Seminar
3 Nephi 13–14: Kristi læresetninger


“3 Nephi 13–14: Kristi læresetninger”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“3 Nephi 13–14”, Mormons bok – lærerhåndbok

3 Nephi 13–14

Kristi læresetninger

Bilde
Kristus smiler til folket i oldtidens Amerika

Forestill deg hvordan det må ha vært for folket i landet Overflod å lytte til den gjenoppstandne Frelseren undervise. Vi er velsignet ved at en del av budskapet hans er nedtegnet i 3 Nephi 13–14. Disse kapitlene er fulle av prinsipper som er like meningsfylte i dag som de var for dem som var der da han erklærte dem. Formålet med denne leksjonen er å hjelpe deg å identifisere prinsipper fra Frelserens læresetninger og se hvordan de er relevante for deg i dag.

Hjelp elevene å identifisere lære og prinsipper. Elevene kan ha nytte av å fortsette å øve når de lærer å identifisere evangeliets læresetninger og prinsipper. Se etter skriftsteder som underviser flere prinsipper, og gi elevene tid til å lete etter disse sannhetene. Be elevene uttrykke klart sannhetene de finner.

Elevforberedelse: Du kan be elevene se etter og komme til klassen forberedt på å dele uttalelser om årsak og virkning som de finner i sitt personlige skriftstudium. Disse kan uttrykkes ved hjelp av ordene hvis og da, eller skriftstedet kan ganske enkelt beskrive hvilke valg som fører til hvilke resultater.

Mulige læringsaktiviteter

Hvilket råd ville du gitt?

Vurder å be en elev kort forklare eller beskrive for klassen en ferdighet de har utviklet. Du kan også be alle elevene bruke ett minutt på å beskrive en ferdighet de har, for en partner.

Tenk på en ferdighet som du har utviklet gjennom erfaring. Det kan være en idrett, hobby eller skolefag eller en ferdighet som å kjøre bil, lage en bestemt rett eller ta seg av et kjæledyr.

Forestill deg at etter at du kort har forklart ferdigheten din for noen, så viser de interesse for å prøve det.

Tenk på et råd du kan gi dem basert på erfaringene dine. Det kan være et tips som det ellers kunne ha tatt dem en stund å finne ut av, eller det kan hjelpe dem å unngå en vanlig feil folk gjør når de skal lære seg den samme ferdigheten som deg.

Gi et sammendrag av rådene dine i en enkel uttalelse om årsak og virkning. (For eksempel slik: Hvis ferdigheten er langdistanseløping, kan du si: “Hvis du sørger for å få i deg nok drikke, vil musklene dine hente seg inn igjen raskere.”)

Du kan be elevene om å dele uttalelsene om årsak og virkning med klassen.

Akkurat slik kunnskapen din og rådet ditt kan hjelpe noen som lærer samme ferdighet som deg, til å lykkes og unngå unødvendige feiltrinn, kan Jesu Kristi råd velsigne og beskytte deg mot feiltrinn.

I dag vil få du velsignelsen av å studere 3 Nephi 13–14, som er en fortsettelse av Frelserens uforlignelige preken, som også finnes i Matteus 5–7. Jesus fortsatte å undervise den høyere lov som hjelper oss å forberede oss på å leve i Guds nærhet (se Lære og pakter 88:21–22). Når du studerer hans råd, kan du se etter hvordan læresetningene hans er relevante for situasjoner du står overfor. Stopp ofte opp for å grunne på prinsippene du oppdager, og skriv ned hvordan det å følge sannhetene han underviste, vil forberede deg til å vende tilbake til hans nærhet.

Uttalelser om årsak og virkning i Skriftene

Én effektiv måte å studere Herrens læresetninger på, er å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning. Mange ganger begynner disse utsagnene med ordet hvis. Disse uttalelsene kan hjelpe deg å se klart hvilke valg som fører til hvilke resultater. Da han talte om uttalelser om årsak og virkning (eller betingede kommandoer), erklærte eldste Kevin S. Hamilton i De sytti:

Herren arbeider også gjennom betingelser: betingelser for tro, betingelser for rettferdighet, betingelser for omvendelse. Det finnes mange eksempler på betingede kommandoer fra Gud som for eksempel: …

Hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, [da] vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den hellige ånds kraft” (Moroni 10:4) …

Hvis dere holder fast på mine bud, da blir dere i min kjærlighet” (Johannes 15:10). (Kevin S. Hamilton, “Da vil jeg la det svake bli til styrke”, Liahona, mai 2022, 50; klammer og uthevelse i originalen)

Legg merke til i eldste Hamiltons eksempel at ordet hvis kommer før det som kreves av oss. Så følger en beskrivelse av virkningene eller resultatene av handlingene våre.

Da Jesus Kristus underviste folket i landet Overflod, ble noen av de viktige prinsippene han underviste, uttalt som sammenhenger mellom årsak og virkning som omfattet ordene hvis, dersom og om. Les for eksempel 3 Nephi 13:14–15, og vurder å markere ordene dersom og om i hvert vers.

Legg merke til at i eldste Hamiltons eksempel la han til ordet da i det første utsagnet for å understreke resultatene av våre valg.  

Be frivillige skrive uttalelsene om årsak og virkning som de fant i dette skriftstedet, på tavlen. Dette kan være begynnelsen på en liste over uttalelser om sannhet som elevene kan legge til gjennom hele leksjonen.

Omformulering av Frelserens læresetninger som uttalelser om årsak og virkning

Enkelte av Jesu læresetninger inneholder ikke ordene hvis eller dersom. Men med omhyggelig ettertanke og hjelp fra Den hellige ånd kan du legge merke til sammenhenger mellom årsak og virkning som klargjør prinsippene han underviste. Les minst tre av de følgende skriftstedene, og skriv en enkel uttalelse om årsak og virkning for hvert skriftsted som gjenspeiler Frelserens råd.

Du kan omformulere det han underviste, som et “hvis-da”-utsagn. For eksempel: Etter å ha studert 3 Nephi 13:1–4, kan man skrive: “Hvis vårt motiv for å hjelpe de fattige er Kristus-lignende, da vil vi få en belønning fra vår himmelske Fader.” Dette skriftstedet lærer oss at våre motiver for rettferdige handlinger er viktige for vår himmelske Fader, som elsker å velsigne dem som blir mer lik hans Sønn Jesus Kristus.

Elevene kan fullføre denne aktiviteten i små grupper der, hver elev studerer forskjellige skriftsteder og deler utsagnene vedkommende lager. Du kan vise alle de følgende alternativene, eller du kan begrense dem til dem du føler elevene trenger mest.

Be noen elever legge til utsagn om årsak og virkning på tavlen, og vurder å stille spørsmål som de følgende for å hjelpe elevene å forstå hvordan Frelserens læresetninger er relevante i dagens samfunn.

En annen måte å hjelpe dem å forstå relevans på, er å be elevene arbeide i små grupper for å tenke på situasjoner der konkrete prinsipper på tavlen kan hjelpe en ungdom i visse sammenhenger: (1) hjemme, (2) på skolen eller (3) i sitt fremtidige liv som voksne. Etter at det er gått nok tid, ber du gruppene om å dele forslagene sine med gruppen ved siden av.

  • Hvorfor tror du Frelseren ønsker at folk i dag skal vite hva han underviste i disse kapitlene? Hvilke av læresetningene hans tror du det er størst behov for i vår tid?

  • Hvordan kan en tenåring anvende et av prinsippene om årsak og virkning som du har laget fra disse kapitlene – hjemme? på skolen? i sitt fremtidige liv som voksne? Hvordan kan det hjelpe ham eller henne?

    Du kan gjerne fortelle om en gang da du fulgte et av prinsippene Frelseren underviste i disse kapitlene, og hvordan det velsignet deg.

    Så kan du vurdere å gi elevene tid til å grunne og skrive ned tankene sine om det følgende:

  • Hvilke av Frelserens læresetninger i disse kapitlene er mest relevante for en situasjon du opplever i livet ditt? Hvordan tror du han vil at du skal bruke rådene han ga?