Seminar
3 Nephi 8–10: Frelserens røst i mørket


“3 Nephi 8–10: Frelserens røst i mørket”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“3 Nephi 8–10”, Mormons bok – elevhåndbok

3 Nephi 8–10

Frelserens røst i mørket

Bilde
familie med en jente som er blind, som kjenner solen for første gang etter de tre dagene med mørke etter Jesu Kristi korsfestelse

På det amerikanske kontinentet bar ekstrem ødeleggelse og mørke bud om Frelserens korsfestelse. En gang i løpet av de tre dagene med tykt mørke talte Jesus Kristus til folket. Da som nå kan naturkatastrofer, lidelser og prøvelser være anledninger til å lære om Jesus Kristus og vende seg til ham. Denne leksjonen vil identifisere egenskaper hos Jesus Kristus som kan hjelpe deg å føle større kjærlighet og tillit til ham.

Et voldsomt uvær

Bilde
tornado som raser over et jorde
Bilde
lyn og torden
Bilde
en by rammes av en orkan

Tenk på tilfeller da du har opplevd voldsomt uvær eller naturkatastrofer som jordskjelv, orkaner eller tornadoer. Hvordan er disse opplevelsene?

Da Jesus Kristus ble korsfestet i Jerusalem, førte et forferdelig uvær og et jordskjelv til store ødeleggelser på det amerikanske kontinentet. Disse hendelsene oppfylte lamanitten Samuels profetier om tegnene på Frelserens død (se Helaman 14:20–27).

For å lære om detaljene om disse ødeleggende hendelsene kan du lese 3 Nephi 8:5–22. Du kan også se videoen “Jesus Christ Appears in the Ancient Americas”, fra tidskode 0:00 til 3:19. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hva ville du ha tenkt eller følt hvis du hadde opplevd disse tingene?

I årene forut for denne ødeleggelsen hadde de fleste av nephittene vendt seg bort fra Herren og kastet ut profetene som Gud hadde sendt for å forkynne for dem (se 3 Nephi 7:7–8, 14, 21).

Les 3 Nephi 8:23–25, og se etter hvordan de overlevende reagerte etter å ha opplevd disse ødeleggende hendelsene.

  • Hvordan vil du beskrive følelsene deres?

Sannheter om Jesus Kristus

Mens folket sørget i mørket, hørte de Jesu Kristi røst tale til dem. Han nevnte mange byer og forklarte at disse byene og menneskene hadde blitt ødelagt på grunn av sin ugudelighet. Han underviste så folket mange viktige sannheter om seg selv.

For å hjelpe deg å organisere disse sannhetene, kan du lage en overskrift i studiedagboken med tittelen: Lære om Jesus Kristus i 3 Nephi. Du kan sette av flere sider i studiedagboken, slik at du kan legge til sannheter på denne listen de neste ukene når du studerer Frelserens tjenestegjerning blant nephittene.

Les 3 Nephi 9:13–22 og 10:4–12, og se etter hva Jesus Kristus underviste disse menneskene om seg selv. Skriv disse sannhetene under overskriften i studiedagboken.

  1. Lag en liste over sannhetene du lærte om Jesus Kristus i ditt studium av 3 Nephi 9–10. Svar deretter på minst to av følgende spørsmål:

  • Hva underviste Frelseren om seg selv som var spesielt viktig for deg? Hvorfor?

  • Hvordan kan sannhetene du har lært om Jesus Kristus, påvirke din kjærlighet og tillit til ham?

  • Hvilke situasjoner har du vært i, eller kan du være i, hvor det vil være viktig å huske én eller flere av disse sannhetene?