Kom, følg med meg
5.-11. august. Romerne 1-6: ‘Guds kraft til frelse’


“5.-11. august. Romerne 1-6: ‘Guds kraft til frelse’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“5.-11. august. Romerne 1-6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Paulus skriver et brev

5.-11. august

Romerne 1-6

“Guds kraft til frelse”

Å skrive ned tilskyndelser vil hjelpe deg å huske hva Ånden underviser deg om. Vurder også å skrive ned hva du føler for disse tilskyndelsene.

Skriv ned dine inntrykk

På den tiden da Paulus skrev brevet til de romerske medlemmene av Kirken, som var en sammensatt gruppe av jøder og hedninger, hadde Jesu Kristi kirke vokst og var langt større enn en liten gruppe troende i Galilea. Omtrent 20 år etter Frelserens oppstandelse, fantes det kristne forsamlinger nesten overalt der apostlene med rimelighet kunne reise – inkludert Roma, hovedstaden i et stort imperium. Men selv om Paulus’ umiddelbare publikum var de romerske hellige, er hans budskap universelt, og det innbefatter alle oss i dag: “[Kristi evangelium]… er en Guds kraft til frelse for hver den som tror” (Romerne 1:16, uthevelse tilføyd).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Romerne-Filemon

Hva er brevene og hvordan er de organisert?

Brevene er budskap skrevet av Kirkens ledere til de hellige på forskjellige steder i verden. Apostelen Paulus skrev de fleste brevene i Det nye testamente – fra Romerne til Filemon. Brevene hans er organisert etter lengde. Selv om Romerne er det første brevet i Det nye testamente, ble det faktisk skrevet nær slutten av Paulus’ misjonsreiser. For mer informasjon om brevene, se Veiledning til Skriftene, “Paulus’ brev.”

Romerne 1-6

Når jeg viser tro på Frelseren ved å holde hans bud, blir jeg rettferdiggjort gjennom hans nåde.

Følgende definisjoner kan hjelpe deg å bedre forstå romerbrevet.

Loven:Da Paulus skrev om “loven”, refererte han til Moseloven. På samme måte refererer ordet “gjerninger” i Paulus’ brev ofte til seremoniene og ritualene i Moseloven. Paulus sammenlignet denne loven med “troens lov” (se Romerne 3:27-31), eller Jesu Kristi lære, som er den virkelige kilden til vår frelse.

Omskjæring, uomskåret:I fordums tid var omskjærelse et tegn eller et symbol på den pakt Gud inngikk med Abraham. Paulus brukte begrepet “omskåret” for å vise til jødene (paktens folk) og “uomskåret” for å vise til hedningene (dem som ikke er av Abrahams pakt). Omskjæring er ikke lenger nødvendig som et tegn på Guds pakt med sitt folk (se Apostlenes gjerninger 15:23-29).

Rettferdiggjørelse, rettferdiggjøre, rettferdiggjort:Disse begrepene refererer til syndens forlatelse, eller tilgivelse. Når vi er rettferdiggjort, er vi tilgitt, erklært skyldfrie, og fritatt fra evig straff for våre synder. Som Paulus forklarte, er dette gjort mulig gjennom Jesus Kristus (se Veiledning til Skriftene, “Rettferdiggjørelse, rettferdiggjøre” scriptures.lds.org; se også D. Todd Christofferson, “Justification and Sanctification”, Ensign, juni 2001, 18-25). I Romerne, kan ord som rettferdig og rettferdighet bli regnet som synonymer for rettferdiggjøre og rettferdiggjørelse.

Nåde:Nåde er “guddommelig hjelp eller styrke [som] gis gjennom Guds barmhjertighet og kjærlighet.” Ved nåde vil alle mennesker stå opp fra de døde og motta udødelighet. I tillegg er nåden en kraft som lar menn og kvinner gjøre krav på evig liv og opphøyelse når de har utvist sin beste innsats. Vi får ikke nåde gjennom vår egen innsats, men det er nåde som gir oss styrke og hjelp til å gjøre gode gjerninger som vi ellers ikke ville være i stand til å gjøre. (Veiledning til Skriftene, “Nåde”; se også Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 107; 2 Nephi 25:23).

Romerne 2:17-29

Mine ytre handlinger må gjenspeile og øke den indre omvendelsen.

Paulus’ læresetninger viser at noen av de jødiske kristne i Roma fremdeles trodde at lydighet mot ritualene i Moseloven ga frelse. Dette kan se ut som et problem som ikke er aktuelt lenger siden vi ikke lever etter Moseloven. Men når du leser det Paulus skrev, spesielt Romerne 2:17-29, tenk på din egen innsats for å etterleve evangeliet. Leder dine ytre handlinger, som for eksempel å ta del i nadverden og dra til tempelet, deg til omvendelse og styrker din tro på Kristus? (se Alma 25:15-16). Hvordan kan du forsikre deg om at dine ytre handlinger leder til en forandring i hjertet?

Se også Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40.

Romerne 3:10-315

Gjennom Jesus Kristus kan jeg få tilgivelse for mine synder.

Noen kan kanskje føle seg mismodig ved Paulus’ dristige erklæring: “Det er ikke én rettferdig, ikke en eneste” (Romerne 3:10). Men det finnes også håpfylte budskap i Romerne. Se etter dem i kapittel 3 og 5, og overvei hvorfor det å huske at “alle har syndet og står uten ære for Gud” (Romerne 3:23) er et viktig skritt mot å lære å “[rose] oss av håp” gjennom Jesus Kristus (Romerne 5:2).

Romerne 6

Jesu Kristi evangelium innbyr meg til å “vandre i et nytt liv”.

Paulus lærte oss at evangeliet burde endre måten vi lever på. Hvilke uttrykk i Romerne 6 ville du bruke for å hjelpe noen å forstå hvordan evangeliet har hjulpet deg i å “vandre i et nytt liv”? (vers 4). Hvilke personlige erfaringer ville du dele?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Romerne 1:16-17

Hvordan kan vi vise at vi “skammer [oss] ikke ved evangeliet”?

Romerne 3:23-28

Noen vil kanskje si at fordi vi “blir rettferdiggjort uforskyldt av [Guds] nåde” (Romerne 3:24), kreves det ingenting av oss for å motta nåde. Selv om vi aldri kan gjøre nok for å “fortjene” Guds nåde, ber Gud oss om å gjøre bestemte ting for å motta den. Hva kan vi gjøre for å motta nåde?

Romerne 5:3-5

Hvilke prøvelser har vi opplevd? Hvordan har disse prøvelsene hjulpet oss å utvikle tålmodighet, gitt oss erfaringer og håp?

Romerne 6:3-6

Hva sa Paulus i disse versene om dåpens symbolisme? Kanskje familien kan planlegge å være tilstede under en kommende dåp. Eller at noen i familien kan dele bilder eller minner fra hans eller hennes dåp. Hvordan hjelper det å inngå og holde våre dåpspakter oss til å “vandre i et nytt liv”?

Bilde
en mann døper en annen i en innsjø

Dåpen symboliserer begynnelsen på et nytt liv som en Kristi disippel.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Still spørsmål mens du studerer Mens du studerer Skriftene, kan du komme på spørsmål. Grunn på disse spørsmålene og se etter svar. For eksempel, i Romerne 1-6 kan du se etter svar på spørsmålet “Hva er nåde?”

Bilde
Kristus redder en jente i en strøm

Be not afraid, av Greg K. Olsen