Kom og følg mig 2024
8.-14. januar: »Jeg vil tage af sted og gøre det« 1 Nefi 1-5


»8.-14. januar: ›Jeg vil tage af sted og gøre det.‹ 1 Nefi 1-5«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»8.-14. januar. 1 Nefi 1-5«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Lehis familie rejser i ørkenen

Lehi rejser i nærheden af Det Røde Hav [Lehi Traveling Near the Red Sea], af Gary Smith

8.-14. januar: »Jeg vil tage af sted og gøre det«

1 Nefi 1-5

Mormons Bog begynder med en beretning om en rigtig familie, der oplever rigtige udfordringer. Det fandt sted 600 f.Kr., men der er ting i denne beretning, som kan virke bekendte for familier i vore dage. Familien boede i en verden med ugudelighed, men Herren lovede dem, at hvis de ville følge ham, så ville han føre dem i sikkerhed. Undervejs havde de gode og dårlige stunder, store velsignelser og mirakler, men de oplevede også skænderier og strid. Det er sjældent, at der i skrifterne er sådan en detaljeret beretning om en familie, der prøver at efterleve evangeliet: Forældre, der kæmper for at indgyde deres familie tro og bekymrer sig om deres sikkerhed, børn, der beslutter, om de vil tro på deres forældre, og brødre, der håndterer jalousi og strid – og som nogle gange tilgiver hinanden. Alt i alt er der kraft i denne ufuldkomne families eksempel på tro.

Forslag til læring i hjem og i kirke

1 Nefi 1-5

Guds ord er »af stor værdi« for mig.

Et af hovedbudskaberne i Mormons Bog er Guds ords »store værdi« (1 Ne 5:21). Når I læser 1 Nefi 1-5, så se efter, hvordan Guds ord direkte eller indirekte velsignede Lehis familie (se for eksempel 1:11-15; 3:19-20; 5:10-22). Hvad lærer vi af disse kapitler om Guds ord? Hvad finder I, der inspirerer jer til at søge i skrifterne?

Se også »Når jeg dine skrifter søger«, Salmer og sange, nr. 183; »Scriptures Legacy«, video, Evangelisk Bibliotek.

1 Nefi 2

Jeg kan få og styrke mit vidnesbyrd, når jeg vender mig til Herren.

Nefi er kendt for sin mægtige tro på Herren, men han skulle arbejde for at få sit vidnesbyrd – ligesom vi skal. Hvad læser I i 1 Nefi 2, der viser, hvorfor Nefi var i stand til at få et vidnesbyrd om, at hans fars ord var sande? Hvorfor fik Laman og Lemuel ikke dette vidnesbyrd? (Se også 1 Ne 15:2-11). Hvornår har I følt Herren blødgøre jeres hjerte?

Se også »The Lord Commands Lehi’s Family to Leave Jerusalem«, video, Evangelisk Bibliotek.

1 Nefi 3-4

Billede
ikon, seminar
Gud bereder en vej for mig, så jeg kan gøre hans vilje.

Da Herren befalede Lehis sønner at få fat i bronzepladerne, kom han ikke med specifikke instruktioner om, hvordan det skulle gøres. Det gælder ofte ved vejledning, vi modtager fra Gud, og det kan virke som om, han kræver »noget vanskeligt« (1 Ne 3:5). Hvad inspirerer jer ved Nefis reaktion på Herrens befaling i 1 Nefi 3:7, 15-16?

Når I læser 1 Nefi 3-4, så se efter de mange forskellige vanskeligheder, som Nefi stødte på. Hvordan beredte Herren »en vej« for Nefi, så han kunne »udføre det, som han [befalede ham]«? Hvorfor er det vigtigt, at I ved, hvad Herren gjorde for Nefi?

En kraftfuld måde, hvorpå Gud har forberedt os til at holde hans bud, er ved at sende Jesus Kristus til at være vor Frelser. Overvej at læse præsident Dallin H. Oaks tale »Hvad har vor Frelser gjort for os?« (Liahona, maj 2021, s. 75-77). Hvordan har Jesus Kristus banet en vej for os hver især? Når I ved, at han har overvundet alt for jer, hvad føler I jer så tilskyndet til at »tage af sted og gøre«?

Se også »Nephi Is Led by the Spirit to Obtain the Plates of Brass«, video, Evangelisk Bibliotek.

Benyt historier og eksempler til at undervise om evangeliske principper. Når I forbereder jer på at undervise, så tænk på personlige oplevelser, der kan føje flere vidnesbyrd til beretningerne i skrifterne. Hvornår har Herren for eksempel banet en vej for jer, så I kunne gøre hans vilje?

Billede
Lehi og Sarija hilser på Nefi og hans brødre

Deres glæde blev fuldkommen [Their Joy Was Full], af Walter Rane

1 Nefi 4:1-3; 5:1-8

Når jeg ihukommer Guds gerninger, kan det give mig tro til at adlyde hans bud.

Når Laman og Lemuel havde lyst til at murre eller beklage sig, havde de normalt Nefi og Lehi i nærheden til at inspirere og støtte dem. Når I har lyst til at murre, kan det være en hjælp at læse Nefis og Lehis ord. Hvordan prøvede Nefi og Lehi at hjælpe andre til at opbygge tro på Gud? (Se 1 Ne 4:1-3; 5:1-8; se også 1 Ne 7:6-21). Hvad lærer I, som kan hjælpe jer, når I fristes til at murre eller beklage jer?

1 Nefi 4:5-18

»Jeg blev ført af Ånden.«

Hvad gør indtryk på jer ved Nefis evne til at genkende og følge Ånden i 1 Nefi 4:5-18? I kan studere præsident Russell M. Nelson tale »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv« (Liahona, maj 2018, s. 93-96) for at lære mere om at modtage åbenbaring fra Herren.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

1 Nefi 2:16

Jeg kan få mit eget vidnesbyrd.

  • Hvordan vidste Nefi, at det, hans far belærte om, var sandt? Hjælp jeres børn til at finde svar på dette spørgsmål i 1 Nefi 2:16, 19. De vil måske også synes om at skrive Nefis handlinger på klodser eller andre genstande og bygge noget med tingene. Det kan føre til en samtale om, hvordan disse handlinger hjælper os til at opbygge et vidnesbyrd.

  • I kan vise jeres børn billeder eller genstande, der repræsenterer ting, de måske kan få et vidnesbyrd om, fx en Mormons Bog eller et billede af Jesus Kristus, et tempel eller den levende profet. Bed dem om at vælge et og bære deres vidnesbyrd om det. I kan også fortælle jeres børn, hvordan I fik jeres vidnesbyrd. Hvorfor har vi brug for vores eget vidnesbyrd?

1 Nefi 3-4

Gud vil hjælpe mig til at holde sine befalinger.

  • Overvej at bruge en eller flere af disse hjælpekilder til at hjælpe jeres børn til at tale om, hvordan Gud hjalp Nefi med at få bronzepladerne: 1 Nefi 3-4; denne uges aktivitetsside; »Nephis mod« (Børnenes sangbog, s. 64-65); og »Kapitel 4: Bronzepladerne« (i Historier fra Mormons Bog, s. 8-12).

  • Det kan være, at I og jeres børn vil synes om at rollespille 1 Nefi 3:2-7. Måske kan I lade som om, I er Lehi, og bede jeres børn om at vende tilbage til Jerusalem for at hente bronzepladerne. Bed dem om at svare, med deres egne ord, som om de var Laman og Lemuel eller Nefi. Hvilke ting har Gud befalet os at gøre? (Se efter forslag i billederne 103-115 i Evangelisk kunst eller i Mosija 18:8-10). Hvordan kan vi være ligesom Nefi?

1 Nefi 3:19-21; 5:19-22

Skrifterne er en stor skat.

  • Skrifterne var meget vigtige for Lehis familie. Bed børnene om at hjælpe jer med at fortælle eller rollespille, hvad Nefi og hans brødre gjorde for at få fat i bronzepladerne: De rejste langt, gav afkald på deres guld og sølv og gemte sig i en hule for at redde deres liv. Så kan I læse 1 Nefi 5:21 og tale om, hvorfor skrifterne var så værdifulde for Lehis familie. Hvorfor er de værdifulde for os? Hvordan kan vi behandle skrifterne som en skat?

Billede
Nefi og hans familie studerer pladerne

Nefi og hans familie værdsatte skrifterne.

1 Nefi 4:6

Helligånden vil lede mig, når jeg søger at gøre Herrens vilje.

  • Efter sammen at have gennemgået i 1 Nefi 3, hvordan Nefi og hans brødre forsøgte at få fat i bronzepladerne, så læs 1 Nefi 4:6 sammen med jeres børn for at finde ud af, hvad Nefi gjorde, der gjorde, at det endelig lykkedes for ham. Derefter kan jeres børn lave en liste over ting, som Gud ønsker, at de gør. Hvordan kan Helligånden hjælpe os i disse situationer?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Nefi står ved siden af en beruset Laban

Jeg adlød Åndens røst [I Did Obey the Voice of the Spirit], af Walter Rane