Lære og pakter 2021
25. juli. Hvorfor skulle jeg være lydig mot Guds bud? Lære og pakter 81–83


“25. juli. Hvorfor skulle jeg være lydig mot Guds bud? Lære og pakter 81–83”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“25. juli. Hvorfor skulle jeg være lydig mot Guds bud?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
unge kvinner synger

25. juli

Hvorfor skulle jeg være lydig mot Guds bud?

Lære og pakter 81–83

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hva kan vi gjøre for å utvikle samhold blant quorumets eller klassens medlemmer? Hvilke mål ønsker vi å jobbe med sammen?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva gjør vi for å dele evangeliet med andre? Hvilke erfaringer har vi hatt med å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Vårt liv. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv? Hva har inspirert oss i vårt skriftstudium denne uken?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Vi kan til tider føle at Guds bud begrenser vår frihet og vår handlefrihet. Sannheten er at bud styrker vår frihet. I Lære og pakter 82:8–10 lærer vi at bud hjelper oss å forstå Guds vilje, og når vi adlyder dem, vil våre handlinger “bli [oss] til frelse”. Når vi adlyder Gud, er han faktisk “forpliktet” til å gi oss alle velsignelsene han har lovet (vers 9–10). Hvordan har vår himmelske Fader velsignet deg når du har adlydt hans bud? For å forberede deg til å undervise kan du lese eldste Dale G. Renlunds budskap “Rik velsignelse” (Liahona, mai 2019, 70–73) eller grunne på noen av ressursene i artikkelen “Obedience” [Lydighet] (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
en ung kvinne som studerer

Eksemplene på Guds trofaste tjenere før i tiden kan inspirere oss til å leve trofast i dag.

Lær sammen

Quorumets eller klassens medlemmer kan ha vanskelig for å adlyde noen av budene. Å hjelpe dem å forstå hvorfor lydighet er viktig kan inspirere dem. Skriv tittelen på denne oversikten på tavlen, og be quorums- eller klassemedlemmene dele svarene. Du kan gjerne be dem lete etter ytterligere innsikt i Lære og pakter 82:8–10, som de kanskje har studert denne uken. Velg så en eller flere av aktivitetene nedenfor for å hjelpe dem å forstå bedre hvorfor det alltid er viktig å adlyde Gud, selv når det er vanskelig å gjøre det.

  • Det kan være lettere å adlyde budene når vi forstår grunnene til dem. For å finne ut hvorfor Gud gir oss bud, kan quorums- eller klassemedlemmene gjennomgå skriftstedhenvisningene i “Støtteressurser” (eller andre du kommer på). Hvordan kan disse skriftstedene hjelpe oss når vi har vanskelig for å adlyde et bud? Som en del av denne diskusjonen kan dere sammen lese delen med tittelen “For det fjerde: Glem ikke evangeliets ‘hvorfor’” i president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Forglem meg ei” (Liahona, nov. 2011, 122).

  • Etter hvert som de du underviser, forstår Frelserens fullkomne eksempel på lydighet, kan de bli inspirert til å adlyde Gud mer fullstendig. Når adlød Jesus Kristus sin Fader, selv under vanskelige omstendigheter? (se Matteus 4:1–11; Lukas 22:39–44). Eksempler på menn og kvinner som var lydige, finnes i Hebreerne 11. Quorumet eller klassen kan kanskje velge ett av disse eksemplene – eller andre de kjenner til, også i familien – og fortelle hva som inspirerer dem ved disse personene. Hvorfor valgte de å adlyde Herren? Hvordan hjelper Frelseren oss når vi velger å være lydige?

  • For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å se budene som velsignelser og ikke som byrder kan du dele eldste D. Todd Christoffersons læresetninger i “Støtteressurser”. Du kan vise eller tegne en stige og be dem du underviser, om å merke hvert trinn med et bud som kan være vanskelig for en ung person å forstå eller adlyde. Hvordan kan eldste Christoffersons ord hjelpe en som strever med å holde budene?

  • Flere videoer om lydighet finnes på ChurchofJesusChrist.org og i Evangeliebibliotek-appen (se “Støtteressurser”). Du kan gi hvert medlem av klassen eller quorumet i oppdrag å se en av disse videoene før møtet og komme forberedt på å fortelle hva de har lært om lydighet. Quorumet eller klassen kan kanskje planlegge sin egen video om å adlyde Guds bud. De kan så organisere en aktivitet for å lage videoen og dele den på sosiale medier.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • 1 Nephi 17:3; Mosiah 2:41; Lære og pakter 130:20–21 (Vi blir velsignet ved lydighet mot budene)

  • 5 Mosebok 10:12–13; Johannes 14:15; 1 Johannes 5:1–3 (Vi adlyder budene fordi vi elsker Gud)

  • Lære og pakter 93:20 (Lydighet lar oss motta av Guds fylde)

  • Lydighet” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium (2019), 71

  • Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Noen ser bare offer og begrensninger ved lydighet mot befalingene i den nye og evige pakt, men de som etterlever dem – som går helt inn for, uten reservasjoner, et liv i pakten – finner større frihet og oppnåelse. Når vi virkelig forstår, søker vi flere bud, ikke færre. Hver ny lov eller befaling vi lærer og etterlever, er som nok et trinn på en stige som gjør det mulig for oss å klatre høyere og høyere. Evangeliets liv er i sannhet det gode liv” (“Kraften i pakter”, Liahona, mai 2009, 23).

  • “The Sting of the Scorpion” [Skorpionens stikk], “Stay within the Lines” [Hold deg innenfor linjene], “A Secure Anchor” [Et sikkert anker], “Shower of Heavenly Blessings” [En strøm av himmelske velsignelser], “Blessed and Happy Are Those Who Keep the Commandments of God” [Velsignet og lykkelige er de som holder Guds bud], videoer, ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Han oppfordret sine disipler til å vitne, og når de gjorde det, rørte Ånden ved deres hjerter. Når du underviser, kan du be quorums- eller klassemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om hvor viktig det er å holde budene.