Kom og følg mig
12.-18. august. Romerne 7-16: ›Overvind det onde med det gode‹


»12.-18. august. Romerne 7-16: ›Overvind det onde med det gode‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»12.-18. august. Romerne 7-16«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Rom

12.-18. august

Romerne 7-16

»Overvind det onde med det gode«

Kun nogle få af de evangeliske principper i Romerne 7-16 kan være med i dette oplæg, så begræns ikke dig selv til det, der bliver omtalt her. Læg mærke til den inspiration, du modtager, når du studerer.

Nedskriv dine indtryk

Da Paulus indledte sit brev til romerne, hilste han på kirkens medlemmer i Rom ved at kalde dem »Guds elskede … som er kaldet til at være hellige«. Han skrev, at »der i hele verden [blev forkyndt] om [d]eres tro« (Rom 1:7-8). Selvom Paulus brugte meget af sit brev på at rette falske overbevisninger og fejlagtig opførsel, så synes det som om, at han også ønskede at forsikre disse nye kristne omvendte om, at de virkelig var hellige, som Gud elskede. Paulus viste ydmygt, at han nogle gange havde følt sig som et »elendig[t] menneske« (Rom 7:24), men at Jesu Kristi evangelium havde givet ham kraft til at overvinde synd (se JSO, Rom 7:22-27 (i Guide til skrifterne)). Han fortsatte med at komme med kærlige råd til alle os, der kæmper med at føle os elskede, og for hvem hellighed kan synes uden for rækkevidde. »Lad dig ikke overvinde af det onde,« sagde han – både det onde i verden og det onde inde i os selv – »men overvind det onde med det gode« (Rom 12:21).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Romerne 7-8

Hvis jeg følger Ånden, kan jeg overvinde synd og forberede mig til en arv med Gud.

Selv efter du begyndte »et nyt liv« gennem dåbsordinancen (Rom 6:4), har du måske følte noget af den indre konflikt, som Paulus beskrev i Romerne 7 – striden mellem det naturlige menneske og vores retskafne ønsker (se Rom 7:23). Paulus talte også om håb i Romerne 8:23-25. Hvilke grunde til dette håb finder du i kapitel 8? Du kan også se efter velsignelser, der kommer ved, at »Guds ånd bor i [dig]« (Rom 8:9). Hvordan kan du søge Helligåndens ledsagelse mere fuldt ud i dit liv?

Romerne 8:17-39

Den evige herlighed, der venter de trofaste, overstiger langt jordelivets prøvelser.

Blot nogle få år efter Paulus skrev dette brev, led de hellige i Rom frygtelige forfølgelser. Hvad finder du i Romerne 8:17-39, som kunne have hjulpet disse hellige, da forfølgelserne begyndte? Hvordan kan disse ord finde anvendelse på dig og de prøvelser, som du nu står over for?

Se efter forbindelser mellem disse vers og dette råd fra søster Linda S. Reeves: »Jeg ved ikke, hvorfor vi har de mange prøvelser, vi har, men det er min personlige opfattelse, at belønningen er så stor, så evig og evigtvarende, så glædelig og udenfor vores fatteevne, at vi på belønningens dag vil sige til vor barmhjertige, kærlige Fader: ›Var det alt, der blev krævet?‹ Jeg tror, at hvis vi dagligt ville huske på og anerkende dybden af den kærlighed, som vor himmelske Fader og vor Frelser nærer for os, ville vi være villige til at gøre alt for at være tilbage i deres nærhed igen omgivet af deres kærlighed for evigt. Hvad betyder det … hvad vi led her, hvis disse prøvelser i enden er de selv samme ting, der kvalificerer os til evigt liv og ophøjelse i Guds rige med vor Fader og Frelser?« (»Værdig til vore lovede velsignelser«, Liahona, nov. 2015, s. 11).

Beslut, hvad du vil gøre for »dagligt [at] huske på og anerkende« Guds kærlighed til dig.

Romerne 8:29-30; 9-11

Hvad mente Paulus med »forud bestemt«, »udvælgelse« og »forud har kendt«?

Paulus brugte disse udtryk til at undervise om, at Guds børn var forudbestemt eller udvalgt på forhånd til at modtage særlige velsignelser eller pligter, så de kunne velsigne alle verdens lande (se Guide til skrifterne, »Udvælgelse«). Dette var baseret på Guds forudkendskab til hans børns villighed til at følge Jesus Kristus og blive ligesom ham (se også Ef 1:3-4; 1 Pet 1:2). Men Paulus lagde i Romerne 9-11 vægt på, at lige meget hvordan vi kommer ind i Israels hus – eller bliver medlem af Kirken – så skal alle folk selv blive frelst gennem tro på Jesus Kristus og lydighed mod hans bud.

Se yderligere oplysninger i Alma 13:1-5; »Foreordination«, Gospel Topics (topics.lds.org).

Romerne 12-16

Paulus indbyder mig til at blive en sand hellig og en af Jesu Kristi disciple.

De sidste fem kapitler i Romerne indeholder adskillige specifikke instruktioner om, hvordan de hellige bør leve. Du er nok ikke i stand til at følge alle disse råd på en gang, men lyt til Ånden, og han kan hjælpe dig til at finde et eller to, som du kan begynde at arbejde på i dag. Fortæl din himmelske Fader i bøn om dine ønsker, og bed om hans hjælp.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Romerne 7:23

Hjælp din familie til at forstå mere om den »strid«, Paulus beskrev i dette vers, ved eventuelt at fortælle historien om ulvene i ældste Shayne M. Bowens artikel »Agency and Accountability« (New Era, sep. 2012, s. 8-9).

Romerne 9:31-32

Ældste Wilford W. Andersens budskab »Evangeliets musik« (Liahona, maj 2015, s. 54-56) kan være med til at illustrere det, som Paulus underviser om angående loven, gerninger og tro. Det kan være, at din familie vil synes om at drøfte hans tale og prøve at danse med og uden musik. Hvordan er det at danse uden musik ligesom at adlyde evangeliet uden tro?

Billede
far og datter danser

Ældste Wilford W. Andersen sagde: »Evangeliets musik er [en] frydefuld[], åndelig[] følelse.«

Romerne 10:17; 15:4

Hvordan har studium af Guds ord bragt os de velsignelser, der står i disse vers? Måske kunne nogen i din familie dele nogle af deres yndlingsskriftsteder (se også 2 Ne 25:26).

Romerne 12

Hvad betyder det at gøre os selv til »et levende og helligt offer, der er Gud til behag« (Rom 12:1)?

Romerne 14:13-21

Din familie kan måske få nytte af at studere Paulus’ råd angående at dømme andre og at skændes om andres personlige præferencer. Måske kunne I tale om passende måder, hvorpå man kunne reagere, når andres valg er anderledes end ens egne. Hvordan kan vi være mere opmærksomme på, hvordan vores egne valg påvirker andre?    

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Lad børn give udtryk for deres kreativitet. »Når I beder børn om at skabe noget, der har forbindelse til et evangelisk princip, så hjælper I dem til bedre at forstå princippet … Lad dem bygge, tegne, farvelægge, skrive og skabe (se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Billede
Kristus med udstrakte hænder

Bliv i mig, af Del Parson.