Kom och följ mig
6–12 juli. Alma 30–31: ”Guds ords kraft”


”6–12 juli. Alma 30–31: ’Guds ords kraft’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”6–12 juli. Alma 30–31”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Alma undervisar Korihor

Allt tyder på att det finns en Gud (Alma och Korihor), av Walter Rane

6–12 juli

Alma 30–31

”Guds ords kraft”

Alma vittnade om Guds ords ”mäktigare intryck” (Alma 31:5). När du läser Alma 30–31, skriv ner intryck du får när du känner den mäktiga verkan Guds ord har på dig.

Skriv ner dina intryck

Berättelsen i Alma 30–31 visar tydligt ordets makt – på gott och ont. ”Smickrande” och ”stora, uppblåsta ord” från en falsk lärare som hette Korihor hotade att föra ”många själar ned i fördärvet” (Alma 30:31, 47). På liknande sätt ledde lärdomarna från en nephitisk avfälling som hette Zoram en stor grupp människor till ”stora villfarelser” och till att ”[förvränga] Herrens vägar” (Alma 31:9, 11).

Alma, däremot, hade orubblig tro på att Guds ord skulle göra ”mäktigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat” (Alma 31:5) – inklusive Korihors och Zorams ord. Almas ord uttryckte evig sanning och kunde genom himlens krafter tysta Korihor (se Alma 30:39–50), och de nedkallade himlens välsignelser över dem som följde med honom för att återföra zoramiterna till sanningen (se Alma 31:31–38). Det här är värdefulla exempel för Kristi efterföljare i dag, när ”stora, uppblåsta ord” och ”stora villfarelser” återigen har stor makt över människors sinnen (Alma 30:31; 31:9). Men vi kan finna sanningen genom att liksom Alma lita på ”Guds ords kraft” (Alma 31:5).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 30:6, 12

Vad är en antikrist?

I Alma 30:6 kallas Korihor ”antikrist”. En antikrist är ”någon som utger sig för att vara Kristus men som i verkligheten är motståndare till Kristus (1 Joh. 2:18–22; 4:3–6; 2 Joh. 1:7). I vidare mening är det allt och alla som förfalskar evangeliets sanna frälsningsplan och som öppet eller i hemlighet motarbetar Kristus” (Bible Dictionary ”Antichrist” samt HFS, ”Antikrist”.)

Vilka förfalskningar av det sanna evangeliet märker man i dagens värld? Syster Julie B. Beck, före detta generalpresident för Hjälpföreningen, har till exempel sagt: ”Allt [vi] får höra i världen som är emot familjen är också emot Kristus” (”Undervisa om läran om familjen”, Liahona, mars 2011, s. 35).

Bild
Korihor talar med Alma

Korihor konfronterar Alma, av Robert T. Barrett

Alma 30:6–60

Mormons bok kan hjälpa mig stå emot påverkan från dem som försöker bedra mig.

När du läser Alma 30:6–31 kan Korihors lära låta välbekant. Det beror på, som president Ezra Taft Benson lärde, att Mormons bok avslöjar och kan stärka oss ”mot onda uppsåt, och djävulens anslag och läror i vår tid. Avfallet som finns i Mormons bok liknar det avfall vi har i dag. Gud som har oändlig förkunskap utformade Mormons bok så att vi kan urskilja villfarelser och bekämpa falska politiska, religiösa och filosofiska föreställningar i vår tid” (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 131).

Du kan göra en lista över de falska lärdomar som Korihor förkunnade i Alma 30:6–31. Vilka är några av följderna av att tro på de här lärdomarna? Vad blir till exempel resultatet av att tro ”att när en människa är död, så är det slut därmed” (se Alma 30:18)? Vilka falska läror som Korihor förkunnade liknar de falska läror du märkt i världen i dag?

Att läsa om samtalen mellan Korihor och Alma kan hjälpa dig vara beredd på situationer när andra kan försöka vilseleda dig. Det kan vara bra att studera Alma 30:29–60 för att förstå hur Korihor blev bedragen (se särskilt v. 52–53). Vad kan vi lära av Almas svar på Korihors undervisning (se Alma 30:31–35)?

Alma 31

Guds ord har kraften att leda människor till rättfärdighet.

Problemet med zoramiternas separation från nephiterna kan för en del ha verkat kräva en politisk eller militär lösning (se Alma 31:1–4). Men Alma hade lärt sig att lita på ”Guds ords kraft” (Alma 31:5). Vad får du i Alma 31:5 veta om kraften i Guds ord? Hur har du sett Guds ord ”leda folket till att göra det som [är] rätt” (Alma 31:5)? Tänk efter hur du kan ”pröva” (använda) Guds ord för att hjälpa någon du älskar.

För att bättre förstå Almas sätt att rädda andra kan du jämföra hans inställning, känslor och handlingar med zoramiternas, så som de beskrivs i Alma 31. Följande uppställning kan vara till hjälp. Vilka skillnader ser du? Hur tycker du att du kan bli mer som Alma?

Zoramiterna

Alma

Zoramiterna

Trodde att de som inte tillhörde deras grupp var fördömda (Alma 31:17).

Alma

Ansåg att zoramiterna var hans ”bröder” och att deras själar var ”dyrbara” (Alma 31:35).

Zoramiterna

Hade hjärtat fäst vid rikedomar (Alma 31:24, 28).

Alma

Önskade föra själar till Jesus Kristus (Alma 31:34).

Zoramiterna

Alma

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 30:44

Ni kan läsa och diskutera Alma 30:44 tillsammans under en promenad eller när ni ser på bilder av Guds skapelser. Familjemedlemmar kan berätta vad de ser som vittnar om Gud. Hur kan de här sakerna – eller upplevelser vi haft – hjälpa oss veta att Gud är verklig?

Alma 30:56–60

Vad lär vi av Alma 30:56–60 om hur djävulen behandlar sina efterföljare? Vad kan vi göra för att skydda vårt hem mot hans påverkan?

Alma 31:20–38

Efter att ha läst Alma 31:20–38 med familjen kan ni diskutera följande frågor: Hur skilde sig Almas böner från zoramiternas böner? Hur kan vi följa Almas föredöme i våra egna böner och familjeböner?

Yngre barn kan lägga en sten under kudden som en påminnelse om att be varje morgon och kväll. De kanske också tycker det är roligt att dekorera sin sten.

Alma 31:23

Vad gör vi varje dag i vårt hem för att lära om och tala om Gud?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Förbered omgivningen. ”Vår omgivning [kan] djupt påverka vår förmåga att lära och känna sanning” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15). Försök hitta en plats för skriftstudier som inbjuder den Helige Andens påverkan. Upplyftande musik kan också inbjuda Anden.

Bild
zoramit som ber på Rameumptom

Rameumptom, av Del Parson