Seminar
Moroni 8: “Små barn er levende i Kristus”


“Moroni 8: ‘Små barn er levende i Kristus’”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Moroni 8”, Mormons bok – elevhåndbok

Moroni 8

“Små barn er levende i Kristus”

Bilde
liten gutt som leker med en klokke

I sine skrifter delte profeten Moroni et brev som hans far Mormon skrev til ham om dåp av små barn. Mormons skrifter om dette temaet stammer fra en åpenbaring han mottok fra Jesus Kristus. Åpenbaringen viser kraften i Frelserens forsoning og hvordan den påvirker små barn. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å forstå hvorfor små barn ikke trenger dåp, og hva det lærer oss om vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Hvordan vil du svare?

Les følgende historie av president Boyd K. Packer (1924–2015) i De tolv apostlers quorum, eller se “En liten gutt skal gjete dem” fra tidskode 4:42 til 5:59, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Tenk deg at du er en av misjonærene i denne situasjonen.

To misjonærer arbeidet i fjellene i det sydlige USA. En dag, fra en bakketopp, så de folk samles i en lysning langt der nede. Misjonærene hadde ikke ofte mange å forkynne evangeliet for, så de fortet seg ned til lysningen.

En liten gutt hadde druknet, og det skulle være begravelse. Hans foreldre hadde tilkalt presten for å “si ordene” over sønnen deres. Misjonærene holdt seg i bakgrunnen da den omreisende presten henvendte seg til den sørgende faren og moren og begynte sin preken. Hvis foreldrene ventet å bli trøstet av denne presten, ble de skuffet.

Han skjente skarpt på dem fordi de ikke hadde fått den lille gutten døpt. De hadde utsatt det på grunn av det ene og det andre, og nå var det for sent. Han fortalte dem uten omsvøp at deres lille gutt måtte gå til helvete. Det var deres feil. De var skyld i hans uendelig pine.

Da prekenen var over og graven var dekket, gikk eldstene bort til de sørgende foreldrene. “Vi er Herrens tjenere,” sa de til moren, “og vi kommer med et budskap til dere.” (Boyd K. Packer: “En liten gutt skal gjete dem”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 7)

Ranger svaret ditt på det følgende spørsmålet på en skala fra 1 til 4, der (1) er ikke sikker i det hele tatt, (2) er litt sikker, (3) er sikker og (4) er svært sikker.

  • Hvor trygg hadde du vært på deg selv hvis du underviste og trøstet disse sørgende foreldrene og hjalp dem å føle Herrens kjærlighet?

Når du studerer Moroni 8, kan du tenke over hvordan du kan hjelpe disse foreldrene å forstå Jesu Kristi forsoning når det gjelder små barn bedre. På slutten av leksjonen vil du bli bedt om å gi et svar på denne situasjonsbeskrivelsen. Tenk også på hvordan sannhetene fra Moroni 8 kan hjelpe deg å forstå vår himmelske Fader og Jesu Kristi godhet og barmhjertighet bedre.

Små barn er friske

Kort tid etter at han hadde blitt kalt til Jesu Kristi tjenestegjerning, mottok Moroni et brev fra sin far Mormon. Mormon skrev til sin “elskede sønn” (Moroni 8:2) at han “husker [ham] alltid i [sine] bønner” (Moroni 8:3). Han ga Moroni råd om en ordstrid som hadde oppstått blant nephittene om dåp av små barn. Senere i livet tilføyde Moroni dette brevet til sin nedtegnelse på gullplatene.

Les Moroni 8:4–8 og se etter hvordan Mormon reagerte da han hørte om ordstriden.

Kopier følgende oversikt i studiedagboken din, og skriv ned det du lærer av disse versene. Du kommer til å legge til mer i denne oversikten senere i leksjonen.

Hvorfor små barn ikke trenger å bli døpt

Hva vi kan lære om vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Én sannhet vi kan lære av disse versene, er at små barn er friske ved Jesu Kristi forsoning.

Et nyttig skriftstudieverktøy er bruk av fotnoter. Legg merke til fotnote c ved siden av ordet “friske” i vers 8.

Les minst ett av følgende vers fra fotnoten for å finne ut hvorfor små barn er friske:

  • Hva betyr det i Moroni 8:8 at “små barn [er] friske”?

Små barn trenger ikke dåp

Mormon ga ytterligere innsikt som hjelper oss å lære mer om vår himmelske Fader og Jesus Kristus av denne læren om barn. Les de følgende versene, og se etter punkter du kan legge til på begge sider av oversikten.

Ta deg tid til å se over sannhetene du har skrevet i den andre kolonnen i oversikten. Grunn på følgende spørsmål:

  • Hvordan kan det å forstå disse sannhetene om vår himmelske Fader og Jesus Kristus hjelpe oss i vårt liv i dag?

Tenk igjen på historien om de to misjonærene fra begynnelsen av leksjonen.

  1. Skriv et avsnitt (minst fem setninger) som svar på følgende spørsmål:

    • Basert på det du har lært i dag, hva ville du sagt til foreldrene til dette barnet for å hjelpe dem å finne fred i Jesus Kristus?

    I svaret ditt kan du ta med minst to skriftsteder fra denne leksjonen.