Seminar
Alma 8: Høre og adlyde vår himmelske Fader


“Alma 8: Høre og adlyde vår himmelske Fader”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“Alma 8”, Mormons bok – elevhåndbok

Alma 8

Høre og adlyde vår himmelske Fader

Bilde
Alma og Amulek

Å adlyde vår himmelske Fader kan være vanskelig, men det fører til den største lykke. Da Alma og Amulek utøvde tro og fulgte Guds instruksjoner, velsignet Gud dem og menneskene rundt dem. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å høre og adlyde vår himmelske Fader i ditt liv.

Følg vår himmelske Fader

Tenk på hva du ville følt hvis vår himmelske Fader ba deg om å gjøre følgende, og hvorfor du ville følt det slik:

  • Dele evangeliet med en som har avvist invitasjonene dine tidligere.

  • Bli venner med og hjelpe noen på skolen som er upopulære eller som har blitt avvist.

  • Hva er noen andre bud eller tilskyndelser vår himmelske Fader kan gi oss, som kan være vanskelige å akseptere og adlyde? Hvorfor kan disse situasjonene være så vanskelige?

I kapittelet du skal studere i dag, befalte Gud Alma å møte en situasjon som ligner på den første situasjonen ovenfor, og Amulek opplevde en situasjon som ligner på den andre. Bruk litt tid på å grunne over om det er noen bud eller tilskyndelser fra Gud som er vanskelige for deg å adlyde. Mens du studerer, kan du se etter hvordan Alma og Amulek overvant utfordringene sine og fulgte Guds bud. Søk vår himmelske Faders hjelp til å vite hvordan du bedre kan høre og følge ham.

Almas opplevelse

Les Alma 8:8–18, og se etter hva Gud ba Alma om å gjøre, og hvorfor det kan ha vært vanskelig for ham. Prøv å visualisere hendelsene mens du leser dem. Du kan se videoen “Alma and Amulek Are Delivered by the Power of God” fra tidskode 0:36 til 2:22, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, og følge med i Skriftene.

  • Hvilke uttrykk i vers 14 viser hvordan Alma følte seg da han mottok denne befalingen?

  • Hvilket uttrykk i vers 18 beskriver hvor lang tid det tok Alma å adlyde?

  • Hvorfor tror du Alma adlød så fort selv når han følte slik sorg?

Amuleks opplevelse

Les Alma 8:19–21; 10:4–11 for å se hva som så skjedde. (Det kan være nyttig å vite at Amulek fortalte om sin opplevelse i Alma 10:4–11.) Prøv å visualisere hendelsene mens du leser dem. Du kan fortsette å se videoen “Alma and Amulek Are Delivered by the Power of God” fra tidskode 2:22 til 4:03, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hva lærer vi om Amulek i Alma 10:4–6 ? Hvorfor kan disse faktorene ha gjort det vanskelig for ham å adlyde Gud?

  • Hvorfor tror du vår himmelske Fader fortsatte å rekke ut hånden til Amulek selv om han ikke hadde adlydt tidligere?

Les Alma 8:26–32 for å se hvordan Amulek og Alma ble velsignet for sine handlinger.

  • Hvilke prinsipper lærte du av beretningen om Alma og Amulek?

Et av prinsippene du kan ha identifisert, er: Når vi hører og adlyder vår himmelske Fader, velsigner han oss og andre. Vi kan høre Guds ord på forskjellige måter. Alma og Amulek hørte for eksempel begge Guds ord fra en engel.

Bilde
ikon, skriv ned
  1. Lag en liste over så mange måter som vår himmelske Fader kommuniserer med oss på i vår tid, som du kjenner til. Hvis du trenger hjelp, kan du gjennomgå “Åpenbaring” i Veiledning til Skriftene.

Å høre Ham

Amulek sa: “Jeg ble kalt på mange ganger, og jeg ville ikke høre” (Alma 10:6). Tidligere i livet lyttet heller ikke Alma til Gud en periode (se Mosiah 27:8).

  1. Skriv svaret ditt på den følgende aktiviteten.

    Forestill deg at en du kjenner, har vanskelig for å høre og adlyde Gud. Bruk noen minutter på å idémyldre hva som kan motivere vedkommende til å stole på Herren. Dette kan omfatte følgende:

    • Almas og Amuleks eksempel på lydighet

    • Eksempler på Frelserens lydighet mot Faderen

    • Andre historier fra Skriftene da noen hørte og adlød Gud

    • Velsignelser du har opplevd når du har prøvd å adlyde Gud

Overvei å se videoen ”Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg” fra tidskode 1:40 til 4:25, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. I videoen beskriver eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum en ung mann som trofast og lydig handler ifølge en tilskyndelse i en tid med usikkerhet.

Ta deg litt tid til å skrive ned inntrykk du måtte ha fått fra vår himmelske Fader. Tenk over hva du kan gjøre for å handle ifølge disse inntrykkene. Dette kan innbefatte å forplikte deg til å adlyde bestemte bud eller tilskyndelser, og eventuelle tiltak du bør treffe. Hvis det er vanskelig å adlyde disse budene, kan du be om at vår himmelske Fader vil hjelpe deg.