Lære og pakter 2021
23. mai. Hvordan mottar jeg Den hellige ånds gave? Lære og pakter 51–57


“23. mai. Hvordan mottar jeg Den hellige ånds gave? Lære og pakter 51–57”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“23. mai. Hvordan mottar jeg Den hellige ånds gave?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
ung kvinne blir beskikket

23. mai

Hvordan mottar jeg Den hellige ånds gave?

Lære og pakter 51–57

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hva kan vi gjøre for å utvikle samhold blant quorumets eller klassens medlemmer? Hvilke mål ønsker vi å jobbe med sammen?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva gjør vi for å dele evangeliet med andre? Hvilke erfaringer har vi hatt med å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Vårt liv. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv? Hva har inspirert oss i vårt skriftstudium denne uken?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Etter at vi er døpt, legger prestedømsbærere sine hender på vårt hode for å overdra Den hellige ånds gave. Quorums- eller klassemedlemmene ble kanskje minnet om dette da de studerte Lære og pakter 51–57 denne uken. Men å motta Den hellige ånd krever mer enn det. For å motta Den hellige ånd som vår faste følgesvenn, må vi ønske hans nærhet, invitere ham inn i vårt liv og trofast holde budene. Hvilke velsignelser vil komme til dem du underviser, når de søker hans innflytelse?

Som hjelp til å forberede deg til å undervise kan du gjennomgå “Den hellige ånds gave” i Tro mot pakten ([2004], 13–14) eller president Henry B. Eyrings budskap “Så Hans Ånd kan være hos deg” (Liahona, mai 2018, 86–89).

Bilde
unge kvinner og unge menn i en klasse

For å motta Den hellige ånds veiledning skulle vi søke hans innflytelse hver dag.

Lær sammen

For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å forstå Den hellige ånds gave bedre kan du begynne med å snakke om hvordan Den hellige ånds gave overdras. De kan lese Lære og pakter 52:10; 53:3; 55:1–3 og snakke om det de lærer. Understrek at prestedømsbæreren ikke gir Den hellige ånd, men oppfordrer medlemmet til å motta Den hellige ånd. Hva er forskjellen? Aktivitetene nedenfor kan hjelpe dem du underviser, bedre å forstå hvordan de kan motta denne bemerkelsesverdige gaven.

  • Det Lehi og hans familie gjorde for å bli veiledet av Liahona, ligner på det vi må gjøre for å motta Den hellige ånds veiledende innflytelse. Du kan vise et bilde av Lehi og Liahona (se Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 68) og be quorums- eller klassemedlemmene fortelle hva de vet om Liahona. Deretter kan du be halvparten av dem lese 1 Nephi 16:14–29 og den andre halvparten lese 1 Nephi 18:8–22, og se etter hvordan Liahona kan sammenlignes med Den hellige ånd. Hva kan vi lære av det eksempel Lehis familie gir, som kan hjelpe oss å motta Den hellige ånd i større grad?

  • Hvert kapittel i Til styrke for ungdom inneholder råd om å etterleve Herrens normer og bud. Etterlevelse av disse budene innbyr Den hellige ånds kraft i vårt liv. Vurder å be quorums- eller klassemedlemmene om å velge et av kapitlene i Til styrke for ungdom, lese det og markere ting de skulle gjøre eller ikke gjøre for å hjelpe dem å motta Den hellige ånd. De kan deretter fortelle resten av quorumet eller klassen hva de har lært. Be dem sette seg et mål som vil hjelpe dem å motta Den hellige ånd i større grad. Hvorfor ønsker vi å ha Den hellige ånd med oss? (se Johannes 14:26–27; 15:26; 16:13; 2 Nephi 32:3).

  • I sitt budskap “Så Hans Ånd kan være hos deg” (Liahona, mai 2018, 86–89) sa president Henry B. Eyring: “Mitt håp i dag er å styrke deres ønske om og deres mulighet til å motta Den hellige ånd” (side 86). Be quorums- eller klassemedlemmene lese de ni avsnittene i budskapet som begynner med “Profeten Joseph Smiths erfaringer” (side 88). Be dem se etter hva Joseph Smith gjorde for å motta Den hellige ånds innflytelse. De kan lage en liste på tavlen over hva de finner ut. Når det passer, kan du gjerne be dem fortelle om sine erfaringer med å motta veiledning fra Den hellige ånd. Hva gjorde de da disse opplevelsene fant sted, som førte til at de fikk veiledning fra Den hellige ånd? Du kan også fortelle om en opplevelse.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Som forberedelse til sitt jordiske virke ble Frelseren “av Ånden ført ut i ørkenen” for å faste, be og “være med Gud” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:1 [i Veiledning til Skriftene]). Effektiv undervisning i evangeliet innebærer ikke bare å forberede en leksjon, men å forberede oss selv. (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 12.)