Seminar
Helaman 8: Profeter vitner om Jesus Kristus


“Helaman 8: Profeter vitner om Jesus Kristus”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Helaman 8”, Mormons bok – lærerhåndbok

Helaman 8

Profeter vitner om Jesus Kristus.

Bilde
Jesus Kristus

I en verden hvor så mange røster trekker oss i så mange retninger, har Gud gitt oss profeter for å forankre oss til ham. Da Nephi ble spurt av de ugudelige nephittene om hvorfor han hadde snakket så strengt om dem, vitnet han frimodig om Frelseren. Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå at profeter vitner om Jesus Kristus, og det kan hjelpe deg å føle sannheten i vitnesbyrdene deres.

Legg vekt på hvordan profeter vitner om Jesus Kristus. Hovedansvaret til profeter er å vitne om Jesus Kristus (se Veiledning til Skriftene, “Profet”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Pek på skriftsteder og andre profetiske læresetninger som bærer vitnesbyrd om Frelserens guddommelige egenskaper, liv og misjon. Oppfordre elevene til å overveie hvordan profetiske vitnesbyrd påvirker deres egen forståelse av og takknemlighet for Jesus Kristus.

Elevforberedelse: Du kan be elevene se etter ett eller flere eksempler på profeter og apostler som vitner om Jesus Kristus på en av de siste generalkonferansene.

Mulige læringsaktiviteter

Vitnesbyrdet til et vitne

Vurder å ta med en nøtt med skall på, for eksempel en peanøtt, valnøtt eller en annen nøtt. Gjem den i hånden eller i en pose. Fortell elevene at du har noe som aldri har blitt sett av menneskelige øyne eller berørt av menneskehender (nøtten i skallet). Be en elev komme frem og se. Be så denne eleven fortelle klassen om du snakker sant. Spør elevene om de tror deg, og hvorfor de gjør det eller ikke. Når dere i fellesskap har drøftet om elevene tror deg, viser du dem nøtten.

De fleste mennesker har ikke sett Jesus Kristus, men mange tror fortsatt på ham.

  • Kan du nevne noen grunner til at folk tror på Jesus Kristus?

  • Hvilken rolle spiller profeter for å hjelpe deg å tro på Frelseren?

Vitnesbyrdet til profeter i fordums tid

Profeten Nephis tjenestegjerning ble drøftet i leksjonen om Helaman 7–10. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å fokusere på Nephis læresetninger i Helaman 8 om profeters ansvar for å vitne om Jesus Kristus. For å hjelpe elevene å repetere bakgrunnen for Nephis læresetninger i Helaman 8, kan du sammenfatte den følgende informasjonen.

Du husker kanskje at profeten Nephi profeterte til de ugudelige nephittene at de ville bli ødelagt hvis de ikke ville omvende seg (se Helaman 7:22–29). Mange av nephittene ble sinte på Nephi fordi han talte mot deres ugudelighet (se Helaman 8:1–7). Nephi irettesatte disse menneskene og fortalte dem at de fornektet ikke bare hans ord, men ordene til tidligere profeter – blant andre Moses, som hadde vitnet om Jesus Kristus (se Helaman 8:10–13).

Les Helaman 8:13–23, og se etter hva Nephi fortalte om Moses og andre tidligere profeter. Du kan markere navnene på profetene som Nephi nevnte.

  • Hva hadde alle disse profetene til felles?

Én sannhet vi kan lære av disse versene, er at profeter vitner om Jesus Kristus.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum erklærte:

Den viktigste oppgaven til Herrens profet er å undervise oss om Frelseren og lede oss til ham …

En profet står ikke mellom dere og Frelseren. Han står snarere ved siden av dere og viser vei til Frelseren. En profets største ansvar og hans mest dyrebare gave til oss er hans sikre vitnesbyrd, hans sikre kunnskap, om at Jesus er Kristus. (Neil L. Andersen, “Guds profet”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 25, 27)

  • Hvorfor tror du den største gaven fra en profet til oss er å hans vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Eksempler på profeter som vitnet om Jesus Kristus

Ta deg tid til å studere noen av profetens vitnesbyrd om Jesus Kristus. Når du studerer vitnesbyrdet deres, kan Den hellige ånd vitne om sannheten i ordene deres til ditt hjerte og sinn.

Be elevene fullføre en eller begge av de følgende aktivitetene, eller du kan la elevene velge hvilken aktivitet de ønsker å gjennomføre. Eller du kan dele elevene inn i grupper og gi hver gruppe i oppgave å utføre ett av alternativene. Medlemmer fra hver gruppe kan deretter dele det de la spesielt merke til i vitnesbyrdene de studerte.

Alternativ A: Profeter i fordums tid vitnet om Jesus Kristus

Du kan vise navnet på hver av de følgende profetene som er nevnt i Helaman 8:13–23, de følgende tilhørende versene og et bilde av hver profet (om mulig) rundt i rommet. Når elevene har studert noen vitnesbyrd, kan de skrive ned følelser eller tilskyndelser de fikk da de studerte, og dele disse følelsene eller inntrykkene med en klassekamerat.

Les minst tre av de følgende vitnesbyrdene fra profeter som Nephi nevnte. Lag en liste over hva disse vitnesbyrdene lærer deg om Jesus Kristus.

Gjennomgå listen du skrev. Du kan skrive ned innsikt, følelser eller inntrykk du fikk om Frelseren, mens du studerte. Skriv noen setninger som forklarer hvordan livet ditt kunne vært annerledes hvis profeter ikke hadde lært oss disse tingene om Jesus Kristus.

Alternativ B: Profeter i de siste dager vitner om Jesus Kristus

For å hjelpe elevene å fullføre dette alternativet, kan du gi dem ressurser, for eksempel noen eksemplarer av generalkonferanseutgaver av tidsskriftet Liahona.

Du kan dele noen av profetenes vitnesbyrd som det henvises til under “Kommentar og bakgrunnsinformasjon”etter behov.

Finn to eller flere eksempler på profeter eller apostler i de siste dager som vitner om Jesus Kristus. De kan være fra en nylig avholdt generalkonferanse eller fra Kirkens historie. Du kan bruke ChurchofJesusChrist.org eller Evangeliebibliotek-appen i søket ditt. Du kan også lese eller lytte til “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” på ChurchofJesusChrist.org.

Når elevene er ferdige med aktiviteten, kan du be dem gi eksempler de har funnet, på profeter som vitner om Jesus Kristus. Sørg for å gi flere elever mulighet til å dele. Det kan være nyttig å stille spørsmål som “Hvilke av profetenes vitnesbyrd har imponert deg?” eller “Hvorfor tror du det er viktig at så mange profeter har vitnet om Jesus Kristus?”

Hvis det er tid til det, kan det også være nyttig for elevene å bære sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus.