Seminar
2 Nephi 28:1–26: Identifisere og overvinne Satans taktikk


“2 Nephi 28:1–26: Identifisere og overvinne Satans taktikk”, Mormons bok – elevhåndbok (2024)

“2 Nephi 28:1–26” Mormons bok – elevhåndbok

2 Nephi 28:1–26

Identifisere og overvinne Satans taktikk

Bilde
ungdom som leser Skriftene

Føler du deg trygg på din evne til å gjenkjenne Satans anstrengelser for å lede deg bort fra Frelseren? Nephi identifiserte noen av de falske forestillingene og strategiene Satan ville bruke for å prøve å vende folk bort fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus i de siste dager. Denne leksjonen er ment å skulle hjelpe deg å gjenkjenne Satans listige taktikk og søke Frelserens hjelp til å overvinne den.

Satans hensikter

Vi deltar i en pågående krig mot det onde. President Ezra Taft Benson (1899–1994) forklarte hvordan Mormons bok kan hjelpe oss i denne krigen:

Mormons bok avslører Kristi fiender. Den tilintetgjør falsk lære og avskaffer strid. (Se 2 Nephi 3:12.) Den styrker Kristi ydmyke disipler i kampen mot djevelens onde planer, metoder og dogmer i vår tid. (Ezra Taft Benson: “Mormons bok er Guds ord”, Ensign, jan. 1988, 3)

  • På hvilke måter ser du at Mormons bok gjør noen av disse tingene som president Benson underviste?

Når du studerer, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å gjenkjenne og overvinne Satans listige taktikk.

Satans falske læresetninger og strategier

I 2 Nephi 28 fortsatte Nephi sin profeti om de siste dager. Les 2 Nephi 28:5–9 og se etter noen av læresetningene og holdningene som Nephi så ville finnes i vår tid.

  • Hvilke tegn ser du på disse læresetningene og holdningene i vår tid?

  • Hvordan er de korrupte læresetningene som er forklart i disse versene, og holdningene til dem som tror på dem, åndelig farlige?

Disse versene representerer noen av holdningene og trosoppfatningene som kommer av Satans bedrag. Nephi fortsatte sin lære ved å identifisere konkrete strategier Satan ville bruke for å prøve å gripe oss med sin kraft.

Skriv følgende i studiedagboken din: Satan prøver å fange oss i sine evige lenker ved å …

Les 2 Nephi 28:19–22 og se etter læresetninger som kan hjelpe deg å fullføre denne uttalelsen:

Bilde
ikon, skriv ned
  1. Svar på følgende spørsmål:

  • Basert på det du har lært av disse versene: Hva er noen måter du kan fullføre utsagnet på: Satan prøver å fange oss i sine evige lenker ved å …?

Én sannhet vi kan lære er denne: Satan prøver å fange oss med sine evige lenker ved …

  • egge folk til vrede mot det som er godt,

  • berolige og lulle mennesker inn i en verdslig trygghet, og

  • fortelle folk at det ikke finnes noe helvete eller noen djevel.

Det kan være nyttig å vite at uttrykket “lulle dem inn i en verdslig trygghet” (vers 21) sikter til Satans anstrengelser for å få folk til å føle seg komfortable i sin syndige tilstand, og at de ikke trenger å forandre seg.

Tenk på hvilke av Satans strategier fra vers 20–22 som illustreres i hver av følgende situasjoner:

  1. Maria bestemte seg for å jukse på skoleoppgavene sine for å få gode karakterer. Hun følte seg skyldig til å begynne med, men hun skjønte at hun aldri ble tatt, og endte opp med å jukse på andre oppgaver også. Hun føler nå at å opptre uærlig kan hjelpe henne å få det hun ønsker i livet.

  2. Jon har lagt merke til at når han leser innlegg på sosiale medier om Jesus Kristus eller Kirken, er det ofte mange negative kommentarer som angriper Kirken eller mennesker som tror på Frelseren.

  3. Stine har noen venner som prøver å overtale henne til å senke normene sine. De hevder at siden det ikke er noe liv etter døden, er det dumt å bekymre seg for et sted der mennesker må gjøre bot for sine såkalte synder.

  • Hva er andre eksempler du kan komme på, som illustrerer Satans strategier som er nevnt i vers 20–22?

Tenk på ditt eget liv. Føler du at noen av Satans strategier som du har lært om, påvirker deg? Vurder å skrive ned tankene dine i studiedagboken din. Når du fortsetter å studere, kan du se etter hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe deg å overvinne Satans bedrag i ditt liv.

Vend deg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus for å overvinne Satan

Vi kan overvinne Satan og hans bedrag ved å stole på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Lag følgende overskrift i studiedagboken: “Hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus hjelper meg å overvinne Satan.”

Finn skriftsteder eller læresetninger fra Kirkens ledere som kan hjelpe deg i din innsats for å overvinne Satan. Skriv dine innsikter i studiedagboken din.

Du kan studere noen av skriftstedshenvisningene under “Friste, fristelse” i Veiledning til Skriftene. Du kan også studere Nephis læresetninger i 2 Nephi 28:17, 26–32. Andre nyttige skriftsteder er 1 Nephi 15:24; Helaman 5:12; og 3 Nephi 18:15, 18.

  1. Svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan kan læresetningene fra Kirkens ledere og skriftsteder som du fant, hjelpe deg å overvinne Satans strategier som du fant tidligere i leksjonen?

Grunn på dine erfaringer med studiene i dag. Bruk litt tid på å legge en plan basert på det du føler Herren ønsker at du skal gjøre, for å beskytte deg bedre mot Satans taktikk. Skriv denne planen i studiedagboken. Du vil få anledning til å henvise til denne planen i den kommende “Evaluer din læring”-leksjonen.