Seminaari
Moosia 28: Henkilökohtainen kääntymys ja evankeliumista kertominen


”Moosia 28: Henkilökohtainen kääntymys ja evankeliumista kertominen”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Moosia 28”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Moosia 28

Henkilökohtainen kääntymys ja evankeliumista kertominen

Kuva
Nuori puhumassa evankeliumista muille

Mitä kokemuksia sinulla on Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomisesta? Kääntymyksensä jälkeen Moosian pojat menivät kuninkaan luo pyytämään lupaa saarnata evankeliumia lamanilaisille. Kuningas Moosia kysyi ensin Herralta ja antoi sitten pojilleen luvan mennä viemään Jumalan sanaa lamanilaisille (ks. Moosia 28:1). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua kasvattamaan haluasi kertoa evankeliumista.

Kertominen ja kääntymys

  • Mistä asioista pidät niin paljon, että haluat kertoa niistä muille?

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että on aivan tavallista kertoa asioista, jotka ovat meille merkityksellisiä. Katso video ”Good Things to Share” [Hyviä asioita jaettavaksi] (2.21), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org, tai lue alla oleva lausunto.

Se, että jaamme muille ihmisille asioita, jotka ovat meille kaikkein merkityksellisimpiä tai jotka ovat auttaneet meitä, ei ole ollenkaan epätavallista.

Tämä sama malli käy erityisen hyvin ilmi asioissa, joilla on suuri hengellinen tärkeys ja merkitys. – –

Kun esitämme teille kutsun kuulla sanomaamme ja koetella sitä, tämä kutsu kumpuaa niistä myönteisistä vaikutuksista, joita Jeesuksen Kristuksen evankeliumilla on ollut meidän elämäämme. Toisinaan me saatamme olla kömpelöitä tai tylyn suorasukaisia tai jopa itsepintaisia yrityksissämme. Yksinkertaisena halunamme on jakaa teidän kanssanne niitä totuuksia, jotka ovat meille kaikkein kallisarvoisimpia. (David A. Bednar, ”Tulkaa, niin näette”, Liahona, marraskuu 2014, s. 108–110)

Arvioi, kuinka totta seuraavat väittämät ovat sinun kohdallasi asteikolla 1–5 (1 ei ole totta omalla kohdallasi ja 5 on erittäin totta omalla kohdallasi):

  • Vapahtajaa Jeesusta Kristusta ja Hänen evankeliumiaan koskevat totuudet ovat minulle erittäin kallisarvoisia.

  • Haluan kertoa Hänen evankeliumistaan muille.

Kun tutkit Moosian poikien elämää ja esimerkkiä, pohdi haluasi kertoa Vapahtajan evankeliumista. Tavoittele ilmoitusta tietääksesi, mitä Herra kenties haluaa sinun tekevän seuraavaksi, jotta evankeliumista tulee sinulle entistä merkityksellisempi ja jotta halusi kertoa evankeliumista kasvaa.

Moosian pojat

Muistat varmaan, että kääntymyksensä jälkeen kuningas Moosian pojat saarnasivat evankeliumia omassa maassaan pyrkien hyvittämään tekemiään vääryyksiä (ks. Moosia 27:32–37).

Lue Moosia 28:1–5 ja pane merkille, mitä Moosian pojat halusivat ja miksi. (Voisit merkitä löytämäsi asiat pyhiin kirjoituksiisi.)

  • Mitkä näiden jakeiden sanat ja ilmaukset kiinnittävät huomiosi? Mitä syitä Moosian pojilla oli kertoa evankeliumista lamanilaisille?

  • Miksi nämä syyt saattavat kannustaa kertomaan evankeliumista?

  • Mitä totuuksia olet oppinut näiden jakeiden pohjalta?

Yksi totuus, jonka opimme näiden jakeiden pohjalta, on se, että kun kääntymyksemme Herraan syvenee, meidän halumme kertoa evankeliumista kasvaa.

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta vahvisti tämän totuuden, kun hän opetti seuraavaa:

Se, kuinka palavasti haluamme kertoa evankeliumista muille, on suuri henkilökohtaisen kääntymyksemme mittari. (Dallin H. Oaks, ”Evankeliumista kertominen”, Liahona, tammikuu 2002, s. 8)

  • Mitkä kokemukset auttoivat Moosian poikia kokemaan kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa? (Ks. Moosia 27:34–36; 28:4.)

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua tai tuntemiasi ihmisiä kokemaan entistä suuremman kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa?

  • Mikä Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen evankeliumissaan on niin mahtavaa, että haluat kertoa siitä muille? (Sinulla on saattanut olla merkityksellisiä kokemuksia esimerkiksi Vapahtajan anteeksiannosta, Jumalan rakkaudesta tai rukouksesta.)

Silloinkin kun olemme kääntyneet Herraan, voi olla syitä, joiden vuoksi evankeliumista kertominen on silti vaikeaa.

  • Jos olisit yksi Moosian pojista, mitä huolia sinulla saattaisi herätä evankeliumin saarnaamisesta lamanilaisille?

Heidän isänään ja kuninkaana Moosialla oli monia syitä olla huolissaan poikiensa lähettämisestä saarnaamaan evankeliumia lamanilaisille. Kuningas Moosia pelkäsi paitsi poikiensa turvallisuuden vuoksi myös siksi, että jos hänen poikansa lähtisivät, hänelle ei jäisi perijää, joka voitaisiin kruunata nefiläisten seuraavaksi kuninkaaksi.

Pyydä oppilaita lukemaan Moosia 28:6–8 ja panemaan merkille, miksi Moosia antoi poikiensa lähteä niin vaaralliseen lähetystyöhön.

  • Mitä siunauksia Herra lupasi Moosialle?

Seuraavat askeleesi

Käytä hetki siihen, että kirjoitat huolia, joita sinulla tai muilla saattaa olla evankeliumista kertomisesta.

Valitse yksi näistä huolista ja rukoile johdatusta, kun tutkit pyhiä kirjoituksia ja pohdit, kuinka voit voittaa tämän huolen. Esimerkiksi jos valitsit jonkin seuraavista huolista, voisit pohtia kysymyksiä ja tutkia pyhien kirjoitusten kohtia, jotka on lueteltu väittämien jälkeen.

En ole varma, olenko kokenut tarpeeksi syvän kääntymyksen kertoakseni evankeliumista. Kuinka Moosian poikien esimerkki voisi auttaa sinua? (Ks. Moosia 28:1–5.) Kun luet seuraavia jakeita, pane merkille, millä tavoin voit kokea suuremman kääntymyksen: Ap. t. 3:19; Jaak. 5:20; En. 1:2–5; Moosia 3:19; 5:2; 27:25; Alma 5:12–14; 22:15–18; 53:10; Hel. 15:7; 3. Nefi 9:20.

Pelkään, että minut torjutaan. Kertaa jakeista Moosia 28:2–4, mistä syistä Moosian pojat halusivat kertoa evankeliumista, vaikka monet ajattelivat, etteivät lamanilaiset todennäköisesti ottaisi sitä vastaan. Kuinka nämä syyt voisivat auttaa sinua? Kuinka sen ajatteleminen, mitä Vapahtaja on tehnyt sinun hyväksesi (ja voi tehdä muiden hyväksi), voi auttaa sinua voittamaan pelkosi?

En ole ollut kovin hyvä esimerkki evankeliumin mukaisesta elämästä. Ennen kääntymystään Moosian pojat saarnasivat evankeliumia vastaan (ks. Moosia 27:8–10), mutta kun he olivat tehneet parannuksen, heistä tuli Mormonin kirjan menestyksekkäimpiä lähetyssaarnaajia (ks. Alma 17:4). Mitä heidän esimerkkinsä innoittaa sinua tekemään? Mitä muita pyhien kirjoitusten esimerkkejä tiedät, joista voi olla apua?

  1. Täydennä ainakin kaksi seuraavista vajaista virkkeistä:

    • ”Yksi tärkeimpiä asioita, mitä opin Moosian pojilta, on…”

    • ”Yksi asia, jonka koen, että Herra haluaisi minun tekevän noudattaakseni Moosian poikien esimerkkiä, on…”

    • ”Jotta voin ryhtyä tehokkaasti toimeen tässä asiassa, voin…”