Tjenestemisjonær
Innledning


Innledning Hvordan tilpasse seg tjenestemisjonærlivet: Ressurshefte (2020)

“Innledning”, Hvordan tilpasse seg tjenestemisjonærlivet

Bilde
Jesus kaller på menn i en båt

Detalj fra Come, Follow Me [Kom, følg med meg], av James T. Harwood

Innledning

Du kan lykkes med Herrens hjelp

Som tjenestemisjonær er du kalt til å representere Jesus Kristus. Du yter tjeneste til vår himmelske Faders barn. Frelseren elsker deg, og han vil hjelpe deg å komme videre. Herren har lovet: “Jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere for å støtte dere” (Lære og pakter 84:88).

Bilde
tjenestemisjonær som leser Skriftene

Utøv din tro og handle ifølge beslutningen du har tatt om å utføre Herrens verk. Ved din kontinuerlige tro og beste innsats vil du raskere utvikle de ferdigheter, gaver og sterke sider du trenger. Du vil føle Herrens hjelp. Du vil vokse i tillit til din evne til å tjene ham.

Herren har lovet å hjelpe misjonærer. Men mange av historiens største misjonærer led og strevde i sitt misjonærarbeid. Ammon og hans brødre “led mye både på legeme og sjel i form av sult, tørst og utmattelse, og også mye på grunn av åndelige anstrengelser” (Alma 17:5). Noen ganger var de overveldet. “Og da våre hjerter var nedstemte og vi var nær ved å vende tilbake, se, da trøstet Herren oss og sa: Gå til deres brødre lamanittene, og bær deres plager med tålmodighet, og jeg vil gi dere fremgang” (Alma 26:27).

Dette løftet gjelder deg i din tildelte tjeneste for Guds familie. Du kan bli en nyttig Herrens tjener.

Tatsu Ito, som hadde spinalmuskulær atrofi, er et eksempel på oppfyllelsen av dette løftet. Da familien Ito flyttet fra Japan til Utah, bestemte Tatsu seg for å virke som tjenestemisjonær. Tatsus yngre bror Dan “kunne se hvordan Tatsu forandret seg” under misjonen, og visste at Tatsu virkelig “forberedte seg til å vende tilbake til himmelen”.

Da Tatsu gikk bort, dro Dan, som også har spinalmuskulær atrofi, til tempelet. Han følte seg tilskyndet til å be om at han kunne bli kalt til å utføre det samme misjonsoppdraget som Tatsu hadde virket i før han døde. Dan ble velsignet med å kunne gjøre det. Han virket på LDS.org responsteam og gjennomgikk “Jeg er mormon”-profiler på japansk.

Dan sa at han også var “en representant for Gud i hverdagen”. Hvis noen hadde problemer, var han “alltid glad for å lytte til dem og oppfordret dem til å gå til biskopen for å få en velsignelse”.

Selv om eldste Itos misjon ikke hadde en proselytteringsrutine, sa han at han absolutt følte at han var misjonær. Han sa at hans misjon bidro til å “øke min villighet til å tjene mer hver dag”.

Bilde
tjenestemisjonær ved datamaskin

Eldste Tatsu Ito

Hvordan bruke dette heftet

En tjenestemisjon kan være både gledesfylt og stressende. Hardt arbeid og tjeneste er velprøvde verktøy for å håndtere bekymring, fortvilelse og tretthet. De er avgjørende for alle som er engasjert i Herrens verk, både under og etter misjonærtjeneste. Men hardt arbeid og tjeneste alene er ikke dine eneste verktøy. Andre ressurser er profesjonell hjelp, prestedømsvelsignelser, råd fra erfarne voksne og dette heftet. Herren vil hjelpe deg å utvikle ferdigheter og holdninger for å hjelpe deg å lykkes. Du kan finne tilfredsstillelse og fremgang på din tjenestemisjon og i livet.

Det er ikke meningen at hele dette heftet skulle leses på én gang. Bruk instruksjonene nedenfor. Du vil bli ledet til forslag for de utfordringer du står overfor. Disse forslagene vil også være til hjelp når du tjener og yter omsorgstjeneste for andre.