Kom og følg mig
5.-11. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹


»5.-11. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»5.-11. august. Romerne 1-6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Paulus skriver et brev

5.-11. august

Romerne 1-6

»Guds kraft til frelse«

Når du nedskriver tilskyndelser, vil det hjælpe dig til at huske, hvad Helligånden underviser dig om. Overvej også at nedskrive, hvordan du har det med disse tilskyndelser.

Nedskriv dine indtryk

På det tidspunkt, hvor Paulus skrev sit brev til de romerske kirkemedlemmer, der var en blandet gruppe af jøder og ikke-jøder, havde Jesu Kristi kirke vokset sig meget større end bare at være en lille gruppe troende fra Galilæa. Omkring 20 år efter Frelserens opstandelse var der kristne forsamlinger næsten alle steder, hvor apostlene med rimelighed kunne komme frem – deriblandt Rom, hovedstaden i et stort imperium, Men selvom Paulus’ umiddelbare modtagere var de romerske hellige, så er hans budskab universelt, og det omfatter alle os i dag: »Evangeliet … er Guds kraft til frelse for enhver, som tror« (Rom 1:16; fremhævelse tilføjet).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Romerne-Filemon

Hvad er brevene, og hvordan de er organiseret?

Brevene er skrevet af kirkens ledere til hellige i forskellige dele af verden. Apostlen Paulus skrev de fleste af brevene i Det Nye Testamente – det første er Paulus’ Brev til Romerne og det sidste er Paulus’ Brev til Hebræerne. Hans breve er organiseret efter længde. Selvom Romerne er det første brev i Det Nye Testamente, så blev det faktisk skrevet henimod slutningen af Paulus’ missionsrejser. Se flere oplysninger om brevene i Guide til skrifterne, »Paulus’ breve«.

Romerne 1-6

Når jeg viser tro på Frelseren ved at holde hans bud, bliver jeg retfærdiggjort i kraft af nåden.

De følgende definitioner kan hjælpe dig til en bedre forståelse af Paulus’ Brev til Romerne:

Loven:Da Paulus’ skrev »lov«, henviste han til moseloven. På samme måde henviser ordet »gerninger« i Paulus’ skrivelser ofte til moselovens ceremonier og ritualer. Paulus sammenlignede loven med »troens lov« (se Rom 3:27-31) eller Jesu Kristi lære, der er den virkelige kilde til vores frelse.

Omskærelse, omskærelsen, omskåret, omskårne, uomskåret, uomskårne:I fordums tid var omskærelse et tegn eller et symbol på den pagt, som Gud havde indgået med Abraham. Paulus brugte betegnelsen »omskåret« til at henvise til jøderne (pagtsfolket) og »uomskåret« til at henvise til ikke-jøderne (de, der ikke er en del af Abrahams pagt). Omskærelse er ikke længere nødvendig som et tegn på Guds pagt med hans folk (se ApG 15:23-29).

Retfærdighed, retfærdig, retfærdigt, retfærdige:Disse begreber henviser til forladelse eller tilgivelse for synd. Når vi bliver gjort retfærdige, bliver vi tilgivet, erklæret skyldfrie og befriet fra evig straf for vores synder. Som Paulus forklarede er det muligt gennem Jesus Kristus (se Guide til skrifterne, »Retfærdiggøre«, scriptures.lds.org; se også D. Todd Christofferson, »Justification and Sanctification«, Ensign, juni 2001, s. 18-25). I Romerbrevet kunne ord som retfærdig og retfærdighed blive anset som synonymer for ord som berettigelse og retfærdiggørelse.

Nåde:Nåde er »den guddommelige hjælp eller styrke, der gives i kraft af Jesu Kristi gavmilde barmhjertighed og kærlighed.« Gennem nåde vil alle folk opstå og modtage udødelighed. Udover det er »nåde … en bemyndigende kraft, som gør det muligt for mænd og kvinder at sætte [deres] lid til evigt liv og ophøjelse, efter at de har ydet deres bedste.« Vi opnår ikke nåde gennem vores bestræbelser, i stedet er det nåde, der giver os »styrke og hjælp til at udføre gode gerninger, som [vi] ellers ikke kunne udføre« (Bible Dictionary, »Grace«; se også Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 107; 2 Ne 25:23).

Romerne 2:17-29

Min ydre efterlevelse må afspejle og øge indre omvendelse.

Paulus’ lærdomme viser, at nogle af de jødiske kristne i Rom stadig troede, at lydighed mod moselovens ceremonier og ritualer bragte frelse. Det kan synes som et problem, der ikke findes mere, da vi ikke efterlever moseloven. Men når du læser Paulus’ skrivelser, især Romerne 2:17-29, så tænk over dine egne bestræbelser på at efterleve evangeliet. Fører din ydre efterlevelse, såsom at tage nadveren eller komme i templet, dig til omvendelse og til at styrke din tro på Kristus (se Alma 25:15-16)? Hvordan kan du sikre dig, at din ydre efterlevelse fører til en forandring i hjertet?

Se også Se Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40-43.

Romerne 3:10-315

Jeg kan gennem Jesus Kristus blive tilgivet for mine synder.

Nogle folk kan føle sig modløse ved Paulus’ frimodige erklæring: »Der er ingen retfærdig, ikke en eneste« (Rom 3:10). Men der er også budskaber om håb i Romerne. Se efter dem i kapitel 3 og 5 og tænk over, hvorfor det at tænke på, at »alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud« (Rom 3:23) er et vigtigt skridt henimod at lære at glæde os over håbet gennem Jesus Kristus (se Rom 5:2).

Romerne 6

Jesu Kristi evangelium indbyder mig til at »leve et nyt liv«.

Paulus underviste om, at evangeliet burde ændre den måde, vi levede på. Hvilke udtalelser i Romerne 6 ville du bruge til at hjælpe nogen til at forstå, hvordan evangeliet har hjulpet dig til at »leve et nyt liv« (v. 4)? Hvilke personlige oplevelser ville du dele?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Romerne 1:16-17

Hvordan kan vi vise, at vi ikke »skammer [os] ved evangeliet«?

Romerne 3:23-28

Nogle folk siger måske, at fordi vi »kun bliver retfærdiggjort ved [Guds] nåde« (JSO, Rom 3:24 (i Rom 3:24, fodnote a i den engelske sdh-udgave af Bibelen)), er der ikke nogen krav til os for at modtage Guds nåde. Selvom vi aldrig kan gøre nok for at »fortjene« Guds nåde, så beder Gud os om at gøre bestemte ting for at modtage den. Hvad kan vi gøre for at modtage nåde?

Romerne 5:3-5

Hvilke trængsler har vi oplevet? Hvordan har disse trængsler hjulpet os til at udvikle tålmodighed, erfaring og håb?

Romerne 6:3-6

Hvad sagde Paulus i disse vers om symbolikken ved dåb? Måske kunne din familie planlægge at være med ved en kommende dåb. Eller nogen i din familie kunne vise billeder eller fortælle, hvad han eller hun husker fra sin dåb. Hvordan hjælper det at indgå og holde vores dåbspagter os til at »leve et nyt liv«?

Billede
En mand døber en anden i en sø

Dåb symboliserer begyndelsen på et nyt liv som en af Kristi disciple.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Stil spørgsmål, når du studerer. Når du studerer skrifterne, kan du komme til at tænke på nogle spørgsmål. Tænk over disse spørgsmål og se efter svar. Du kan for eksempel i Romerne 1-6 se efter svar på spørgsmålet: »Hvad er nåde?«