Kom, følg med meg
8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk


8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“8.–14. juni. Alma 8–12,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Alma forkynner

Teaching True Doctrine [Undervisning i sann lære], av Michael T. Malm

8.–14. juni

Alma 8–12

Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk

Å lese i Skriftene innbyr åpenbaring. Så når du leser Alma 8–12, skriv ned de inntrykk Ånden gir deg idet han underviser deg fra Alma og Amuleks budskap.

Skriv ned dine inntrykk

Guds verk vil ikke mislykkes. Men våre forsøk på å hjelpe til i arbeidet virker noen ganger mislykket – vi ser i hvert fall ikke umiddelbart de resultatene vi håper på. Noen ganger kan vi kanskje føle oss litt som Alma da han forkynte evangeliet i Ammonihah – avvist, spyttet på og kastet ut. Allikevel var Alma frimodig og “vendte [tilbake] i all hast” (Alma 8:18) da en engel ba ham gå tilbake og prøve igjen, og Gud beredte veien for ham. Ikke bare ga han Alma mat å spise og et sted å bo, men han forberedte også Amulek, som ble en medarbeider, en heftig forsvarer av evangeliet og en trofast venn. Når vi opplever tilbakeslag og skuffelser mens vi tjener i Herrens rike, bør vi huske hvordan Gud støttet og veiledet Alma, og vi kan stole på at Gud vil støtte og veilede oss også, til og med i vanskelige omstendigheter.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 8

Mine forsøk på å dele evangeliet kan kreve utholdenhet og tålmodighet.

Selv om noen forkaster ditt vitnesbyrd om evangeliet, skulle du ikke miste håpet. Herren vil, tross alt, ikke gi opp den personen, og han vil veilede deg til hva du skal gjøre. I Almas tilfelle befalte en engel ham å gå tilbake til Ammonihah og forkynne evangeliet selv om folket der allerede hadde forkastet ham og vært voldelige mot ham (se Alma 8:14–16). Hva lærer du om Almas eksempel på å dele evangeliet til tross for utfordringer og motgang? Hvilke vers i Alma 8 styrker ditt ønske om å dele evangeliet?

Se også 3 Nephi 18:30–32; Jeffrey R. Holland, “Prisen for – og velsignelsene ved – å være en disippel”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 6-9

Alma 9:18–25; 10:16–23

Gud dømmer sine barn i henhold til det lys og den kunnskap de har.

Når vi leser om måten nephittene i Ammonihah behandlet Guds tjenere på, er det lett å glemme at de en gang var et evangelie-etterlevende “folk så rikt begunstiget av Herren” (Alma 9:20). En del av Almas budskap til folket i Ammonihah var faktisk at fordi de hadde forherdet sitt hjerte til tross for at de var så rikt velsignet, var deres tilstand verre enn lamanittenes, som for det meste syndet i uvitenhet. Hva lærer denne kontrasten oss om hvordan Gud dømmer sine barn?

Når du leser om de store velsignelser Gud ga Nephis folk (se spesielt Alma 9:19–23), grunn på de store velsignelsene han har gitt deg. Hva gjør du for å være trofast mot disse velsignelsene? Hvilke forandringer føler du at du bør gjøre?

Se også Lære og pakter 82:3.

Alma 11–12

Guds plan er en forløsningens plan.

Profetene i Mormons bok brukte en rekke navn for å beskrive Guds plan for sine barn, som frelsesplanen og lykkens plan. I Alma 11–12 refererte Alma og Amulek til den som forløsningsplanen. Når du leser disse kapitlene, tenk over hvorfor ordet “forløsning” blir brukt for å beskrive planen. Du kan også skrive et kort sammendrag av hva Alma og Amulek underviste om følgende aspekter ved planen.

Fallet:

Forløseren:

Omvendelse:

Død:

Oppstandelse:

Dom:

Legg merke til virkningen Amuleks ord hadde på folket (se Alma 11:46). Hvorfor tror du disse prinsippene hadde så stor påvirkningskraft? Hvordan har de påvirket ditt liv?

Se også D. Todd Christofferson, “Jesu Kristi oppstandelse”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 111–14.

Alma 12:8–18

Hvis jeg ikke forherder mitt hjerte, kan jeg motta mer av Guds ord.

Noen lurer kanskje på hvorfor vår himmelske Fader ikke gjør alt kjent for oss. I Alma 12:9–14 forklarer Alma en mulig grunn til at Guds mysterier noen ganger blir holdt tilbake fra oss. Disse spørsmålene kan hjelpe deg å grunne over det han underviste:

  • Hva vil det si å forherde vårt hjerte? Merker du noen ganger denne tilbøyeligheten hos deg selv?

  • Hvilke grunner kan Herren ha for å holde sitt ord tilbake fra dem som har forherdet sitt hjerte?

  • Hvordan har du erfart løftet om å motta en “større del av ordet”? (Alma 12:10). Hvordan var den opplevelsen?

  • Hva kan du gjøre for å sikre at Guds ord blir “funnet i [deg]”? (Alma 12:13). Hvis du hadde Guds ord i deg, hvilken virkning ville det ha på dine “ord”, “gjerninger” og “tanker”? (Alma 12:14).

Se et eksempel på disse prinsippene ved å sammenligne Amulek med de andre menneskene i Ammonihah. Hvordan illustrerer Amuleks opplevelse (se spesielt Alma 10:1–11) det Alma underviser i disse versene?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 8:10–18

Hva kan vi lære av Alma om å adlyde Herren “i all hast” (vers 18) selv om det kan være vanskelig? For å understreke dette prinsippet for små barn, kan dere leke en lek der du gir instruksjoner til en oppgave og ser hvor raskt familiemedlemmene klarer å utføre det. Dere kan for eksempel se hvem som raskt klarer å brette et klesplagg.

Alma 10:1–12

Hva kan vi lære av Amuleks erfaring i disse versene? Hvilken virkning hadde vitnesbyrdet hans på dem som hørte på? Inviter familiemedlemmer til å lage en plan for en ting de skal gjøre denne uken basert på det de lærte av Amuleks eksempel.

Alma 10:22–23

Hva lærer vi fra disse versene om innflytelsen en gruppe rettferdige mennesker kan ha i en ugudelig by?

Alma 11:34–37

Hva er forskjellen på at Jesus Kristus frelser oss i våre synder og fra våre synder? (se Helaman 5:10; se også 1 Johannes 1:9–10). For å illustrere hva Amulek underviste, kan du dele historien i begynnelsen av eldste Allen D. Haynies tale, “Vi må huske hvem vi har satt vår lit til” (Ensign eller Liahona, nov. 2015, 121–23). Hvordan frelser Jesus Kristus oss fra våre synder?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Studer siste-dagers profeter og apostlers ord. Les hva profeter og apostler i de siste dager har undervist om de sannheter du finner i Skriftene. Du kan for eksempel finne et emne i Alma 8–12 og lete etter emnet på den sist avholdte generalkonferansen (se Undervisning på Frelserens måte, 20–21).

Bilde
Alma spiser sammen med Amulek

Illustrasjon av Alma som spiser med Amulek, av Dan Burr