Läran och förbunden 2021
28 februari. Vad innebär det att omvända sig? Läran och förbunden 18–19


”28 februari. Vad innebär det att omvända sig? Läran och förbunden 18–19”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”28 februari. Vad innebär det att omvända sig?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
ung kvinna som studerar

28 februari

Vad innebär det att omvända sig?

Läran och förbunden 18–19

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Ha sedan en diskussion om följande eller liknande frågor, och planera hur ni ska tillämpa det ni kommer fram till (ni kan besluta i ett presidentskapsmöte vilka frågor ni ska diskutera):

  • Vårt kvorum eller vår klass. Vem är ny i vår församling, och hur kan vi hjälpa honom eller henne att känna sig välkommen? Vad gör vi för att vår tid i kvorumet eller klassen ska bli meningsfull?

  • Våra plikter eller ansvar. Nämn några plikter och ansvar vi har som unga män och unga kvinnor. Hur kan vi bli bättre på att fullgöra dem?

  • Våra liv. Vad gör vi för att bli mer som Jesus Kristus och få hans kraft i våra liv? Vad gör vi för att hjälpa våra familjer att komma till honom?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Det är svårt att läsa Läran och förbunden 19:16–19 och inte känna Frälsarens kärlek för oss. I de här verserna beskriver han det lidande han upplevde när han försonade våra synder och uppenbarade varför han var villig att lida så mycket – ”för att [vi] inte ska behöva lida om [vi] omvänder [oss]”. Omvändelse är en välsignelse som möjliggjorts av Frälsaren. Det är en ständig, daglig ansträngning att vända oss bort från synd och vända oss till Gud. Det är en del av vår himmelske Faders plan för att hjälpa oss återvända till honom. Om vi förstår hur man omvänder sig hjälper det oss att bli renade från våra synder, förändra våra hjärtan och sinnen och närma oss Gud.

Hur har omvändelse hjälpt dig att komma närmare din himmelske Fader? Hur kan du hjälpa dem du undervisar att få en önskan att omvända sig? Hur kan du hjälpa dem inse att omvändelse är en daglig ansträngning och inte bara något som förbehålls allvarliga synder? I dina förberedelser för att undervisa kan du studera president Russell M. Nelsons tal ”Vi kan göra bättre och bli bättre” (Liahona, maj 2019, s. 67–69).

Bild
Jesus Kristus ber

Kristus i Getsemane, av Harry Anderson

Lär tillsammans

Alla profeter sedan begynnelsen har uppmanat människor att omvända sig. Men kanske ingen annan uppmaning till omvändelse är så gripande som Frälsarens uppmaning i Läran och förbunden 19:15–19, som ungdomarna kanske har läst den här veckan. Du kan fråga dem vad de får veta om Frälsaren i de här verserna. Vad säger de här verserna om vikten av omvändelse i Herrens ögon? Följande förslag kan hjälpa dem du undervisar att se omvändelse som en daglig välsignelse i sina liv.

  • För att hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna förstå hur de har nytta och glädje av omvändelse i sina liv kan du börja med att ställa de här frågorna: Hur vet jag om mina ansträngningar att omvända mig fungerar? Hur hjälper Frälsaren mig att förändras? Vilka välsignelser leder omvändelse till, förutom förlåtelse för synd? Be klassdeltagarna läsa minst ett av skriftställena i ”Stödresurser” och titta efter svar på frågorna. Vad hittade de? Som en del av den här diskussionen kan du visa videon ”Repentance: A Joyful Choice” [Omvändelse: Ett glädjefyllt val] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Många unga människor missförstår vad det innebär att omvända sig. De kanske gruvar sig för att omvända sig eller tror att det bara gäller allvarliga synder. För att hjälpa dem rätta till det här missförståndet kan du be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna studera en del av president Russell M. Nelsons tal ”Vi kan göra bättre och bli bättre” (Liahona, maj 2019, s. 67–69) och titta efter fraser som hjälper dem förstå vad det innebär att omvända sig. Vad hittade de som hjälpte dem tänka på omvändelse på ett nytt sätt? Vilka välsignelser lovade president Nelson dem som omvänder sig?

  • Hur kan du hjälpa dem du undervisar att förstå varför och hur vi omvänder oss? President Dallin H. Oaks tal ”Renad genom omvändelse” (Liahona, maj 2019, s. 91–94) kan vara till hjälp. Du kan dela upp kvorumet eller klassen i fyra grupper och ge varje grupp i uppgift att läsa en av de fyra delarna av president Oaks tal. Varje grupp kan sedan presentera ett sammandrag av det de läst för de andra grupperna, tillsammans med eventuella skriftställen i talet som stödjer det de lärt sig. Du kan avsluta med att be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna bära sina vittnesbörd om vikten av omvändelse i Guds plan.

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren inbjöd andra att handla i tro och att leva efter de sanningar han lärde. Vad kan du göra för att hjälpa dem du undervisar att förstå kraften i daglig omvändelse? (Se Undervisa på Frälsarens sätt [2016], s. 3135.)