Seminar
Ether 12:1–22: Motta et vitnesbyrd om sannhet


“Ether 12:1–22: Motta et vitnesbyrd om sannhet”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Ether 12:1–22”, Mormons bok – lærerhåndbok

Ether 12:1–22

Motta et vitnesbyrd om sannhet

Bilde
unge kvinner som studerer evangeliet

Hva har hjulpet deg i din innsats for å lære åndelig sannhet? Etter å ha fortalt mange detaljer om flere år av jaredittenes historie, introduserte Moroni profeten Ethers tjenestegjerning. Moroni delte så noen av velsignelsene som kommer ved å utøve tro på Jesus Kristus, blant annet hvordan prøven på vår tro kan hjelpe oss å motta et vitnesbyrd om sannhet. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å utøve tro for å motta et åndelig vitnesbyrd om sannhet.

Forbered deg på å undervise. Fordi Ånden vitner om sannhet og er kilden til omvendelse, forbereder kraftfulle lærere i evangeliet seg åndelig lenge før de underviser. Innby Den hellige ånd mens du forbereder deg til leksjonen, gjennom oppriktig bønn, og søk å følge hans veiledning når du går inn for å undervise læresetninger og prinsipper.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på eksempler fra Skriftene der trofaste handlinger førte til åndelige vitnesbyrd, velsignelser eller svar fra Gud.

Mulige læringsaktiviteter

“Hvordan vet du det?”

Søster Rebecca L. Craven, annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, fortalte følgende opplevelse hun hadde da hun snakket med en ung kvinne:

Jeg hadde en hyggelig opplevelse med en skjønn ung kvinne som stilte et svært oppriktig spørsmål: “Søster Craven, hvordan vet du at noe ved Kirken er sant? Fordi jeg føler ikke noe.”

Før jeg svarte, stilte jeg henne noen spørsmål. “Fortell meg om ditt personlige skriftstudium.”

Hun svarte: “Jeg leser ikke i Skriftene.”

Jeg spurte: “Hva med familien din? Studerer dere Kom, følg med meg sammen?”

Hun sa: “Nei.”

Jeg spurte om bønnene hennes: “Hva føler du når du ber?”

Hun svarte: “Jeg ber ikke.” (Rebecca L. Craven, “Gjør det som betyr mest”, Liahona, mai 2022, 62)

  • Hva kan du si for å hjelpe denne unge kvinnen, ut fra dine egne erfaringer?

Når elevene har drøftet det forrige spørsmålet, kan du be dem gi eksempler på konkrete sannheter som folk kanskje trenger å søke et åndelig vitnesbyrd om. Skriv svarene på tavlen. (Svarene kan omfatte et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann, at det å leve et rent og dydig liv er viktig, eller at Visdomsordet er en Guds lov.)

Tenk på åndelige sannheter som du ønsker å motta en åndelig bekreftelse på eller et sterkere vitnesbyrd om. Du kan skrive disse i studiedagboken din. Når du studerer i dag, kan du se etter læresetninger som kan hjelpe deg å få et åndelig vitnesbyrd eller styrke vitnesbyrdet ditt.

“Før deres tro er prøvd”

Mens Moroni fortsatte å forkorte jaredittenes nedtegnelse, introduserte han profeten Ethers tjenesteperiode. Til tross for at han ble født i fangenskap og levde blant folk som forkastet profetene (se Ether 11:20–23), levde Ether et rettferdig liv og ble kalt av Gud til å være profet.

Les Ether 12:2–5 og se etter hvordan Ethers forkynnelse ble mottatt av jaredittene.

  • Hvorfor nektet folket å tro på Ethers ord?

Les Ether 12:6 og se etter hva Moroni underviste om hvordan vi får et åndelig vitnesbyrd om sannhet.

Ether 12:6 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen. Du vil få anledning i neste leksjon til å øve på å anvende læresetningen som undervises i dette skriftstedet, på et spørsmål eller i en situasjon.

Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum fortalte én betydning av uttrykket prøve deres tro:

Du kan lære å bruke troen mer effektivt ved å anvende det prinsippet Moroni gir oss: “Tro er det som håpes, men ikke sees. Derfor, protester ikke fordi dere ikke ser, for dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd” [Ether 12:6, uthevelsen er lagt til]. Så hver gang du prøver din tro, det vil si handler i verdighet på en tilskyndelse, vil du motta bekreftelse fra Ånden. Disse følelsene vil befeste din tro. Når du gjentar dette mønsteret, vil din tro bli sterkere. (Richard G. Scott, “Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser”, Ensign eller Liahona, mai 2003, 76)

  • Hva lærte du av Ether 12:6 og denne uttalelsen, som kan hjelpe en som ønsker å få en åndelig bekreftelse eller et sterkere vitnesbyrd om sannheten?

Én sannhet vi kan lære av Ether 12:6, er at hvis vi ønsker et åndelig vitnesbyrd, må vi først utøve tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

Søster Rebecca L. Craven fortalte hvordan hun svarte den unge kvinnen hun snakket med:

Mitt svar til henne var enkelt: “Hvis du ønsker å vite noe, må du gjøre noe.”

Er ikke det tilfelle med alt vi ønsker å lære eller vite? Jeg inviterte min nye venninne til å begynne å gjøre noe i Jesu Kristi evangelium: be, studere, tjene andre og stole på Herren. Omvendelse til evangeliet vil ikke komme mens du ikke gjør noe. Den kommer ved Den hellige ånds kraft når vi gjør en bevisst innsats for å få vite ved å be, søke og banke på. Den kommer ved å gjøre. (Rebecca L. Craven, “Gjør det som betyr mest”, Liahona, mai 2022, 62)

  • Hvorfor tror du det å utøve tro på Jesus Kristus gjennom våre handlinger er en viktig del av det å motta et åndelig vitnesbyrd om ham og hans evangelium?

  • Hvordan kan etterlevelse av Frelserens evangelium påvirke våre følelser for ham?

Eksempler på tro

Tenk på opplevelser der du eller andre fikk et åndelig vitnesbyrd som følge av å etterleve Frelserens evangelium og å utøve tro på ham.

Be noen elever om å fortelle om opplevelsene de tenkte på. Forklar at elevene ikke bør fortelle opplevelser som er for personlige. Vurder å fortelle om din egen opplevelse som en del av denne drøftingen. Den følgende videoen kan også brukes.

For å se et eksempel på en som ble styrket som følge av at hun utøvde tro på Frelseren, kan du se “Ren og enkel tro” (5:21), som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Da Moroni fortsatte sin beretning, ga han mange eksempler på personer som ble velsignet da de utøvde tro på Jesus Kristus.

For den følgende aktiviteten kan du dele elevene inn i fire grupper, og gi hver gruppe et av følgende sett med vers å studere: Ether 12:7–10, 11–14, 15–18, 19–22. Be hver gruppe dele eksemplene på troen de leser om, med klassen.

Les Ether 12:7–22 og se etter hvordan Herren velsignet disse menneskene som utøvde tro på ham. Du kan markere eksempler som gjør spesielt inntrykk på deg.

  • Hvilke av disse eksemplene på tro gjorde størst inntrykk på deg? Hvorfor?

  • Hvordan kan et eller flere av eksemplene du studerte, hjelpe deg i dine personlige omstendigheter?

Overvei hvordan du kan anvende det du har lært i dag, på livet ditt. Skriv ned to eller tre ting du kan gjøre for å utøve tro på Jesus Kristus og motta eller styrke ditt vitnesbyrd om Frelserens evangelium.