honom (se v. 7–8). Varför händer det att vi inte bemöter den som har orsakat oss sorg “med kärlek”? (v. 8.) Hur skadar vi andra och oss själva genom att inte förlåta? (Se v. 7, 10–11.) Vad betyder det för er att vi blir ”överlistade av Satan” om vi inte förlåter andra? (v. 11.)

Se även Läran och förbunden 64:9–11.

2 Korintierbrevet 5:14–21

Genom Jesu Kristi försoning kan jag bli försonad med Gud.

Paulus förstod bättre än någon vad det innebär att bli ”en ny skapelse”. Han gick från att förfölja de kristna till att bli en Kristi försvarare. Han visste för egen del hur Jesus, som ”inte visste av synd” kan ta bort vår synd och ge oss sin ”rättfärdighet” och återställa oss till enighet med Gud. När du läser de här verserna, tänk på vad det innebär att försonas med en annan människa. Hur hjälper detta dig att förstå vad det innebär att försonas med Gud? Begrunda vad som kan skilja dig från Gud. Vad behöver du göra för att mer fullständigt försonas med honom?

Se också 2 Nephi 10:23–25.

2 Korintierbrevet 7:8–11.

En sorg efter Guds vilja leder till omvändelse.

Vi ser oftast inte sorg som något bra, men Paulus talar om ”sorg efter Guds vilja” som en nödvändig del av omvändelse. Vad lär du om sorg efter Guds vilja av följande? 2 Korintierbrevet 7:8–11; Alma 36:16–21; Mormon 2:11–15 samt Evangelieämnen, ”Omvändelse”, topics.lds.org. När har du känt sorg efter Guds vilja och vilken inverkan hade den på ditt liv?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

2 Korintierbrevet 3:1–3

Har någon i er familj någonsin bett någon skriva ett rekommendationsbrev, till exempel till en ansökan om ett jobb eller till en skola? Be dem prata om den upplevelsen och vad brevet sa om dem. Paulus lärde att de heligas liv var som rekommendationsbrev för evangeliet från Kristus själv, ”skrivet … inte med bläck utan med den levande Gudens Ande”. När ni läser 2 Korintierbrevet 3:1–3 tillsammans, diskutera hur våra exempel är som ett rekommendationsbrev om evangeliet som kan bli ”känt och läst av alla människor”. Kanske kan alla i familjen skriva ett brev som förklarar hur en annan familjemedlem varit ett gott exempel som en Jesu Kristi lärjunge. De kan läsa upp breven för familjen och ge dem till familjemedlemmen de skrivit om. Varför är att det viktigt att förstå att våra liv är ”Kristusbrev”?

2 Korintierbrevet 5:6–7

Vad menas med att leva ”i tro, utan att se”? Vad gör vi för att visa att vi tror på sådant vi inte kan se?

2 Korintierbrevet 5:17

Kan er familj komma på – eller hitta – exempel i naturen på varelser som genomgår märkliga förvandlingar och blir nya skapelser? (Se bilderna som åtföljer det här förslaget.) Vad kan det lära oss om hur Jesu Kristi evangelium kan förändra oss?

2 Korintierbrevet 6:1–10

Vad innebär det enligt de här verserna att vara ”Guds tjänare”?

2 Korintierbrevet 6:14–18

Hur kan vi följa Paulus råd, ”gå ut från [de orättfärdiga] och skilj er från dem” och samtidigt vara goda exempel för människor omkring oss?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Åskådningsundervisning. Vissa evangeliebegrepp, som försoningen, kan vara svåra att förstå. Du kan använda bilder eller föremål för att hjälpa familjen förstå de principer ni upptäcker i skrifterna.

Bild
larv, kokong och fjäril

När vi blir omvända till Kristi evangelium kan vår förvandling bli så fullständig att Paulus beskriver den som att bli ”en ny skapelse” (2 Kor. 5:17).