Seminariet
Nyckelläror: 2 Nephi 26:33: ”Alla är lika inför Gud”


”Nyckelläror: 2 Nephi 26:33: ’Alla är lika inför Gud’”, Mormons bok — Elevens lektionsbok (2024)

”Nyckelläror: 2 Nephi 26:33”, Mormons bok — Elevens lektionsbok

Nyckelläror: 2 Nephi 26:33

”Alla är lika inför Gud”

Bild
en grupp människor

När du studerade 2 Nephi 26 lärde du dig att ”alla är lika inför Gud” (v. 33) och att Gud inbjuder alla sina barn att komma till honom. Den här lektionen hjälper dig att memorera hänvisningen och nyckelfrasen för nyckelskriftstället 2 Nephi 26:33, förklara lärosatsen och tillämpa principer för att förvärva andlig insikt i vardagliga situationer.

Förklara och memorera

Läs 2 Nephi 26:33 och gå igenom lärosatsen du lärde dig under förra lektionen om att alla är lika inför Gud.

  • I vilka situationer kan lärosatsen i den här versen vara till hjälp? Förklara hur.

Skriv hänvisningen och nyckelfrasen till 2 Nephi 26:33, ”Alla är lika inför Gud” i din studiedagbok. Upprepa hänvisningen och nyckelfrasen några gånger (högt eller skriftligt) tills du har lärt dig dem utantill.

Öva på tillämpning

Gå igenom principerna för att förvärva andlig insikt i stycke 5–12 i kapitlet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022).

Följande berättelse, anpassad från artikeln ”I Will Take It in Faith” [Jag ska ta det med tro] av Elizabeth Maki (history.ChurchofJesusChrist.org), handlar om en man som påverkades av prästadömsrestriktionen. För att få veta mer om prästadömsrestriktionen, se ingressen till Officiellt tillkännagivande 2 i slutet av Läran och förbunden.

När du läser broder Rickfords redogörelse, titta då efter tydliga tecken på var och en av principerna för att förvärva andlig insikt under hans resa.

George Rickfords berättelse

Mormons bok – lärarhandledning – Nyckelläror: 2 Nephi 26:33: ”Alla är lika inför Gud”

År 1969 träffade George Rickford, en ung vuxen i Leicester i England, missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. I början motsatte sig George deras budskap, men så småningom började han träffa missionärerna. Efter tre månader av intensivt undersökande, vaknade George en morgon med en övertygelse om att kyrkan var sann.

George var ivrig att bära sitt nyfunna vittnesbörd för äldsterna. Innan han kunde göra det informerade de honom om att han inte skulle kunna ta emot prästadömet som medlem i kyrkan på grund av sitt rasmässigt blandade arv, som innefattade förfäder av svart afrikansk härkomst.

En dag talade George med en nära vän om sina upplevelser med missionärerna och började undervisa sin vän om profeten Joseph Smith. Han berättade senare: ”När jag återgav den berättelsen blev jag bara så upprymd och något tog över och jag bara strålade.”

Upplevelsen bekräftade Georges vittnesbörd, men prästadömsrestriktionen bekymrade honom fortfarande. När han bad för att förstå bättre kom det här budskapet till honom: ”Du måste inte förstå allting med mitt evangelium innan du förpliktar dig till det. Du kan väl visa din tro genom att acceptera det du hört och lämna över resten åt mig?”

Tröstad av det här budskapet svarade George uppriktigt: ”Ja, Herre, det ska jag göra. Jag ska ta det med tro. Och tack förresten, tack.” Två månader senare döptes George och blev en trofast medlem i kyrkan.

År 1975, tre år före uppenbarelsen om prästadömet, uttryckte George sin tro på en rättvis Gud i det att han skrev att han hade accepterat prästadömsrestriktionen ”i tro, utan förbehåll”. Han tillade: ”Jag är bara tacksam för att Herrens prästadöme åter finns på jorden, med alla dess åtföljande välsignelser, myndighet och ansvar. Det är av mindre betydelse för mig vem som har det och vem som inte har det, men av desto större betydelse hur det används.”

År 1978 fick George kännedom om uppenbarelsen om att prästadömet skulle ges till alla värdiga män (se Officiellt tillkännagivande 2).

”När George kom hem pratade han och June [hans fru] hela natten om vad nyheten skulle innebära för deras familj. Förändringen var monumental. Nästa morgon ordinerades George Rickford till präst i aronska prästadömet. Två månader senare ordinerades han till sjuttio och blev seniormedlem i stavens kvorum för de sjuttio. Och två månader efter det beseglades George och June Rickford tillsammans med sina fyra barn i Londons tempel” (”I Will Take It in Faith”).

  • Hur tror du att det kan ha känts för George när han hörde att han inte skulle få ta emot prästadömet?

Bild
ikon, anteckna
  1. Besvara följande frågor:

Handla i tro

  • På vilka sätt handlade broder Rickford i tro? Hur hjälpte det honom?

Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv

  • Hur hjälpte vår himmelske Faders svar på broder Rickfords bön honom att se sin situation utifrån ett evigt perspektiv? Hur hjälpte detta broder Rickford att följa Herren?

Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor

  • På vilka sätt var den Helige Anden en gudagiven källa som hjälpte broder Rickford?

  • Vilka andra gudagivna källor i vår tid kan hjälpa någon som har frågor om prästadömsrestriktionen? Hur kan Officiellt tillkännagivande 2 och 2 Nephi 26:33 hjälpa dem?

För ytterligare information till hjälp med frågor om prästadömsrestriktionen, se avsnittet ”Valfritt: Vill du veta mer?” i slutet av den här lektionen.