Seminaari
Alma 36: ”En enää voinut muistaa tuskiani”


”Alma 36: ’En enää voinut muistaa tuskiani’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Alma 36”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 36

”En enää voinut muistaa tuskiani”

Kuva
iloinen nuori nainen

Herkkien hengellisten kokemusten jakaminen rakkaidemme kanssa voi olla voiman lähteenä heille ja meille. Puhuessaan pojalleen Helamanille Alma kertoi kokemuksestaan, jossa hän näki enkelin, tunsi syntiensä piinan ja koki vapautuksen Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua kääntymään Jeesuksen Kristuksen puoleen uskossa ja tuntemaan Hänen vapautuksensa tuoma ilo.

Tutkimiseen liittyvä taito – kohtien merkitseminen. Pyhien kirjoitusten merkitseminen voi auttaa oppilaita luomaan merkityksellisiä yhteyksiä ja muistamaan oppimansa. He voivat alleviivata, varjostaa tai ympyröidä avainsanoja ja -ilmauksia. Pyhien kirjoitusten sähköisessä versiossa on hyödyllisiä työkaluja pyhien kirjoitusten merkitsemistä varten.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita valmistautumaan kertomaan esimerkki jostakusta henkilöstä, joka on löytänyt rauhan Kristuksessa kärsittyään ensin jonkin aikaa. Mikä auttoi tätä henkilöä löytämään rauhan?

Mahdollisia oppimistoimintoja

Vastakohdat

Herättele oppitunnin alussa oppilaita miettimään hengellistä muutosta ja sitä edistäviä asioita. Voisit esimerkiksi kirjoittaa taululle seuraavat sanat ja pyytää oppilaita kirjoittamaan niiden vastakohdat.

  • Tuska →

  • Katumus →

  • Suru →

Pohdi, milloin olet ehkä tehnyt syntiä ja tuntenut jotakin vasemmalla olevaa tunnetta. Onko tuo tunne muuttunut koskaan tunteeksi, jonka kirjoitit sen oikealle puolelle? Mikä tapahtuma teki tuosta muutoksesta mahdollisen?

Kun olette keskustelleet edellä mainituista asioista, voisit korostaa, että kun synti aiheuttaa kielteisiä tunteita, vain Herra voi auttaa meitä muuttamaan nuo tunteet niiden myönteisiksi vastakohdiksi.

Anna oppilaille tilaisuus pohtia itsekseen, kuinka Herra on auttanut heitä muuttumaan, kun he ovat tehneet syntiä. Laita näkyviin seuraava itsearviointi ja pyydä oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa mahdollisia vaikutelmia, joita he saavat pohtiessaan. Ne voivat olla kysymyksiä, tuntemuksia tai kehotuksia toimia.

Pohdi, kuinka tosia seuraavat väittämät ovat omalla kohdallasi:

  • Kun olen tehnyt syntiä, tiedän, kuinka voin kääntyä Herran puoleen saadakseni anteeksiannon, rauhan ja toivon.

  • Uskon, että Herran avulla voin muuttua.

  • Käännyn säännöllisesti Herran puoleen saadakseni apua muutokseen.

Tänään tutkit, kuinka Alma nuoremman tuntemat syvän tuskan tunteet, joita hän koki syntiensä vuoksi, muuttuivat ilon ja rauhan tunteiksi, kun hän huusi Vapahtajaa avukseen. Pane tutkiessasi merkille, kuinka voit tavoitella Herran apua voittaaksesi synnin ja sen vaikutukset sekä kokeaksesi iloa Jeesuksen Kristuksen avulla.

Alman voimallinen muutos

Kun soramilaiset olivat hylänneet evankeliumin, jota heille opetettiin, he liittyivät lamanilaisiin yllyttääkseen näitä vihaan nefiläisiä vastaan. Sitten soramilaiset ja lamanilaiset hyökkäsivät nefiläisten kimppuun, ja tämä johti suureen sotaan. Myös monien nefiläisten sydämet ”alkoivat paatua” Jumalan sanaa vastaan (Alma 35:15). Vastauksena nefiläisten hengelliseen heikkenemiseen Alma kutsutti poikansa koolle voidakseen ”antaa heille kullekin erikseen ohjeensa siitä, mikä kuuluu vanhurskauteen” (Alma 35:16). Hän puhui ensin poikansa Helamanin kanssa ja kertoi kääntymyskokemuksestaan.

Näytä seuraavaa kuvaa. Kehota oppilaita vastaamaan seuraavaan kysymykseen yhdessä parin kanssa.

Toinen vaihtoehto on kirjoittaa taululle seuraavanlaisia sanoja: Alma, Moosian pojat, kirkon hävittäminen, enkeli, kolme päivää. Pyydä sitten pareja selostamaan kertomus käyttäen kaikkia kirjoittamiasi sanoja ja ilmauksia.

Kuva
Alma nuoremman kääntymys
  • Mitä muistat Alma nuoremmasta ja siitä, mitä tämä kuva esittää?

Lue Alma 36:6–11 ja pane merkille yksityiskohtia, joita et ehkä ole aiemmin huomannut.

  • Miksi enkelin sanoilla mahtoi olla niin voimakas vaikutus Almaan?

  • Mikä enkelin näkemisen lisäksi saattaisi saada jonkun tajuamaan, että hänen pitää muuttua?

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään pyhien kirjoitusten merkitsemisen arvon ja kannustaa heitä harjoittelemaan tätä merkitsemisen taitoa tämän oppitunnin aikana. Jos mahdollista, voisit näyttää pyhien kirjoitusten sähköistä versiota tai paperiversiota ja näyttää, millä tavoin pyhien kirjoitusten kohtia voi merkitä.

Voisit seuraavassa tehtävässä kehottaa oppilaita merkitsemään sanoja ja ilmauksia eri tavoin. Voisitte tehdä ensimmäisen jaesarjan yhdessä, jotta voit näyttää oppilaille mallia. Sen jälkeen oppilaat voisivat käydä toisen ja kolmannen jaesarjan läpi itsenäisesti. Kun he ovat valmiita, he voisivat kertoa parilleen tai luokalle, mitä he löysivät ja kuinka he merkitsivät sen.

Lue seuraavista jakeista Alman kuvaus siitä, mitä hän koki ja tunsi niiden kolmen päivän aikana, jolloin hän ei pystynyt liikkumaan. Voisit merkitä ehdotetut sanat ja ilmaukset.

  • Alma 36:12–16: sanat ja ilmaukset, jotka kuvailevat sitä, mitä Alma ajatteli synneistään

  • Alma 36:17–18: sanat ja ilmaukset, jotka kertovat, mitä sellaista Alma muisti ja teki, mikä johti hänen muutokseensa

  • Alma 36:19–21: sanat ja ilmaukset, jotka kuvailevat, kuinka Alma tunsi jotakin vastakkaista sille, mitä hän alun perin koki

Anna oppilaille tilaisuus kertoa, mitä he huomasivat tai oppivat tutkiessaan jakeita 12–21. Voisit tarvittaessa esittää esimerkiksi seuraavanlaisen kysymyksen: ”Mitä huomasit vertailemalla Alman tunteita ennen hänen muutostaan ja sen jälkeen?” Voisit esittää myös seuraavia kysymyksiä.

  • Mikä Alman muutokseen johtaneista asioista teki sinuun vaikutuksen?

  • Mitä totuuksia voimme oppia hänen kokemuksestaan?

Yksi totuus, jonka voimme oppia, on se, että Jeesuksella Kristuksella on voima vapauttaa meidät syntiemme tuskasta ja täyttää meidät ilolla.

  • Kuinka Alma kutsui Vapahtajan vapauttavaa voimaa?

Seuraavat lausunnot voisivat auttaa oppilaita ymmärtämään lihavoitua totuutta paremmin. Voisit myös kehottaa oppilaita tutkimaan jakeita 24–26 ja panemaan merkille, millä tavoin Alma osoitti uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Presidentti Boyd K. Packer (1924–2015) kahdentoista apostolin koorumista selitti:

Teidän ei tarvitse tietää kaikkea saadaksenne sovituksen voiman toimimaan hyväksenne. Uskokaa Kristukseen, ja se alkaa toimia sinä päivänä, kun te pyydätte! (Boyd K. Packer, ”Pesty puhtaaksi”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 9)

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kun tunnustamme syntimme rehellisesti ja korvaamme loukatuille sen, mitä voimme, sekä hylkäämme syntimme pitämällä käskyt, olemme anteeksisaamisen tiellä. Ajan myötä tunnemme, kuinka murheemme aiheuttama ahdistus väistyy ottaen ”syyllisyyden pois sydämestämme” ja tuoden ”omantunnonrauhan”. (Neil L. Andersen, ”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 42)

  • Mitä lisäoivalluksia sait näistä lausunnoista?

Voi olla hyödyllistä korostaa, että Jeesuksen Kristuksen apu voi alkaa heti, kun pyydämme sitä, mutta parannuksen tekeminen ja anteeksiannon tunteminen saattavat tapahtua asteittain.

Voisit pyytää oppilaita keskustelemaan pienryhmissä tai pareittain siitä, kuinka he suhtautuisivat seuraaviin tilanteisiin.

Mitä sanoisit teinille, joka

  • tuntee valtavaa katumusta ja tuskaa syntiensä vuoksi

  • tuntee, etteivät hänen syntinsä ole kovin kamalia vaan ne ratkeavat itsestään ajan mittaan ilman parannusta.

Mieti hetki omaa tilannettasi ja sitä, kuinka tämänpäiväinen oppiaihe voi soveltua elämääsi. Mieti, minkä yhden asian voisit tehdä tänään ja siten kääntyä Vapahtajan puoleen ja kutsua Hänen vapauttavan voimansa elämääsi.

Voisit lausua todistuksesi siitä, kuinka Vapahtajan parantava voima ja luottamuksesi Hänen haluunsa tuoda rauhaa ja iloa oppilaidesi elämään ovat siunanneet sinua.