Seminar
Helaman 13, del 1: Herrens barmhjertighet


“Helaman 13, del 1: Herrens barmhjertighet”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Helaman 13, del 1”, Mormons bok – elevhåndbok

Helaman 13, del 1

Herrens barmhjertighet

Bilde
Jesus Kristus omfavner noen

Hva tror du Gud føler for oss når vi har syndet? Mange nephitter gjorde opprør mot Gud og hans bud, så Gud sendte lamanitten Samuel til dem med et tydelig budskap om å omvende seg så de kunne bli tilgitt. Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå Herrens barmhjertige og tilgivende natur bedre.

Elendighet fra synd

President Russell M. Nelson fortalte følgende historie om en kvinne som opplevde vanskelige omstendigheter. Tenk på hva du ønsker at hun skal vite om vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Se “Omvendelse fra synd og omvendelse til Herren”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 0:00 til 0:50, eller les følgende uttalelse.

Da eldste David S. Baxter og jeg kjørte til en stavskonferanse, stanset vi ved en restaurant. Senere, da vi gikk tilbake til bilen, var det en dame som ropte til oss. Vi ble rystet over hvordan hun så ut. Hennes påkledning (eller mangel på sådan) var hva jeg høflig vil kalle “ekstrem”. Hun spurte om vi var eldster i Kirken. Vi sa ja. Nesten uhemmet fortalte hun sin tragiske livshistorie, gjennomsyret av synd. Nå, bare 28 år gammel, var hun i elendig forfatning. Hun følte seg verdiløs og uten noe å leve for … Med tårer i øynene spurte hun om det var noe håp for henne, en vei opp og ut av håpløsheten. (Russell M. Nelson, “Omvendelse fra synd og omvendelse til Herren”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 102)

  • Hvis du skulle snakke med denne kvinnen, hvilke sannheter om vår himmelske Fader og Jesus Kristus ville du at hun skulle vite?

  • Hva ville du gjort for å prøve å hjelpe denne kvinnen?

  • Hvordan kan det hun føler nå, påvirke hennes ønske om å vende seg til Frelseren?

Kanskje du eller noen du kjenner, også har følt seg verdiløs eller utilgivelig. Grunn på hva du virkelig tror om vår himmelske Fader og Jesus Kristus og tilgivelse.

Når du studerer denne leksjonen, kan du se etter innsikt i vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur, og hva de føler for oss selv når vi synder. Grunn på hvordan disse sannhetene kan hjelpe deg og dem du kjenner.

Lamanitten Samuel

I likhet med denne kvinnen hadde nephittene blitt forankret i synd. I sin kjærlighet sendte Herren profeten Samuel med et budskap til dem.

Les Helaman 13:5–8, 11, 39; 14:11–13; 15:3, og se etter hva du lærer om Herren, spesielt innsikt som kan hjelpe oss når vi har syndet. (Det kan være nyttig å vite at å refse [se Helaman 15:3] betyr å irettesette eller disiplinere. Se Veiledning til Skriftene, “Refse, refselse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
ikon, skriv ned
  1. Svar på følgende spørsmål:

    • Hvorfor ville det være en velsignelse å motta en advarsel om de negative konsekvensene vi vil møte hvis vi ikke omvender oss? Hvordan viser Herrens irettesettelse hans kjærlighet?

    • Hvorfor skulle budskapet om at Jesus Kristus kom til verden, sammen med vår evne til å omvende oss, være “godt budskap”? (Helaman 13:7).

    • Hvilke uttrykk viser Herrens villighet til å tilgi hvis nephittene omvendte seg, selv om de hadde begått en alvorlig synd?

Herrens barmhjertighet og tilgivelse

Én sannhet vi lærer av disse skriftstedene, er at Herren barmhjertig advarer menneskene mot konsekvensene av synd og tilgir dem som omvender seg.

Profeten Joseph Smith (1805–44) vitnet om at “alle er innen rekkevidde av tilgivende barmhjertighet” (“Discourse, 3 October 1841, as Published in Times and Seasons”, 577, josephsmithpapers.org).

  • Hvordan kan det å forstå Herrens barmhjertige og tilgivende natur påvirke vårt syn på våre synder og omvendelse?

Det er viktig å forstå at selv om Herren er barmhjertig, er han også fullkomment rettferdig. Han ignorerer eller avviser ikke konsekvensene av våre synder. Men fordi Frelseren har betalt for våre synder i sin forsoning og “tilfredsstilt rettferdighetens krav” (Mosiah 15:9), tilbyr han oss tilgivelse når vi omvender oss.

  • Hvordan kan kunnskap om Herrens fullkomne rettferdighet og barmhjertighet påvirke ditt forhold til ham?

Forestill deg forskjellen en dypere forståelse av Herren kan gjøre for kvinnen president Nelson talte om i begynnelsen av leksjonen. Forbered en forklaring for henne ved å gjøre følgende:

  1. Gjør aktivitet A eller B, og bruk svarene dine til å gjøre aktivitet C.

    1. Velg minst to uttrykk fra versene du leser i Helaman, eller identifiser andre skriftsteder som illustrerer Herrens tilgivende natur når vi omvender oss, for eksempel Mosiah 26:30 eller Moroni 6:8. Hvordan kan disse uttrykkene hjelpe denne kvinnen?

    2. Uten å dele detaljer om tidligere synder, kan du gi et eksempel fra ditt eget liv, fra andres liv eller fra Skriftene, der Herrens barmhjertige og tilgivende natur er tydelig. For å se noen eksempler kan du gjennomgå Lukas 7:36–50 eller Enos 1:1–8 eller se “Painted into a Corner” (3:41). Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

    3. Bruk skriftstedene eller eksempelet du fant, til å hjelpe kvinnen til å forstå at Herren viser oss sin barmhjertighet og tilgivelse når vi omvender oss.

President Nelson fortalte om det som skjedde med denne kvinnen. Se “Omvendelse fra synd og omvendelse til Herren”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 0:50 til 1:27, eller les følgende uttalelse.

Mens hun snakket, begynte det gode i hennes sjel å komme frem. Med tårer i øynene spurte hun om det var noe håp for henne, en vei opp og ut av håpløsheten.

“Ja,” svarte vi, “det er håp. Håpet er knyttet til omvendelse. Du kan forandre deg. Du kan ‘kom[me] til Kristus og bli fullkommengjort i ham’ [Moroni 10:32].” Vi oppfordret henne til ikke å utsette det [se Alma 13:27; 34:33]. Hun hulket ydmykt og takket oppriktig. (Russell M. Nelson, “Omvendelse fra synd og omvendelse til Herren”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 102)

Neste leksjon vil fokusere på omvendelse og hvordan vi kan overvinne alle hindringer for vår omvendelse som vi står overfor.

Ta deg tid til oppriktig å grunne på hvordan det å forstå Herren bedre, kan hjelpe deg når du har syndet. Skriv ned det som var mest meningsfylt for deg, av det du har lært og følt i dag, og hvorfor det var det. Tenk på hvordan bedre forståelse av Herrens barmhjertige og tilgivende natur og omvendelse ofte kan gi deg mer fred.

Vurder å dele det du har lært og følt i dag, med noen du er glad i.