Det Nye Testamente 2023
12. november. Hvordan kan jeg gennem hellige ordinancer og pagter komme Jesus Kristus nærmere? Hebræerne 7-13


»12. november. Hvordan kan jeg gennem hellige ordinancer og pagter komme Jesus Kristus nærmere? Hebræerne 7-13«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»12. november. Hvordan kan jeg gennem hellige ordinancer og pagter komme Jesus Kristus nærmere?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
ung mand omdeler nadveren

12. november

Hvordan kan jeg gennem hellige ordinancer og pagter komme Jesus Kristus nærmere?

Hebræerne 7-13

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Er vi kommet Frelseren nærmere? Hvordan forsøger vi at blive mere som ham?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvem har vi haft i tankerne på det seneste? Hvordan kan vi hjælpe disse personer?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi besvare vores venners spørgsmål om Kirken på en måde, der vil styrke deres tro på Frelseren?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at styrke vores forhold til vores udvidede familie som f.eks. bedsteforældre, fætre og kusiner?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

I århundreder havde Israels børn, undertiden kaldet hebræere, flittigt deltaget i de ordinancer, der var forbundet med tabernaklet og moseloven. Og dog indså mange af dem ikke, at dette var »efterligninger af det, der er i himlene« – »en skygge af de kommende goder« (Hebr 9:23; 10:1). Alle disse ordinancer havde til hensigt at belære dem om Jesus Kristus. Dette er, hvad Paulus forklarede i sit Hebræerbrev. Hans budskab er også vigtigt for os i dag, fordi vi også har hellige ordinancer med nøjagtig det samme formål. Det er derfor værd at spørge os selv: Hjælper disse ordinancer os til at huske Jesus Kristus? Er der mere, vi kan gøre for at opleve Jesu Kristi kraft gennem evangeliets ordinancer? Eller har vi ligesom de gamle hebræere ikke forstået deres dybere betydning?

Overvej disse spørgsmål, når du læser Hebræerne 7-13 og mens du forbereder dig på at undervise om, hvordan ordinancer og pagter fører os nærmere på Jesus Kristus. Du bør også studere nogle af de generalkonferencetaler, der er nævnt i denne lektionsoversigt.

Lær sammen

For at hjælpe dem, du underviser, til at se, hvordan de kan komme Jesus Kristus nærmere gennem hans evangeliums ordinancer og pagter, kan du bede dem om at skrive nogle evangeliske ordinancer og deres tilhørende pagter på tavlen (se Evangeliske emner, »Ordinancer«, »Pagt«, topics.ChurchofJesusChrist.org). Hvad lærer disse ordinancer og pagter os om Kristus og hans forsoning? Ældste David A. Bednars redegørelse i »Yderligere ressourcer« indeholder en definition på ordinancer samt andre vigtige forklaringer. Følgende aktiviteter kan også være en hjælp.

  • Du kan bede de unge om at læse Lære og Pagter 84:19-22 og drøfte spørgsmål som følgende: Hvad betyder »guddommelighedens kraft«? Hvordan har ordinancerne og pagterne hjulpet os til at opleve denne kraft? Hvordan påvirker ordinancer og pagter vores liv? Hvordan bidrager de til at holde os knyttet til Frelseren? For at besvare disse spørgsmål bør de unge læse de første fire afsnit i ældste Kent F. Richards‹ tale »Guddommelighedens kraft« (Liahona, maj 2016, s. 118) eller ældste Bednars tale »Lad dette hus blive bygget til mit navn« (Liahona, maj 2020, s. 84-87), især afsnittet »Indefra og udad«.

  • Spørg dem, du underviser, hvordan de ville forklare nadverens ordinance for en person, der ikke har nogen viden om den. Afsnittet »Erfaring og vidnesbyrd« i ældste Taniela B. Wakolos tale »Frelsende ordinancer vil give os et vidunderligt lys« (Liahona, maj 2018, s. 39-41) er et eksempel herpå. De unge kan også finde væsentlige lærdomme i videoen »Altid erindre ham« (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan bringer nadveren os nærmere til Jesus Kristus? Hvordan kan vi fortælle andre om dette?

  • En gennemgang af de fem forslag i ældste Peter F. Meurs’ tale »Nadveren kan hjælpe os til at blive hellige« (Liahona, nov. 2016, s. 85-87) kan måske hjælpe de unge til at forstå, hvordan de bedre kan forberede sig til at tage nadveren. Eller hvis du har unge, der forbereder sig til at modtage deres tempelbegavelse, så gennemgå sammen afsnittet med titlen »Om tempelbegavelsen« i temples.ChurchofJesusChrist.org. Tal om, hvordan disse hellige ordinancer og de tilhørende pagter kan hjælpe os til at komme Frelseren nærmere.

  • Skriv evt. ordene nadver, dåb, og tempel på tavlen. Under hver overskrift kan du bede de unge om at nævne de pagter, vi indgår. Henvisningerne i »Yderligere ressourcer« kan være en hjælp hertil. Tal sammen om, hvordan disse pagter hjælper os til at komme Jesus Kristus nærmere.

  • Du kan dele din klasse eller dit kvorum op i grupper og bede hver gruppe om at gennemgå et afsnit af enten ældste Ronald A. Rasbands tale »Lad os stå ved vores løfter og pagter« (Liahona, nov. 2019, s. 53-56) eller ældste D. Todd Christoffersons tale »Hvorfor pagtsstien« (Liahona, maj 2021, s. 116-119). Tilskynd dem til at fortælle, hvad de har lært om, hvordan overholdelse af deres pagter styrker deres forhold til Jesus Kristus.

Billede
unge kvinder foran et tempel

Evangeliets hellige ordinancer bringer »guddommelighedens kraft« ind i vores liv (se L&P 84:19-22).

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

  • Mosija 18:8-10 (dåbspagten)

  • Moroni 4-5 (nadverpagten)

  • Ældste David A. Bednar har forklaret: »Hellige ordinancer står centralt i Frelserens evangelium og i processen med at komme til ham og søge at blive født på ny. Ordinancer er hellige handlinger, der har et åndeligt formål, evig betydning og relation til Guds love og vedtægter …

    De ordinancer til frelse og ophøjelse, der administreres i Herrens genoprettede kirke, er langt mere end ritualer eller symbolske handlinger. De udgør snarere en myndighedskanal, hvorigennem himlens velsignelser og kraft kan tilflyde os hver især.

    Ordinancer, der modtages og æres i retskaffenhed, er afgørende for at opnå guddommelighedens kraft og alle de velsignelser, der er gjort tilgængelige gennem Frelserens forsoning« (David A. Bednar, »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016,s. 59-60).

Undervisning på Frelserens måde

Når du opfordrer dem, du underviser, til at efterleve sande lærdomme, hjælper du dem med at udvide læringsoplevelsen til deres hjem og deres daglige liv.