Kom och följ mig
13–19 juli. Alma 32–35: ”Så detta ord i era hjärtan”


”13–19 juli. Alma 32–35: ’Så detta ord i era hjärtan’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”13–19 juli. Alma 32–35”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
ett frö i en barnhand

13–19 juli

Alma 32–35

”Så detta ord i era hjärtan”

Skriv ner de andliga intryck du får när du studerar Alma 32–35. Vad inspireras du att göra av det du lär?

Skriv ner dina intryck

För zoramiterna var bönen en självcentrerad rutinmässig vana som endast inträffade en gång i veckan. Den bestod av att stå där alla kunde se en och upprepa fåfänga, självgoda ord. Kanske ännu värre: Zoramiterna saknade tro på Jesus – förnekade till och med hans existens – och förföljde de fattiga (se Alma 31:9–25). I motsats till detta lärde Alma och Amulek modigt att bönen har mer att göra med det som händer i ens hjärta än på en offentlig plattform. Och om den inte leder till medkänsla med de behövande är den ”förgäves och till ingen nytta” (Alma 34:28). Viktigast är att den är ett uttryck för tro på Jesus Kristus som erbjuder återlösning genom ett ”oändligt och evigt offer” (Alma 34:10). Sådan tro, förklarar Alma, föds av ödmjukhet och en ”önskan att tro” (se Alma 32:27). Den växer gradvis som ett träd och kräver ständig näring. När du läser Alma 32–35 kan du tänka på din egen tro och dina böner. Känner du ibland en ”zoramitisk” inställning smyga sig in? Hur kan du ge din tro på Jesus Kristus näring så att den blir ”ett träd som skjuter upp … till evigt liv”? (Alma 32:41).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 32:1–16

Jag kan välja att vara ödmjuk.

Alma kände att de fattiga zoramiterna var ödmjuka och ”beredda att höra ordet” (Alma 32:6). När du läser Alma 32:1–16, tänk på hur du förbereder dig att höra Guds ord.

Vilka upplevelser har gjort dig ödmjuk? Vad har du gjort för att bli mer ödmjuk? De här verserna kan lära dig hur du väljer att vara ödmjuk snarare än tvingas vara ödmjuk. Vad är till exempel skillnaden mellan att vara fattig ”på den här världens gods” och att vara fattig ”i hjärtat” (v. 3)? Vad menas med att ”ödmjuka sig för ordets skull” (v. 14)?

Se även ”Ödmjukhet”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Alma 32:17–43; 33–34

Jag utövar tro på Jesus Kristus genom att så och ge näring åt hans ord i mitt hjärta.

Varför tror du Alma talade om att så ett frö som svar på zoramiternas frågor om gudsdyrkan? Vilket frö är det Alma talar om (se Alma 32:28; 33:22–23)? När du läser Alma 32:17–43 kan du lägga märke till ord och uttryck som hjälper dig förstå hur du ska tro på Jesus Kristus och hans ord. Vad lär du om vad tro är och om vad den inte är? När du sedan läser kapitel 33–34 kan du söka svaret på zoramiternas fråga om ”hur de skulle så fröet” (Alma 33:1).

Här är ett annat sätt att studera Alma 32–34: Rita bilder som föreställer de olika faserna av fröets tillväxt. Markera sedan varje bild med ord ur Alma 32:28–43 som hjälper dig förstå hur du ska så och ge näring åt ordet i ditt hjärta.

Se även Matteus 13:3–8, 18–23; Hebreerbrevet 11; Neil L. Andersen, ”Tro är ingen tillfällighet, det är ett val”, Liahona, nov. 2015, s. 65–68; ”Tro på Jesus Kristus”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Jag kan tillbe Gud i bön när som helst och var som helst.

Almas och and Amuleks råd om gudsdyrkan och bön var avsedda att rätta till vissa missförstånd hos zoramiterna (se Alma 31:13–23). Men de sanningar de lärde kan hjälpa vem som helst av oss att förstå bön och gudsdyrkan bättre. Du kan göra en lista över sanningar om bönen som du finner i Alma 33:2–11 och 34:17–29. Bredvid den listan kan du göra en lista över tänkbara missuppfattningar om bön som de här sanningarna rättar till (se Alma 31:12–23). Hur kan det som du lär dig i de här verserna påverka ditt sätt att be och din gudsdyrkan?

Alma 33:3–17

Vilka var Zenos och Zenock?

Zenos och Zenock var profeter som vittnade om Jesus Kristus på Gamla testamentets tid, men deras lärdomar finns inte i Gamla testamentet. Nephiterna hade tillgång till dessa profeters lärdomar, troligen för att de var medtagna i de mässingsplåtar som Nephi fick tag i från Laban. De nämns också i 1 Nephi 19:10–12; Jakob 5:1 och Helaman 8:19–20.

Alma 34:30–41

”Detta liv är tiden … att bereda sig att möta Gud.”

När du läser Alma 34:30–41 kan du tänka på hur du kan ”utnyttja [din] tid medan [du] är här i livet” (se v. 33). Hur kan omvändelse och tålamod hjälpa dig förbereda dig att möta Gud? Finns det förändringar du behöver genomföra för att bereda dig att möta Gud? Se till att handla efter de andliga maningar du får.

Se även Alma 12:24; Larry R. Lawrence, ”Vad är det mer som fattas?Liahona, nov. 2015, s. 33–35.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 32:9–11; 33:2–11; 34:38–39

Hur skulle det vara om vi tilläts dyrka Gud och be endast på söndagen? När ni läser de här verserna tillsammans kan familjen diskutera hur de kan tillbe varje dag och varför de är tacksamma att de får det.

Alma 32:28–43

I det här lektionsförslaget finns en bild av ett träd. Du kan använda den för att illustrera Almas ord i de här verserna. Eller så kan er familj ta en promenad för att hitta växter i olika stadier och läsa verser ur Alma 32 som jämför en växande planta med vår tro. Kanske varje familjemedlem kan så ett frö och prata om vad vi behöver göra för att hjälpa det växa. Under kommande veckor kan ni titta till era frön och påminna varandra om behovet av ständig näring för våra vittnesbörd om Jesus Kristus.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Vad säger de här verserna om hur vi kan förbättra våra enskilda böner och familjeböner?

Alma 34:31

Vilka upplevelser har visat oss att när vi omvänder oss, börjar vi ”omedelbart” uppleva återlösningsplanens välsignelser?

Alma 34:33–35

Vet familjen vad det betyder att skjuta upp? Någon kanske kan berätta om exempel på att skjuta upp och de negativa följderna av det. Vad betyder det att man ”uppskjuter [sin] omvändelses dag”?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Rita bilder. Du kan låta familjen rita det de lär sig från skrifterna. De kan till exempel rita ett frö som växer upp till ett träd medan de studerar Alma 32.

Bild
frukt på ett träd

”Tack vare er flit och er tro och ert tålamod i att vårda ordet så att det kan slå rot i er, se, då ska ni snart få plocka frukten därav som är högst dyrbar” (Alma 32:42).