Det nye testamente 2023
8. januar. Hvordan kan jeg velsigne andre med mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Matteus 1; Lukas 1


“8. januar. Hvordan kan jeg velsigne andre med mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Matteus 1; Lukas 1”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“8. januar. Hvordan kan jeg velsigne andre med mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
According to Thy Word [Ifølge ditt ord], av Elspeth Young

Maria bar et sterkt vitnesbyrd om Frelserens misjon (se Lukas 1:46–55). According to Thy Word [Ifølge ditt ord], av Elspeth Young

8. januar

Hvordan kan jeg velsigne andre med mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Matteus 1; Lukas 1

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva snakket vi om forrige gang, og hvilke oppfordringer eller oppgaver ble gitt? Hva har vi gjort for å handle ifølge disse oppfordringene eller oppgavene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hva kan vi gjøre eller si for å nå ut til dem som kanskje føler seg alene eller langt borte fra vår himmelske Fader?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe andre å føle Jesu Kristi kjærlighet?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke forslag kan vi dele med hverandre for å bidra til å styrke våre familier?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

I likhet med de fleste trofaste jøder på sin tid, hadde Maria utvilsomt lengtet etter Messias’ komme. Etter å ha fått høre av en engel at ventetiden nesten var slutt – og at hun skulle være mor til den lovede Forløser – bar Maria et vakkert vitnesbyrd om “Gud min Frelser.” Dette vitnesbyrdet er nedtegnet i Lukas 1:46–55, og det er elsket av kristne over hele verden. Når du leser disse versene, kan du tenke på personene i klassen eller quorumet. I likhet med Maria forbereder de seg til Jesu Kristi komme – denne gangen til hans strålende annet komme. Og i likhet med Maria kan deres vitnesbyrd ha stor innflytelse på troen til menneskene rundt dem.

Hva føler personene du underviser, om Jesus Kristus? Hvordan kan deres vitnesbyrd om ham velsigne andre? Når du forbereder deg til å undervise, kan du også studere 2 Nephi 25:23–26 og eldste Neil L. Andersens tale “Vi taler om Kristus” (Liahona, nov. 2020, 88–91).

Lær sammen

En fin måte å hjelpe ungdommene å tenke på sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus på, er å sammen granske Marias vitnesbyrd i Lukas 1:46–55. De kan kanskje dele med hverandre ord eller uttrykk som beskriver hva Maria trodde og følte for Frelseren. Hvilke av disse uttrykkene beskriver også hva vi føler for ham? Hva får for eksempel vår ånd til å “fryde seg i Gud”? (vers 47). Hvilke “store ting” har han gjort for oss? (vers 49). Hvordan har han vist sin styrke i vårt liv? (se vers 51). Aktivitetsforslagene nedenfor kan lede til samtaler om hvordan vårt vitnesbyrd om Kristus kan velsigne andre.

  • Eldste Neil L. Andersens tale “Vi taler om Kristus” hjelper med å forklare hvorfor vi skulle snakke mer åpent om Frelseren – og hvordan vi kan gjøre det. Dere kan gjerne lese deler av eldste Andersens budskap sammen. Klassens eller quorumets medlemmer kan drøfte grunner han ga for å dele vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans råd om hvordan vi kan gjøre det. Hvilke konkrete ting kan vi gjøre for å snakke mer åpent om Kristus?

  • Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, kjenner vi viktige sannheter om Jesus Kristus som vi kan dele. Hvordan kan du hjelpe ungdommene å tenke på disse sannhetene? Du kan gjerne be dem studere “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” hver for seg eller i grupper, og se etter svar på spørsmålet “Hvilke sannheter om Frelseren har spesiell betydning for deg?” Be dem om å dele sannhetene de fant, og forklare hvorfor disse sannhetene er betydningsfulle for dem. De kan dele skriftstedene og sine egne erfaringer når de gjør det. De kan deretter drøfte hvilke sannheter om Frelseren de kan dele på sosiale medier, med en venn som strever med vitnesbyrdet eller med noen som ikke er medlem av vår kirke.

  • I tillegg til Lukas 1:46–55, har Skriftene mange andre skriftsteder som kan inspirere oss til å dele det vi vet om Jesus Kristus. Noen eksempler står oppført i “Støtteressurser”. Vurder å lese disse skriftstedene sammen. Hva lærer de oss om hvordan vi kan dele vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus med andre? Hva annet lærer vi av disse versene? Klassens eller quorumets medlemmer kan også fortelle om ting de har lært av personer de kjenner som fritt deler sin tro på Jesus Kristus.

Bilde
unge kvinner som studerer Skriftene

Når vi lærer å kjenne og elske Frelseren, finner vi måter å dele vårt vitnesbyrd om ham på.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Å stille spørsmål som oppmuntrer elevene til å bære vitnesbyrd, kan være en mektig måte å innby Ånden på. Du kan gjerne stille spørsmål som: “Hvordan har dere fått kunnskapen om at Jesus Kristus sonet for deres synder?” eller “Hvordan har dere lært å verdsette hva Frelseren gjorde for oss i Getsemane?”