Oppi ja liitot 2021
13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105: ”Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus”


”13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105: ’Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
miehiä ja vankkureita

C. C. A. Christensen (1831–1912), Siionin leirikunta, noin 1878, maalaus musliinille, 198 x 290 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, C. C. A. Christensenin lastenlasten lahjoitus, 1970

13.–19. syyskuuta

Oppi ja liitot 102–105

”Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus”

Mitkä lukujen OL 102–105 periaatteet ovat sinulle merkityksellisiä? Voisit kirjoittaa muistiin näitä periaatteita koskevia ajatuksiasi ja vaikutelmiasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Pyhät Kirtlandissa olivat surun murtamia kuullessaan, että heidän veljiään ja sisariaan Jacksonin piirikunnassa Missourissa ajettiin pois kodeistaan. Siinä tilanteessa oli varmasti rohkaisevaa, kun Herra julisti, että Siion lunastettaisiin voimalla (ks. OL 103:15). Tuo lupaus sydämessään yli 200 miestä sekä suunnilleen 25 naista ja lasta värväytyi niin kutsuttuun Israelin leirikuntaan, joka myöhemmin tunnettiin nimellä Siionin leirikunta. Sen tehtävänä oli marssia Missouriin ja lunastaa Siion.

Leirikunnan jäsenille Siionin lunastaminen tarkoitti pyhien palauttamista omille mailleen. Mutta juuri ennen kuin leirikunta saapui Jacksonin piirikuntaan, Herra käski Joseph Smithiä pysäyttämään ja lakkauttamaan Siionin leirikunnan. Tämä uusi ohje hämmensi joitakuita leirikunnan jäseniä ja sai heidät pois tolaltaan. Heille se tarkoitti, että retkikunta oli epäonnistunut ja että Herran lupaukset olivat jääneet täyttymättä. Toiset näkivät sen kuitenkin eri tavoin. Vaikka karkotetut pyhät eivät koskaan palanneetkaan Jacksonin piirikuntaan, tämä kokemus sai aikaan eräänlaisen Siionin ”lunastuksen”, ja se tapahtui voimalla. Siionin leirikunnan uskolliset jäsenet, joista monista tuli myöhemmin kirkon johtajia, todistivat, että tämä kokemus syvensi heidän uskoaan Jumalan voimaan, Joseph Smithin jumalalliseen kutsumukseen ja Siioniin – ei ainoastaan Siioniin paikkana vaan Siioniin Jumalan kansana. Sen sijaan että he olisivat kyseenalaistaneet tämän näennäisesti epäonnistuneen tehtävän arvon, he oppivat, että todellisena tehtävänä on seurata Vapahtajaa silloinkin kun emme ymmärrä kaikkea. Tällä tavoin Siion lopulta lunastetaan.

Katso Saints, kirja 1, luku 18; ”The Acceptable Offering of Zion’s Camp”, Revelations in Context, s. 213–218.

Kuva
pieni joki

Siionin leirikunta leiriytyi tässä kuvatun Little Fishing River -joen rantamille.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 102:12–23

Mikä on näissä jakeissa annettujen ohjeiden tarkoitus?

Luku OL 102 sisältää pöytäkirjan Kirtlandissa Ohiossa pidetystä kokouksesta, jossa järjestettiin kirkon ensimmäinen korkea neuvosto. Jakeissa 12–23 kuvaillaan menettelytapoja, joita korkea neuvosto noudattaa pitäessään kurinpitoneuvostoja niiden kohdalla, jotka ovat syyllistyneet vakaviin rikkomuksiin.

Presidentti M. Russell Ballard on opettanut: ”Jäsenet kysyvät toisinaan, miksi kirkon kurinpitoneuvostoja pidetään. Tarkoitus on kolmiosainen: pelastaa rikkojan sielu, suojella viattomia ja varjella kirkon puhtautta, loukkaamattomuutta ja hyvää nimeä.” (”A Chance to Start Over: Church Disciplinary Councils and the Restoration of Blessings”, Ensign, syyskuu 1990, s. 15.)

Katso myös Gospel Topics, ”Church Disciplinary Councils” [Kirkon kurinpitoneuvostot], topics.churchofjesuschrist.org.

OL 103:1–12, 36; 105:1–19

Siion voidaan rakentaa ainoastaan vanhurskauden periaatteiden pohjalle.

Miksi pyhät menettivät heille luvatun maan Missourissa? Ja miksei Herra sallinut Siionin leirikunnan palauttaa heitä heidän mailleen? Epäilemättä Missourin mellakoitsijoiden väkivallanteoilla oli siinä osansa, ja Missourin kuvernööri oli luvannut tukea pyhiä, mutta ei koskaan tehnyt sitä. Mutta Herra sanoi, että ”ellei kansani olisi rikkonut”, Siion ”olisi voitu lunastaa jo nyt” (OL 105:2). Kun luet jakeita OL 103:1–12, 36; 105:1–19, saatat huomata muutamia asioita, jotka estivät Siionin perustamisen Missouriin, ja muita, jotka olisivat voineet auttaa. Mitä sellaista opit, mikä voi auttaa sinua perustamaan Siionin sydämeesi ja kotiisi?

OL 103:12–13; 105:1–6, 13–19

Siunauksia tulee ahdinkojen ja uskon koettelemusten jälkeen.

Siionin leirikuntaan osallistuminen oli monin tavoin uskon koetus. Matka oli pitkä, sää oli helteinen, ja ruokaa ja vettä oli toisinaan niukasti. Ja kaiken sen jälkeen, mitä he olivat kestäneet, pyhät eivät siltikään voineet palata mailleen. Mieti, kuinka jakeiden OL 103:12–13 ja 105:1–6, 13–19 periaatteet ovat mahtaneet auttaa Siionin leirikunnan jäseniä, jotka miettivät, oliko käsky järjestäytyä todella alkuunkaan tullut Jumalalta. Kuinka nämä periaatteet voivat auttaa sinua omissa uskon koetuksissasi?

Voisit myös lukea Siionin leirikunnan jäsenten kokemuksista tämän oppimisehdotuksen lopussa olevasta kohdasta ”Palautuksen ääniä”. Mikä heidän asenteissaan tekee sinuun vaikutuksen? Mitä voit oppia heidän esimerkistään?

Katso myös David A. Bednar, ”Herran puolella: Siionin leirikunnan antamia opetuksia”, Liahona, heinäkuu 2017, s. 14–23.

OL 104:11–18, 78–83

Olen ”maanpäällisten siunausten taloudenhoitaja”.

Missourin koettelemusten lisäksi vuonna 1834 kirkko kohtasi taloudellisia vaikeuksia kuten raskaita velkoja ja kuluja. Luvussa OL 104 Herra antoi neuvoja kirkon taloudellisesta tilanteesta. Kuinka voit soveltaa jakeiden 11–18 ja 78–83 periaatteita omiin taloutta koskeviin päätöksiisi?

Voisit saada tietoa yhdestä tavasta, jolla Herra valmisti kirkkoa vapautumaan velan orjuudesta, katsomalla videon ”Treasure in Heaven: The John Tanner Story” [Aarre taivaassa – John Tannerin kertomus] (churchofjesuschrist.org).

Voisit oppia lisää Herran ”omasta tavasta” (ks. jae 16) huolehtia pyhistään tarkastelemalla presidentti Dieter F. Uchtdorfin puhetta ”Huoltotyötä Herran tavalla” (Liahona, marraskuu 2011, s. 53–56).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 103:12, 36; 105:9–13.Onko perhettänne (tai jotakuta esivanhemmistanne) koskaan pyydetty tekemään jotakin sellaista, mikä ei toteutunut odotetulla tavalla? Mitä voitte oppia Siionin leirikunnan jäsenten suhtautumisesta, kun heidän matkansa ei toteutunutkaan siten kuin he olivat odottaneet? (Ks. ”Palautuksen ääniä” tämän oppimisehdotuksen lopussa.)

OL 104:13–18.Mitä Herra on antanut meille? Mitä Hän odottaa meidän tekevän näillä asioilla?

OL 104:23–46.Perheenne voisi etsiä näistä jakeista, kuinka monta kertaa Herra lupaa moninkertaistaa siunauksia (ks. jae 23) niiden kohdalla, jotka ovat uskollisia. Ehkäpä tämä olisi hyvä hetki laskea siunauksia (ks. ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa”, MAP-lauluja, 159) ja keskustella siitä, kuinka niin tekeminen voisi auttaa meitä vaikeina aikoina. Pienistä lapsista voi olla hauskaa piirtää kuvia siunauksista, joista he ovat erityisen kiitollisia.

OL 105:38–41.Kuinka voimme ”tehdä rauhanehdotuksia” (ks. jae 40), kun muut kohtelevat meitä epäystävällisesti tai epäoikeudenmukaisesti? Mitä voimme tehdä kohottaaksemme ”rauhan viirin” (ks. jae 39) kodissamme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa”, MAP-lauluja, 159.

Kuva
palautuksen ääniä -kuvake

Palautuksen ääniä

Siionin leirikunta

Koska Siionin leirikunta ei koskaan palauttanut pyhiä mailleen Jacksonin piirikunnassa, monet ihmiset tunsivat, että heidän pyrkimyksensä oli epäonnistunut. Monet Siionin leirikunnan osallistujat muistelivat kuitenkin omaa kokemustaan ja näkivät, kuinka Herra täytti korkeamman tarkoituksen heidän elämässään ja Hänen valtakunnassaan. Tässä on muutamien mukana olleiden todistuksia.

Joseph Smith

Kuva
Joseph Smith

Yli 40 vuotta Siionin leirikunnan jälkeen Joseph Young, joka oli ollut leirin jäsen, kertoi Joseph Smithin sanoneen seuraavaa:

”Veljet, muutamat teistä ovat vihastuneet minuun, koska ette taistelleet Missourissa. Mutta sanon teille, että Jumala ei halunnut teidän taistelevan. Hän ei voisi järjestää valtakuntaansa, jossa kaksitoista miestä avaa evankeliumin oven maan kansakunnille ja jossa heidän johdollaan seitsemänkymmentä miestä seuraa heidän jälkiään, ellei Hän ottaisi heitä niiden miesten joukosta, jotka olivat tarjonneet uhriksi henkensä ja jotka olivat tehneet yhtä suuren uhrauksen kuin Abraham.

Nyt Herralla on kaksitoista apostoliaan ja seitsenkymmenensä, ja tulevaisuudessa kutsutaan muita seitsemänkymmenen koorumeja, jotka tekevät vaaditun uhrauksen, ja ne, jotka eivät ole tehneet uhrauksiaan nyt, tulevat tekemään ne myöhemmin.”1

Brigham Young

Kuva
Brigham Young

”Kun saavuimme Missouriin, Herra puhui palvelijalleen Josephille ja sanoi: ’Minä olen hyväksynyt uhrinne’, ja meillä oli etuoikeus palata takaisin. Palattuani monet ystävät kysyivät minulta, mitä hyötyä oli siitä, että miehiä kutsuttiin jättämään työnsä ja menemään Missouriin ja sitten palaamaan ilman että he ilmeisestikään olivat saavuttaneet yhtään mitään. ’Kenelle tästä on ollut hyötyä?’ he kysyivät. ’Jos Herra tosiaan käski tehdä näin, mikä päämäärä Hänellä oli mielessään niin tehdessään?’ – – Sanoin niille veljille, että olen saanut hyvän palkkion – palkkion korkeiden korkojen kera – niin, minulle on annettu kukkuramitalla tietoa, jota olen saanut kulkiessani profeetan kanssa.”2

Wilford Woodruff

Kuva
Wilford Woodruff

”Minä olin Siionin leirikunnassa Jumalan profeetan kanssa. Näin Jumalan kanssakäymisen hänen kanssaan. Näin Jumalan voiman hänen kanssaan. Näin, että hän oli profeetta. Se, mitä hänelle ilmoitettiin Jumalan voimasta tuossa tehtävässä, oli suuriarvoista minulle ja kaikille, jotka ottivat vastaan hänen ohjeensa.”3

”Kun Siionin leirikunnan jäsenet kutsuttiin, monet meistä eivät olleet koskaan nähneet toisiaan; me olimme vieraita toisillemme, eivätkä monet olleet koskaan nähneet profeettaa. Meidät oli hajotettu laajalle, niin kuin maissi siivilässä, kaikkialle kansakunnan keskuuteen. Olimme nuoria miehiä, ja meidät kutsuttiin tuona varhaisena aikana lähtemään lunastamaan Siionia, ja se, mitä meidän oli tehtävä, se meidän oli tehtävä uskon turvin. Me kokoonnuimme eri osavaltioista yhteen Kirtlandiin ja lähdimme lunastamaan Siionia sen käskyn täyttämiseksi, jonka Jumala oli antanut meille. Jumala hyväksyi työmme, kuten Hän hyväksyi Abrahamin työn. Me saimme aikaan paljon, vaikka luopiot ja epäuskoiset esittivätkin monta kertaa kysymyksen: ’Mitä te olette tehneet?’ Me saimme kokemusta, jota emme olisi voineet koskaan saada millään muulla tavalla. Meillä oli etuoikeus katsella profeetan kasvoja ja meillä oli etuoikeus taivaltaa hänen kanssaan tuhat mailia [1 600 km] ja nähdä Jumalan Hengen toimivan hänen kanssaan ja nähdä hänen saavan Jeesuksen Kristuksen ilmoituksia ja noiden ilmoitusten täyttyvän. Ja hän kokosi tuona varhaisena ajankohtana noin 200 vanhinta kaikkialta kansan keskuudesta ja lähetti meidät maailmaan saarnaamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Mikäli en olisi mennyt Siionin leirikunnan mukaan, en olisi täällä tänään [Salt Lake Cityssä palvelemassa kahdentoista koorumissa]. – – Sinne menemisellä meidät sysättiin viinitarhaan saarnaamaan evankeliumia, ja Herra hyväksyi meidän työmme. Ja kaikessa työssämme ja vainoissamme, kun henkemme oli usein uhattuna, meidän on pitänyt työskennellä ja elää uskon varassa.”4

”Kokemus, jota [me] saimme matkatessamme Siionin leirikuntana, oli arvokkaampaa kuin kulta.”5

Viitteet

  1. Julkaisussa Joseph Young sr., History of the Organization of the Seventies, 1878, s. 14.

  2. ”Discourse”, Deseret News, 3. joulukuuta 1862, s. 177.

  3. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1898, s. 29–30; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 139.

  4. ”Discourse”, Deseret News, 22. joulukuuta 1869, s. 543; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, s. 142.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 27. heinäkuuta 1880, s. 2; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, s. 143.

Kuva
Siionin leirikunta joen varressa

Siionin leirikunta (Siionin leirikunta Fishingjoella), Judith A. Mehr