Oppi ja liitot 2021
18.–24. tammikuuta. Oppi ja liitot 3–5: ”Minun työni etenee”


”18.–24. tammikuuta. Oppi ja liitot 3–5: ’Minun työni etenee’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”18.–24. tammikuuta. Oppi ja liitot 3–5”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
miehiä peltotöissä

Sadonkorjuuaika Ranskassa, James Taylor Harwood

18.–24. tammikuuta

Oppi ja liitot 3–5

”Minun työni etenee”

Kirjoita muistiin, mitä opit ja tunnet tutkiessasi pyhiä kirjoituksia. Tämä auttaa sinua muistamaan ne vaikutelmat ja kertomaan niistä muille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Muutamana ensimmäisenä vuonna, kun Joseph Smith oli Herran profeetta, hän ei vielä tiennyt kaikkea siitä ihmeellisestä teosta, joka hänet oli kutsuttu tekemään. Mutta yksi asia, jonka hänen varhaiset kokemuksensa opettivat hänelle, oli se, että ollakseen kelvollinen Jumalan työhön hänellä tulee olla ”silmämääränä vain Jumalan kunnia” (OL 4:1, 5). Esimerkiksi jos Herra antoi hänelle neuvon, joka oli vastoin hänen omia toiveitaan, hänen piti noudattaa Herran neuvoa. Ja vaikka hän saisikin ”monia ilmoituksia ja saisi voiman tehdä monia voimatekoja”, niin jos hänen omasta tahdostaan tulisi hänen silmissään Jumalan tahtoa tärkeämpi, niin hän lankeaisi pakostakin (ks. OL 3:4). Mutta Joseph oppi Jumalan työn tekemisestä jotakin muutakin, mikä on aivan yhtä tärkeää: ”Jumala on armollinen”, ja jos Joseph tekisi vilpittömän parannuksen, hän olisi ”yhä valittu” (jae 10). Jumalan työhän on lunastuksen työtä. Eikä sitä työtä ”voi tehdä tyhjäksi” (jae 1).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 3:1–15

Minun tulee ennemmin luottaa Jumalaan kuin pelätä ihmistä.

Palvelutyönsä alkuvaiheessa hyvät ystävät olivat Joseph Smithillä harvassa – varsinkin sellaiset ystävät kuten Martin Harris, kunnioitettu, varakas mies, joka kykeni antamaan arvokasta tukea. Martin tukikin Josephia auliisti, vaikka se maksoi hänelle vertaistensa kunnioituksen ja vaati taloudellisia uhrauksia.

Siten on helppo ymmärtää, miksi Joseph halusi kunnioittaa Martinin pyyntöä viedä ensimmäinen osa Mormonin kirjan käännöstä näytettäväksi vaimolleen, joka epäili Mormonin kirjan totuutta. Joseph kyseli edelleen Herralta tästä pyynnöstä, vaikka Herra oli vastannut kieltävästi, kunnes viimein Josephin kysyttyä kolmannen kerran Herra vastasi myöntävästi. Valitettavasti käsikirjoitus katosi sinä aikana, kun se oli Martinin hallussa, ja Herra nuhteli ankarasti Josephia ja Martinia (ks. Pyhät, kirja 1, luku 5, ks. myös Liahona, heinäkuu 2018).

Kun luet jakeita OL 3:1–15, pohdi, kuinka muiden ihmisten mielipiteet saattavat vaikuttaa sinuun. Saatat myös huomata, että nuhtelun lisäksi Herra puhui Joseph Smithille myös armeliaita sanoja. Mitä opit siitä tavasta, jolla Herra sekä oikaisi että kannusti Josephia? Mitä sellaisia neuvoja löydät, jotka voivat auttaa sinua tuntiessasi houkutusta pelätä muita ihmisiä enemmän kuin Jumalaa?

Katso myös ”The Contributions of Martin Harris”, Revelations in Context, s. 1–9, history.churchofjesuschrist.org.

OL 4

Herra pyytää minua palvelemaan Häntä koko sydämestäni.

Lukua OL 4 sovelletaan usein kokoaikaisiin lähetyssaarnaajiin. On kuitenkin mielenkiintoista huomata, että tämä ilmoitus annettiin alun perin Joseph Smith vanhemmalle, jota ei oltu kutsumassa lähetystyöhön mutta jolla silti oli ”halu palvella Jumalaa” (jae 3).

Yksi tapa lukea tämä luku on kuvitella, että se on työnkuvaus henkilölle, joka haluaa tehdä Herran työtä. Mitä ovat vaatimukset? Miksi nämä taidot tai luonteenpiirteet ovat välttämättömiä? Voisit kenties rukoillen valita yhden asian, jonka voisit tehdä, jotta olisit kelvollisempi työhön (ks. jae 5).

OL 5

Voin saada oman todistuksen Mormonin kirjasta.

Kuva
Martin Harris

Martin Harris, Lewis A. Ramsey

Jos sinut kutsuttaisiin oikeuteen todistamaan Mormonin kirjan totuudenmukaisuudesta, mitä todisteita esittäisit? Samanlainen kysymys oli Martin Harrisin mielessä, kun hänen vaimonsa Lucy nosti oikeudessa kanteen väittäen, että Joseph Smith petti ihmisiä uskotellen kääntävänsä tekstiä kultalevyistä (ks. Pyhät, kirja 1, luku 6, ks. myös Liahona, elokuu 2018). Niinpä Martin pyysi Josephilta lisää todisteita siitä, että kultalevyt olivat olemassa. OL 5 on ilmoitus vastauksena Martinin pyyntöön.

Mitä luku OL 5 opettaa sinulle seuraavista asioista:

OL 5:1–10

Tämä sukupolvi saa Jumalan sanan Joseph Smithin kautta.

Mitä jakeissa OL 5:1–10 opetetaan Joseph Smithin tärkeästä tehtävästä meidän taloudenhoitokautenamme – ja sinun elämässäsi? Pohdi, kuinka olet saanut Jumalan sanan profeetta Joseph Smithin kautta. Voisit tallentaa päiväkirjaan tai kertoa jollekulle siitä, miten kiitollinen olet totuuksista, jotka on palautettu tai joita on selvennetty Joseph Smithin kautta.

Katso myös 2. Nefi 3:6–24.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 3:1–4.Pyydä yhtä perheenjäsentä kävelemään ”mutkaista” viivaa ja sitten ”suoraa” viivaa. Mitä perheellemme merkitsee tieto siitä, että Jumalan polut ovat suoria?

OL 3:7–10.Kun joku painostaa meitä olemaan tottelemattomia Jumalalle, mitkä totuudet näissä jakeissa voivat auttaa meitä pysymään uskollisina? Ehkäpä perheenjäsenet voisivat näytellä tilanteen, jossa joku pysyy uskollisena huolimatta siitä, että häntä painostetaan olemaan tottelematon Jumalalle.

OL 4.Samalla kun perheenne keskustelee siitä, mitä Jumalan vainiolla työskenteleminen tarkoittaa, voisitte työskennellä puutarhassa (tai olla työskentelevinänne). Mitä työvälineitä puutarhatöissä tarvitaan? Mitä sellaisia asioita Jumala kuvailee luvussa OL 4, joita voisi pitää välttämättöminä työvälineinä Hänen työnsä tekemisessä? Perheenne voisi keskustella siitä, miksi kukin työväline on tärkeä Jumalan työn tekemisessä.

OL 5:7.Mitkä asiat ovat esimerkkejä totuuksista, joihin uskomme mutta joita emme näe? Kuinka voisimme vastata ystävälle, joka haluaa todisteita siitä, että Mormonin kirja on totta?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Uskollisten laulu”, Lasten laulukirja, s. 85.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Opettele ulkoa jokin jae. ”Pyhien kirjoitusten kohdan opetteleminen ulkoa on kuin solmisi uuden ystävyyden. On kuin löytäisi uuden henkilön, joka voi auttaa hädässä, antaa innoitusta ja lohtua sekä olla kannustamassa tarvittavaan muutokseen.” (Richard G. Scott, ”Pyhien kirjoitusten voima”, Liahona, marraskuu 2011, s. 6.)

Kuva
Joseph Smith vanhempiensa kanssa

116 sivun musertava paino, Kwani Povi Winder