Seminar
Moroni 6: Deltagelse og tjeneste i Herrens Kirke


“Moroni 6: Deltagelse og tjeneste i Herrens Kirke”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Moroni 6”, Mormons bok – lærerhåndbok

Moroni 6

Deltagelse og tjeneste i Herrens Kirke

Bilde
ung kvinne som taler på nadverdsmøte

Som døpte medlemmer av Kristi kirke har vi anledning til å delta og tjene på mange forskjellige måter. I Moroni 6 fortsatte Moroni sine instruksjoner for å bidra til å styrke og bygge opp Kirken. Denne leksjonen kan hjelpe deg, som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, å strebe etter å tjene andre og følge Frelseren.

Streb etter å være et eksempel på å elske andre. Frelseren viste konsekvent sin oppriktige omsorg for hvert menneske. Når du utvikler en ånd av kjærlighet og respekt for dine elever, kan ditt Kristus-lignende eksempel inspirere dem til å verdsette hverandre. Oppfordre elevene til å bygge hverandre opp og se etter det gode i alle.

Elevforberedelse: Elevene kan komme forberedt på å fortelle hvordan alle medlemmer av Kirken kan styrke hverandre, selv uten et formelt kall i en menighet eller gren.

Mulige læringsaktiviteter

Medlemmer av Kristi kirke

Bilde
menighetsforsamling synger på nadverdsmøte

Du kan vise et bilde av en kirkeforsamling og drøfte forskjellige grunner til at folk velger å være medlem av Frelserens kirke.

For den følgende aktiviteten kan du tegne et omriss av en person på tavlen, slik at elevene kan gjøre aktiviteten i fellesskap.

I studiedagboken eller på et eget ark tegner du en linje for å dele siden i to. Tegn på den ene halvdelen et omriss av en person som representerer et medlem av Frelserens kirke. Gjør omrisset stor nok til at du kan skrive inni figuren. På innsiden av bildet du tegnet, skriver du to eller tre ting som du gjorde eller tror du må gjøre for å forberede deg til dåp i Kirken. Du kan fortsette å legge til ting i listen i tegningen gjennom hele leksjonen.

I Moroni 6 fortsatte Moroni å undervise hvordan man bygger opp Kirken og styrker dens medlemmer. I dette kapittelet lærer vi om noen av rollene våre og mulighetene vi har til å utføre Herrens verk i hans kirke.

Les Moroni 6:1–3 og se etter hva Moroni underviste om hvordan en person kan vise at man er forberedt til dåp i Kristi kirke. Legg til det du finner, i listen i bildet ditt.

  • Hvordan tror du disse handlingene og holdningene forbereder en person til dåp?

Moroni sa at når vi blir døpt, blir vi “regnet blant Kristi kirkes folk” (Moroni 6:4). Vi blir deltagere i en kirkeorganisasjon som har til hensikt å styrke og bygge oss opp som Jesu Kristi disipler. Når du fortsetter å studere Moroni 6, kan du tenke på hvordan du kan tjene og styrke andre som et døpt medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Muligheter og ansvarsoppgaver

Rundt bildet du tegnet tidligere, skriver du noen av behovene, håpene eller ønskene til Kirkens medlemmer.

Hjelp elevene å forstå at det å oppfatte disse behovene i seg selv og andre kan hjelpe dem å lære av Moronis neste læresetninger. Vær oppmerksom på følelsene deres, og forsikre elevene om at de ikke behøver å dele det de har skrevet. Gi dem nok tid til å skrive flere forslag på tegningene sine.

Skriv følgende ufullstendige sannhet på tavlen, og la det være nok plass til at elevene kan fullføre uttalelsen på flere måter.

På den andre halvdelen av arket eller på dagboksiden skriver du følgende ufullstendige sannhet: Som medlemmer av Frelserens kirke kan vi hjelpe og styrke hverandre når vi …

Studer Moroni 6:4–9 og se etter flere måter du kan fullføre setningen på. Skriv listen med forskjellige utsagn på arket ditt. Det kan være nyttig å vite at nære betyr å støtte eller oppmuntre til vekst.

Elevene kan fullføre setningen på flere måter, blant annet slik:

  • husker andre medlemmer av Kirken (vers 4).

  • gir hverandre åndelig næring ved Guds gode ord (vers 4).

  • våker over og ber for hverandre (vers 4).

  • hjelper hverandre å stole på Frelseren og hans forsoning (vers 4).

  • kommer sammen ofte for å faste og be (vers 5).

  • styrker hverandre åndelig (vers 5).

  • tar del i nadverden til minne om Jesus Kristus (vers 6).

  • tilgir andre når de omvender seg (vers 7–8).

  • underviser og ber i henhold til Den hellige ånds kraft (vers 9).

Vurder å bruke noen av de følgende spørsmålene til å hjelpe elevene å forstå hver ansvarsoppgave og tenke på hvordan de kan oppfylle den. Dette kan også være en god anledning til å be elevene dele flere forslag fra elevforberedelsen.

  • Hvilke av disse handlingene virker lettere for deg? Hvilken kan være en utfordring? Hvorfor?

  • Hvordan kan disse handlingene se ut i klassen eller quorumet?

  • Hvordan kan det å handle ifølge disse sannhetene hjelpe deg med dine behov?

Å gi og motta

Det kan være nyttig å vise følgende uttalelse som en elev kan lese høyt.

President Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident, sa:

Vi er ikke bare mottagere av det som tilbys i kirken, men det er behov for at vi må være givere og tilbydere. Unge kvinner og unge menn, neste gang dere er på [en ungdomsaktivitet], istedenfor å ta frem telefonen for å se hva vennene deres driver med, stopp og se dere omkring og spør dere selv: “Hvem trenger meg i dag?” Du kan være nøkkelen til å nå ut og røre ved livet til en jevnaldrende eller gi oppmuntring til en venn som strever i det stille.

Be din himmelske Fader om å vise deg dem som er omkring deg og som trenger din hjelp og om å inspirere deg til å yte tjeneste for dem på best mulig måte. Husk at Frelseren oftest betjente en person om gangen. (Bonnie L. Oscarson, “Behovene nær oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 26)

  • Hva tror du er viktig å huske fra søster Oscarsons råd, og hvorfor?

  • Når har du sett sannhetene Moroni underviste, i praksis? Hvilken forskjell gjorde det i andres liv å handle ifølge disse sannhetene?

  • Hvordan kan det å følge Moronis råd hjelpe deg å bli mer lik Frelseren?

For et eksempel på en ung kvinne som anvendte Moronis råd, kan du se “Øyne å se med” fra tidskode 4:55 til 6:55 på ChurchofJesusChrist.org.

Hvis du viser videoen, kan dere drøfte hvordan den unge kvinnen anvendte Moronis råd og fulgte Frelserens eksempel.

Mine neste trinn

Gi elevene nok tid til å grunne og skrive ned inntrykk i studiedagbøkene sine. Hvis det er nok tid til det, kan du be elever om å dele tankene sine med klassen.

Grunn en liten stund på hva du har lært og følt i dag. Se så for deg at du går inn på neste møte eller aktivitet i Kirken. Hva tror du Frelseren vil at du skal gjøre? Du kan skrive notater i studiedagboken for å hjelpe deg å huske veiledningen du har mottatt.

Du kan også søke vår himmelske Faders hjelp i bønn for å få vite hvem som trenger din oppmerksomhet og hjelp. Be ham hjelpe deg å forstå hva du kan gjøre for å ta vare på andre medlemmer av Kirken, slik Frelseren ville ha gjort.