Seminar
Alma 7:14–27: “Den sti som fører til Guds rike”


“Alma 7:14–27: ‘Den sti som fører til Guds rike’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 7:14–27”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 7:14–27

“Den sti som fører til Guds rike”

Bilde
person som går på stien mot Guds rike

Profeter viser ofte til den “snevre og smale sti” (2 Nephi 31:19), “paktens sti” eller “den sti som fører til Guds rike” (Alma 7:19). Alma forsto at Gideons folk var på denne veien, og lærte dem hvordan de kunne fortsette på den og bli mer lik Gud. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg i din innsats for å tilegne deg Kristus-lignende egenskaper når du følger stien som fører tilbake til Gud.

Skap en følelse av kjærlighet og respekt Oppfordre elevene til å uttrykke Kristus-lignende kjærlighet og anerkjennelse til hvert klassemedlem. Dette kan bløtgjøre hjertet til klassekamerater som strever.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på Kristus-lignende egenskaper de ønsker å utvikle mer fullstendig, og forberede seg på å fortelle hvorfor.

Mulige læringsaktiviteter

En sti å følge

Du kan vise det følgende bildet (eller et lignende) mens du stiller de følgende spørsmålene.

Bilde
sti gjennom en tett skog
  • Hva er fordelene ved å ha en sti å følge?

Dere kan se “Daglig gjenopprettelse” fra tidskode 1:40 til 3:25 for å se eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum forklare hva som skjer med dem som reiser uten å følge en sti eller pålitelige landemerker. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Etter å ha profetert til Gideons folk om Jesu Kristi liv og forsoning, delte Alma oppmuntrende ord med dem.

Les Alma 7:19–20 for å se hva Alma sa om Gud, hans vei og Gideons folk.

Du kan markere uttrykket “den sti som fører til Guds rike” i vers 19. I dag får du lære mer om denne stien.

  • Hvordan tror du at du kan vite om du er på stien som fører til Guds rike?

Du kan tegne følgende bilde på tavlen og merke det “Den sti som fører til Guds rike”. Be elevene tegne noe lignende i dagboken sin.

Lag en tegning som ligner på følgende, og merk den “Den sti som fører til Guds rike”.

Bilde
linjekunst av sti som fører til Guds rike

Stien som fører til Guds rike, kalles ofte den snevre og smale sti eller paktens sti. Vi er på denne stien når vi følger Jesu Kristi eksempel og læresetninger. Å fortsette på denne stien vil lede oss til evig liv (se 2 Nephi 31:19–20).

Mens du studerer, kan du grunne på om du ser deg selv på stien som fører til Guds rike. Se etter læresetninger som hjelper deg å forstå denne stien bedre og velsignelsene Herren tilbyr deg når du følger den.

“Den sti som fører til Guds rike”

Alma beskrev handlinger vi kan gjøre som vil lede oss tilbake til Guds nærhet.

Les Alma 7:14–16, og skriv så ned disse handlingene på eller ved siden av stien i tegningen din.

  • Hva hjalp disse versene deg å forstå om hva det vil si å være på stien som fører til Gud?

Du kan la noen av elevene skrive sine svar på forrige spørsmål på tavlen. Disse elevene kan deretter invitere andre til å komme frem og sette en ring rundt et svar på tavlen som er spesielt viktig for dem. Eleven som satte ring rundt svaret, kan så bli bedt om å forklare hvorfor han eller hun føler at dette er en viktig handling som hjelper oss å vende tilbake til Guds nærhet.

En sannhet vi kan lære av disse versene, er at når vi omvender oss, inngår pakter med Gud og mottar ordinansene i Jesu Kristi evangelium, følger vi stien som fører til Guds rike.

  • Hvordan bidrar disse handlingene til å forberede oss på å vende tilbake til Guds nærhet?

  • Hvilke velsignelser kan vi oppleve i dette livet ved å følge Guds sti?

Du kan be elevene fortelle om velsignelser de har opplevd i livet sitt ved å følge Guds sti. Du kan også gi eksempler fra ditt eget liv.

Utvikle Kristus-lignende egenskaper mens du går på hans sti

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum forklarte at én velsignelse ved å følge Guds pakts sti, er at den “leder oss til å bli ham lik” (“Velg i dag”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 104).

Du kan vise disse bildene av Frelseren (eller andre du velger) mens du stiller elevene følgende spørsmål. Du kan dele de av Jesu Kristi egenskaper som du beundrer mest, før du stiller spørsmålene.

Bilde
Kristus og kvinnen som var grepet i hor
Bilde
Kristus trøster Maria og Marta
Bilde
Kristus stiller stormen
  • Hvilke egenskaper beundrer du mest ved Jesus Kristus? Hvorfor?

  • På hvilke måter ønsker du å være mer som Frelseren? Hva kan gjøre det vanskelig? Hvordan kan vi overvinne disse vanskelighetene med Herrens hjelp?

  • Når har du følt at det er ditt største ønske å bli som ham? Hva skjedde i livet ditt som fikk deg til å føle det slik?

Alma identifiserte noen av de Kristus-lignende egenskapene vi bør strebe etter å oppnå når vi vandrer på stien som fører til Guds rike.

Les Alma 7:22–25, og se etter Kristus-lignende egenskaper og adferd du ser er oppgitt eller beskrevet. Du kan markere dem i Skriftene dine. Du kan også skrive ned disse egenskapene og adferden på eller i nærheten av stien på tegningen din.

Følgende aktivitet er ment å hjelpe elevene å lære mer om de Kristus-lignende egenskapene som er nevnt i Alma 7:22–25, og legge en plan for å utvikle en eller flere av disse egenskapene. Det kan være nyttig for deg å gjøre denne aktiviteten før leksjonen, slik at du blir bedre forberedt til å hjelpe elevene mens de arbeider. Sørg for å gi elevene nok tid til å gjøre denne aktiviteten.

Du kan vise følgende instruksjoner.

Velg med bønnens hjelp en egenskap som er nevnt i Alma 7:22–25, som du føler at vår himmelske Fader ønsker at du skal utvikle, og gjør så følgende aktivitet. Skriv ned innsikten din nederst på bildet eller et annet sted i studiedagboken.

  1. Lær mer om denne egenskapen. Du kan bruke skriftstedressurser som Veiledning til Skriftene for å hjelpe til med dette. Skriv ned det du har lært.

  2. Lag en liste over utfordringer ved å utvikle egenskapen du valgte, og hvorfor du tror Gud lar deg oppleve disse utfordringene.

  3. Lag en liste over to til tre forskjellige måter livet ditt vil være bedre på etter å ha tilegnet deg denne egenskapen.

  4. Identifiser et eksempel fra Frelserens liv der han var et eksempel på denne egenskapen. Alternativt kan du nevne et eksempel fra livet til noen du kjenner, der de viste denne Kristus-lignende egenskapen.

  5. Identifiser én eller flere handlinger du kan gjøre som vil innby Guds hjelp når du gjør ditt beste for å utvikle denne egenskapen. Lag en plan for hvordan du kan gjennomføre denne handlingen i livet ditt. Én måte du kan strebe etter å gjennomføre denne handlingen på, er ved å snakke med vår himmelske Fader om fremgangen din, i dine daglige bønner og be om hans hjelp der du kommer til kort.

Du kan dele elevene inn i små grupper. Hver person i gruppen kan kort forklare hva de lærte og følte om egenskapen de valgte, og hvorfor de ønsker å utvikle den. Alternativt kan de dele egenskapen de valgte, og eksempelet fra Frelserens liv eller et eksempel fra livet til noen de kjenner. Oppfordre elevene til å handle ifølge planene sine. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe dem i deres innsats.