Seminaari
Moosia 27:1–24: ”Hän on suuresti uskoen rukoillut sinun tähtesi”


”Moosia 27:1–24: ’Hän on suuresti uskoen rukoillut sinun tähtesi’”, Mormonin kirja, oppilaan kirja, 2024

”Moosia 27:1–24”, Mormonin kirja, oppilaan kirja

Moosia 27:1–24

”Hän on suuresti uskoen rukoillut sinun tähtesi”

Kuva
Enkeli pysäyttää Alma nuoremman

Tiedätkö, miltä tuntuu nähdä rakkaiden hylkäävän totuuden? Alma ja kuningas Moosia tiesivät, kuinka surulliselta tuntuu nähdä perheenjäsenten kapinoivan Vapahtajaa ja Hänen kirkkoaan vastaan. Kristuksen armosta heitä siunattiin lopulta sillä ilolla, jota voi tuntea nähdessään rakkaidensa tekevän parannuksen. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua huomaamaan tapoja auttaa niitä, jotka hylkäävät Jeesuksen Kristuksen opetukset, palaamaan Hänen luokseen.

Kristuksen ansiosta on toivoa

Oletko huolissasi jostakusta, koska hänellä on hengellisiä vaikeuksia tai hän jopa kapinoi Jumalaa vastaan? Jos näin on, pidä tämä henkilö mielessäsi, kun opiskelet tänään. Samoin jos sinulla itselläsi on hengellisiä vaikeuksia, voisit pitää oman tilanteesi mielessäsi koko oppitunnin ajan.

Pohdi, kuinka hyvin seuraavat väittämät kuvailevat sinua:

  1. Uskon, että niiden, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat, ei ole liian myöhäistä parantua Jeesuksen Kristuksen avulla.

  2. Olen nähnyt pyhissä kirjoituksissa ja lähipiirissäni esimerkkejä, jotka antavat minulle toivoa sellaisten ihmisten suhteen, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat.

  3. Tiedän, millä tavoin voin auttaa ihmisiä, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat.

Kun tutkit tänään lukua Moosia 27, pane merkille syitä, jotka antavat sinulle toivoa, ja asioita, joita voit tehdä auttaaksesi niitä, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat.

Hengellisesti eksyneiden auttaminen

Lue Moosia 27:1, 8–10, niin huomaat, keistä profeetta Alma ja kuningas Moosia olivat huolissaan.

  • Millähän tavoin näiden nuorten miesten valinnat mahtoivat vaikuttaa heidän vanhempiinsa, sisaruksiinsa ja ystäviinsä?

Lue Moosia 27:11–16, 19, niin huomaat, mitä Herra teki auttaakseen Alma nuorempaa muuttamaan elämänsä ja miksi. Voisit myös katsoa katkelman videosta ”Alma the Younger Is Converted unto the Lord” [Alma nuorempi kokee kääntymyksen Herraan] (aikakoodi 3.06–6.59).

  • Mitkä ilmaukset enkelin sanomassa mahtoivat vaikuttaa näihin nuoriin miehiin eniten?

  • Kuinka tämä kokemus voi osoittaa Jumalan rakkautta ja Hänen haluaan pelastaa nämä nuoret miehet (ja muut hengellisesti eksyneet)?

  • Miksi enkeli jakeen Moosia 27:14 mukaan sanoi tulleensa Alma nuoremman ja Moosian poikien luo? (Voisit merkitä vastauksen tähän kysymykseen pyhiin kirjoituksiisi.)

Pohdi hetken aikaa, mitä periaatteita voit oppia näistä jakeista.

Yksi periaate, jonka voimme oppia, on se, että rukoilemalla suuresti uskoen niiden puolesta, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat, me kutsumme Herraa auttamaan heitä tuntemaan totuuden.

Muista, että Herra ei kumoa niiden ihmisten moraalista tahdonvapautta, joiden puolesta rukoilemme. Vaikka enkeli kävi Alman ja Moosian poikien luona, heillä oli silti mahdollisuus käyttää tahdonvapauttaan ja olla tekemättä parannusta. Vaikka taivaallinen Isä ei ehkä lähetä enkeliä rakkaidemme luo, Hän kyllä vastaa rukouksiimme omalla tavallaan ja omana aikanaan. Me voimme luottaa siihen, että Hän auttaa. Opit seuraavassa oppiaiheessa lisää Herran roolista Alman muuttumisessa.

  • Millaisia Alma vanhemman rukoukset mahtoivat olla? Mitä mahtaa tarkoittaa se, että rukoilee ”suuresti uskoen” (Moosia 27:14)?

  • Mistähän syystä Herra haluaa meidän rukoilevan niiden puolesta, joilla on hengellisiä vaikeuksia tai jotka kapinoivat?

  • Milloin sinusta on tuntunut, että rukouksesi ovat vaikuttaneet jonkun toisen elämään? Milloin arvelet, että jonkun toisen rukoukset ovat auttaneet sinua?

Pohdi, mitä nimenomaisia asioita voisit rukoilla, kun pyydät taivaallista Isää auttamaan jotakuta, jolla on hengellisiä vaikeuksia. Voisit vaikka pitää tutkimisessa pienen tauon ja rukoilla hänen puolestaan nyt.

Mitä muuta voin tehdä?

Lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja pane merkille, mitä Alma ja muut tekivät rukoilemisen lisäksi auttaakseen Alman poikaa palaamaan Herran luo.

Moosia 27:20–24

Alma 36:17–19 (Alma nuoremman myöhempi kuvaus siitä, mitä hänen isänsä oli opettanut ja kuinka se auttoi häntä)

  • Mitä Alma teki rukoilemisen lisäksi auttaakseen poikaansa?

Tarkastele jompaakumpaa seuraavista asioista, joita Alma teki, ja kirjoita muistiin ajatuksiasi. Kun tutkit, voisit ajatella samalla läheistä henkilöä, jolla on hengellisiä vaikeuksia tai joka jopa kapinoi:

  1. Paastoaminen – Opi lisää paastoamisesta hakemalla tietoa sivustolta ChurchofJesusChrist.org, Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksesta, Pyhien kirjoitusten oppaasta tai muista pyhien kirjoitusten kohdista kuten jakeista Mark. 9:17–18, 25–29. Kuinka paastoaminen voisi auttaa sinua tai läheistäsi? Onko muita, joita voisit kutsua paastoamaan kanssasi?

  2. Todistaminen – Vertaa Alman kokemusta, jota kuvataan jakeissa Alma 36:17–19, Enosin kokemukseen jakeissa En. 1:1–5. Pohdi Pyhän Hengen kykyä muistuttaa ihmisiä siitä, mitä he ovat kuulleet, kun he tarvitsevat sitä (ks. Joh. 14:26). Tämä voi antaa meille rohkeutta lausua todistuksemme Kristuksesta myös niille, jotka vaikuttavat välinpitämättömiltä. Se voi myös auttaa meitä muistamaan, mitä tiedämme ja mitä uskomme Vapahtajasta, kun saatamme tarvita sitä eniten. Kuinka voit lausua todistuksesi Vapahtajasta?

  1. Vastaa ainakin kolmeen seuraavista kysymyksistä:

    • Mitä opit tämän kertomuksen perusteella siitä, kuinka voit auttaa niitä, joilla on hengellisiä vaikeuksia?

    • Minkä neuvon antaisit jollekulle, jonka läheinen ei muutu nopeasti?

    • Mikä on Vapahtajan rooli rakkaidemme auttamisessa? Miksi voit luottaa siihen, että Hän auttaa heitä?

    • Mitä nimenomaisia asioita tunnet innoitusta tehdä tai sanoa auttaaksesi jotakuta palaamaan Vapahtajan luo?