Seminar
1 Nephi 19–22: “Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg”


“1 Nephi 19–22: Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“1 Nephi 19–22: Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg”, Mormons bok – lærerhåndbok

1 Nephi 19–22

“Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg”

Bilde
Den gode hyrde

Hva føler du når du blir husket av en som er viktig for deg? Mens han underviste om Israels adspredelse og innsamling, brukte Nephi Jesajas profetier for å vise at Herren ikke ville glemme Israels adspredte hus. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å føle Herrens kjærlighet til deg og alle mennesker, og hans ønske om å samle deg til ham.

Oppfordre elevene til å dele. Finn øyeblikk i leksjonen der du kan tilskynde elevene til å grunne på sine følelser for noe, og be dem så fortelle hva de føler, eller skrive ned følelsene sine og deretter dele dem. Å gi elevene en mulighet til å uttrykke tanker og følelser i ord kan hjelpe dem å føle seg tryggere på å uttrykke vitnesbyrd.

Elevforberedelse: Vurder å be elevene forberede seg på å dele to eller tre ord de vil bruke for å beskrive hva Jesus Kristus føler for dem.

Mulige læringsaktiviteter

Frelserens kjærlighet til oss

Vurder å innlede leksjonen med å synge en sang knyttet til den kjærlighet Jesus Kristus har til oss, for eksempel “Hans kjærlighet” (music.ChurchofJesusChrist.org). Du kan be elevene om å dele ord eller uttrykk fra sangen som de legger ekstra merke til.

Det er tider da hver enkelt av oss kan gjenkjenne og føle Guds kjærlighet i vårt liv, men andre ganger vil vi kanskje ikke gjenkjenne den i det hele tatt. Tenk deg at du snakket med en venn som fortalte deg at hun ikke var sikker på at Gud elsket henne.

  • Hva kan du dele fra Skriftene som kan hjelpe vennen din?

  • Hvilke erfaringer kan du dele med vennen din om hvordan du har blitt kjent med og følt vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet?

Gi elevene litt tid til å gjøre det følgende: Be elevene skrive ned noen av tankene eller spørsmålene sine i en studiedagbok og se etter svar i løpet av leksjonen.

Grunn på dine egne følelser med hensyn til Guds kjærlighet til deg, deriblant eventuelle spørsmål eller bekymringer du måtte ha. Når du studerer, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å forstå og føle den kjærlighet vår himmelske Fader og Jesus Kristus har til deg.

Nephi underviser om Frelserens kjærlighet til oss

I 1 Nephi 19 profeterte Nephi om Jesu Kristi fremtidige liv og misjon. Les 1 Nephi 19:7–10, og se etter hva Nephi underviste om hvordan Jesus Kristus ville bli behandlet i løpet av sin tid på jorden, og hvorfor han ville være villig til å bli behandlet på denne måten.

  • Hvilke ord eller uttrykk synes du skilte seg ut i disse versene? Hvorfor?

  • Hvordan kan det å forstå læresetningene i disse versene påvirke dine følelser for vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Oppsummer det følgende avsnittet, eller be en elev dele det med klassen.

Etter å ha nedtegnet sine egne profetier om Jesus Kristus, delte Nephi profetier fra profeten Jesaja i Det gamle testamente om Israels adspredelse og innsamling. Disse profetiene var viktige for Nephi og hans familie, som hadde blitt adspredt fra sitt hjemland Jerusalem på grunn av ugudeligheten blant menneskene i området. Jesajas profetier fortalte at mange av israelittene ville føle seg glemt av Herren i sin adspredte tilstand.

Les 1 Nephi 21:14–16, og se etter Herrens ord til dem som ville føle seg glemt.

Hvis elevene trenger hjelp med uttrykket “dine murer står alltid for meg” (1 Nephi 21:16), kan du forklare at dette uttrykket forklarer at Herren alltid våker over og beskytter sitt folk.

  • Hvordan ser du Frelserens kjærlighet tilkjennegitt i disse versene?

  • Hva er en sannhet du kan uttrykke om Jesus Kristus basert på det du har lært så langt i dag?

    En sannhet elevene kan identifisere, er at Herren elsker oss og aldri vil glemme oss. Vurder å skrive dette på tavlen.

  • 1 Nephi 22:9–12

  • 1 Nephi 22:24–25

  • 3 Nephi 22:7–8

  • Hva er noen situasjoner som kan gjøre det vanskelig for noen å tro på denne sannheten?

  • Hva kan hjelpe oss å gjenkjenne og bedre føle den kjærlighet Jesus Kristus har til oss?

Frelserens kjærlighet tilkjennegis ved hans villighet til å samle folk til seg

Folket i oldtidens Israel ble adspredt hver gang de sluttet å tilbe Jehova, og brøt paktene sine og Guds bud (se 2 Nephi 6:10–11; 10:3–6). Israels folk blir samlet når de kommer til Kristus, tar imot hans evangelium ved dåp og holder hans bud. Frelseren lovet det adspredte Israel at han ikke ville glemme dem, og at han ville samle dem til seg i de siste dager (se 1 Nephi 15:13–14; 2 Nephi 6:11; 9:1–2; 10:7–8).

Studer kapitteloverskriftene i 1 Nephi 21 og 22 for bedre å forstå hva Jesaja profeterer om og underviser i disse kapitlene.

Studer følgende skriftsteder om Israels innsamling i de siste dager. Legg merke til ord eller uttrykk som viser Herrens kjærlighet til sitt folk.

Tenk over hvordan du kan engasjere elevene i denne studieaktiviteten. Én måte er å skrive hver skriftstedshenvisning på et eget notatkort eller et lite papirark, slik at det er mange nok til hver elev i klassen. Be elevene studere verset på kortet eller arket sitt, finne ut hva Herren vil gjøre for å samle Israel, og deretter bytte med en klassekamerat. Elevene kan bytte kort/ark flere ganger.

  • Hvilket lovnader ga Herren i disse versene? Hvordan viser disse løftene hans kjærlighet til alle mennesker?

  • Hvilke eksempler kan du komme på i ditt liv eller andres liv hvor Herren har samlet folk til seg?

Hvis den er tilgjengelig, kan du se videoen “God Has a Plan for You” (7:06), som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, om en ung kvinne som heter Renu Singh. Legg merke til hvordan Jesus Kristus rakte ut en hånd og hjalp henne til seg.

Be elevene dele følelser, erfaringer og vitnesbyrd. Bær vitnesbyrd for elevene om den kjærlighet Jesus Kristus har til dem individuelt, og til alle i verden.