Gamla testamentet 2022
13 februari. Hur kan vi förbli trogna mot Frälsaren i en ogudaktig värld? 1 Moseboken 12–17; Abraham 1–2


”13 februari. Hur kan vi förbli trogna mot Frälsaren i en ogudaktig värld? 1 Moseboken 12–17; Abraham 1–2”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”13 februari. Hur kan vi förbli trogna mot Frälsaren i en ogudaktig värld?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ung kvinna som studerar

13 februari

Hur kan vi förbli trogna mot Frälsaren i en ogudaktig värld?

1 Moseboken 12–17; Abraham 1–2

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur har vi kommit närmare Frälsaren? Hur försöker vi vara mer som han?

  • Ta hand om behövande. Vilka har vi tänkt på den senaste tiden? Hur kan vi hjälpa de här individerna?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi besvara våra vänners frågor om kyrkan på ett sätt som stärker deras tro på Frälsaren?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
teach the doctrine icon

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Att leva rättfärdigt i en ogudaktig värld har aldrig varit lätt. För Abraham kom pressen på att vända sig bort från Gud inte bara från omvärlden – till och med Abrahams far hade övergett Herren (se Abr. 1:5–12; 2:5). Abraham och Sara drabbades av svårigheter, men ändå förtröstade de på Herrens löfte och ”hade sett det i fjärran, hälsat det och bekänt sig vara gäster och främlingar på jorden” (Hebr. 11:13).

Hur kan du hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna att hålla sig trofasta när de känner sig som ”gäster och främlingar” i världen för att de lever efter Herrens normer? Hur kan du inspirera dem att vara modiga i sin trofasthet mot Herren? När du förbereder dig för att undervisa kan du gärna gå igenom Johannes 15:18–20 och äldste Neil L. Andersens tal ”Att övervinna världen” (Liahona, maj 2017, s. 58–62).

Bild
ung man som ser på en sjö

Lärjungar till Jesus Kristus kan finna frid genom att leva i trofasthet trots motstånd.

Lär tillsammans

Dina klass- eller kvorummedlemmar kan ha inspirerats av Abrahams exempel när de studerade 1 Moseboken 12–17 och Abraham 1–2 den här veckan. Du kan be dem titta igenom Abraham 1:1–19 och berätta hur de blir inspirerade av Abrahams exempel. Vilka likheter ser vi mellan utmaningarna som Abraham ställdes inför och utmaningarna som vi ställs inför i dag? Välj minst en av aktiviteterna nedan för att uppmuntra till diskussion om hur vi kan förbli trofasta mot Jesus Kristus i alla omständigheter.

  • Herren och hans profeter har ofta manat dem de undervisat till att leva i trofasthet trots ogudaktigheten omkring sig. På vilka sätt frestar Satan unga människor att bryta mot Guds bud i vår tid? Låt gärna dem du undervisar få läsa några av skriftställena som listas i ”Stödresurser”. Uppmana dem att diskutera det de får veta om att förbli sanna mot Kristus när världen frestar oss att inte vara det, eller hånar oss. De kan berätta vad de själva har hittat för sätt att leva i trofasthet när andra inte gör det. När har vi eller andra vi känner kunnat göra det? Du kan också visa dem minst en av videorna i ”Stödresurser”.

  • För att hjälpa din klass eller ditt kvorum förstå hur man övervinner världen och tar emot välsignelser av att göra det, skriver du Att övervinna världen är … och Att övervinna världen resulterar i … Sedan kan du be ungdomarna titta igenom äldste Neil L. Andersens tal ”Att övervinna världen”. Be dem hitta sätt att avsluta de här meningarna på, genom att skriva vad de får veta på tavlan. Diskutera vad de hittar. Be en person i förväg att komma förberedd att återge en berättelse som visar hur Jesus Kristus förblev sann mot sin Fader trots motstånd (se t.ex. Matt. 4:1–11; Luk. 22:39–44). Vad hjälper Frälsarens föredöme oss att förstå om att övervinna världen? (Se Joh. 16:33.)

  • Jesu Kristi lärjungar ska vara ”i världen men inte av världen”. Att vara ”i världen” kan medföra att vi stöter på motstånd när vi håller oss till våra normer. Men det kan också medföra att vi har ett gott inflytande på andra. För att undervisa om den här principen kan du be någon att komma till lektionen förberedd att återge minst en av berättelserna i president Bonnie H. Cordons tal ”Så att de ser” (Liahona, maj 2020, s. 78–80). Vad lär vi oss av de här berättelserna om att använda vårt ljus till att hjälpa andra att komma närmare Jesus Kristus? Be klassen eller kvorumet att titta i president Cordons tal efter meningar som inspirerar dem att vara ett ljus för andra i en ogudaktig värld. Be dem läsa upp sina meningar och berätta vad de känner sig inspirerade att göra.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren uppmanade Petrus att vittna, genom sin fråga: ”Vem säger ni att jag är?” (Matt. 16:15). När Petrus svarade, stärktes hans vittnesbörd. Vilka frågor kan uppmana dem du undervisar att vittna, så att Anden kan stärka deras vittnesbörd?