Seminar
Alma 57: Pass alltid på å holde budene


“Alma 57: Pass alltid på å holde budene”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 57”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 57

Pass alltid på å holde budene

Bilde
sårede unge soldater

Hva er din holdning til å holde budene? Hvorfor er holdningen din viktig? Mens de kjempet i et annet farlig slag, adlød disse unge soldatene “hver befaling med nøyaktighet” og satte “alltid sin lit til Gud” (Alma 57:21, 27). Denne leksjonen har til hensikt å hjelpe deg alltid å holde Guds bud.

Hjelp elevene å øve på å bruke studieferdigheter hele året. Lærerne kan vise elevene hvordan de kan bruke mange forskjellige skriftstudieferdigheter og læringsmetoder i klassen. Du kan gjerne stoppe opp og kort drøfte hvordan en metode eller ferdighet kan brukes, og deretter øve på den i løpet av leksjonen. Oppfordre elevene til også å bruke ferdigheten i sitt personlige studium.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på eksempler på Frelserens lydighet mot vår himmelske Fader og grunne på hva de kan lære av disse eksemplene.

Mulige læringsaktiviteter

Holdninger til budene

For å forberede elevene til å lære om lydighet mot budene, kan du be dem gjøre følgende aktivitet. Oppfordre elevene til å gjøre beskrivelsene realistiske og relevante.

Beskriv tre forskjellige holdninger en person kan ha til å holde Guds bud, og hvorfor.

Mens elevene deler svarene sine, kan du skrive holdningene på tavlen. Oppfordre elevene til å dele realistiske grunner til at noen kan ha denne holdningen.

Bruk litt tid på å skrive svarene på følgende spørsmål i studiedagboken:

  • Hva er din holdning til å holde Guds bud? Hvorfor er din holdning viktig?

  • Hvis du for øyeblikket ikke prøver å holde budene så godt du kan, hva hindrer deg i å gjøre det?

Mens du studerer i dag, kan du se etter prinsipper om lydighet som kan inspirere og motivere deg og hjelpe deg med eventuelle spørsmål eller bekymringer. Grunn på hvordan de kan anvendes på og velsigne ditt liv.

Unge krigere

I forrige leksjon lærte du hvordan de 2000 unge soldatene hjalp Antipus og hans menn å beseire lamanittenes “sterkeste” og “mest tallrike” hærstyrke i den delen av landet (se Alma 56:34). I Alma 57 fortsatte Helaman sitt brev til kaptein Moroni. Ytterligere seksti sønner av Ammons folk sluttet seg til hæren hans (se Alma 57:6), og de 2060 unge soldatene sto overfor en annen trussel. Lamanittene angrep nephittene og var nær ved å overmanne dem, da Helaman og mennene hans fikk selskap av en gruppe soldater som tidligere hadde fulgt lamanittiske fanger (se Alma 57:1–18).

To skriftstudieferdigheter som kan styrke ditt studium av denne beretningen og hjelpe deg å anvende dens lærdommer i ditt liv, er å identifisere og grunne på viktige ord eller uttrykk.

Les Alma 57:19–23 for å se hva som skjedde. Du kan markere ord og uttrykk som beskriver Helamans unge soldater.

For å forme denne ferdigheten kan dere studere Alma 57:19–20 sammen og peke på uttrykk som “urokkelige” og “uforferdet”. Du kan oppfordre elevene til å slå opp betydningen til disse ordene og fortelle hvordan betydningen påvirker deres forståelse. Be så elevene finne andre viktige ord og uttrykk i Alma 57:21–23 og dele hva de tenker om dem.

I vers 21 kan du markere hvordan Helaman beskrev lydigheten til disse unge mennene. Les Alma 58:40, og se etter krigernes holdning til Gud og hans bud etter den neste militære trusselen.

  • Hva tror du det vil si å adlyde “hver befaling med nøyaktighet” (Alma 57:21) og passe “alltid på å holde … hans bud” (Alma 58:40)?

  • Hvordan påvirker vår tro på og erindring om Jesus Kristus vårt ønske og vår evne til å adlyde Guds bud?

Les Alma 57:24–27, og se etter ord eller uttrykk som viser hvordan Helamans sønner ble velsignet i det andre slaget på grunn av sin tro på og lydighet mot Gud.

Be elevene fortelle hvilke ord eller uttrykk de la spesielt merke til, og hvorfor de tror uttrykkene er viktige.

  • Hva lærte du av denne beretningen som kan anvendes på ditt liv i dag?

Oppfordre elevene til å dele ulike prinsipper. Du kan skrive svarene på tavlen.

Ett prinsipp vi kan lære, er at hvis vi setter vår lit til Gud og alltid passer på å holde hans bud, vil han velsigne oss ved sin forunderlige kraft.

  • Hvordan kan det å vite at det finnes “en rettferdig Gud” med sin “mirakuløse” og “forunderlige kraft” (Alma 57:26) påvirke vår holdning til å adlyde ham?

  • Hvilken holdning tror du Herren kanskje ønsker at vi skal ha når vi gjør vårt beste for å holde hans bud, men kommer til kort når det gjelder fullkommen lydighet? Hvordan hjelper din forståelse av Jesu Kristi forsoning deg å besvare dette spørsmålet?

Det er viktig å forstå at når vi er lydige mot hans bud, vil Gud velsigne oss på sin egen måte og i sin egen tid. I begge slagene ble de unge soldatene velsignet med å få sitt liv bevart til tross for farlige kamper og skader.

Gi elevene noen minutter til å gjøre minst to av følgende.

  1. Les minst to av de følgende skriftstedene for å øke din forståelse av hensiktene med Guds bud, og hvordan han kan velsigne deg for din lydighet: Abraham 3:25; Johannes 14:15; Mosiah 2:41; Alma 9:13.

  2. Tenk på eksempler på Frelserens lydighet mot vår himmelske Fader, og grunn på hva du kan lære av hans eksempel. Eldste Robert D. Hales (1932–2017) i De tolv apostlers quorum sa at “vår kjærlighet til Frelseren er nøkkelen til lydighet som Frelserens” (“Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 37). Tenk på noen av grunnene til at du elsker Frelseren, og hvordan denne kjærligheten påvirker din holdning til å holde budene.

  3. Reflekter over hvordan du har vært lydig mot Guds bud og velsignelsene han har gitt deg fordi du var lydig.

Når elevene er ferdige, kan du be dem gjøre sitt beste for å følge disse instruksjonene: Reis deg. Finn noen i rommet, og del hva du har lært av en av oppgavene. Finn en annen i rommet, og del med vedkommende hva du har lært av en av de andre oppgavene. Sett deg på stolen din igjen.

Når elevene er ferdige, kan du be dem fortelle klassen om noe de har lært gjennom sitt eget studium, eller noe meningsfylt en klassekamerat delte.

Tenk på et av Guds bud. Beskriv hvordan det realistisk kan se ut når en tenåring i dag streber etter å minnes Herren og alltid holde dette budet. Beskriv så hvilke velsignelser en tenåring som adlyder på denne måten, kan motta.

  • Hva er noen grunner til at vi kan føle oss fristet til ikke å gjøre vårt beste for å holde et bud? Hvordan kan vi overvinne disse fristelsene?

  • Hvordan krever det å strebe etter alltid å holde budene, at vi stoler på Frelseren Jesus Kristus?

Rund av denne leksjonen ved å lage et mål i studiedagboken om hvordan du ønsker å “huske Herren [din] Gud fra dag til dag; [og] … [alltid passe] på å holde … hans bud” (Alma 58:40). Du kan velge et bestemt bud du ønsker å adlyde bedre. For å gjøre det lettere å nå målet kan du sette av en bestemt tidsperiode – for eksempel: “Jeg vil prøve å be oppriktig morgen og kveld de neste fem dagene” eller “Jeg skal på sabbatsdagen de neste fire ukene”.

Det kan være nyttig å vite at det vil være en mulighet for elevene til å evaluere fremgangen sin, i leksjonen “Evaluer din læring 7”.