Palvelulähetyssaarnaaja
6. Hengellisen kestävyyden kehittäminen


”6. Hengellisen kestävyyden kehittäminen”, Sopeutuminen palvelulähetyssaarnaajan elämään – opaskirjanen, 2020

”6. Hengellisen kestävyyden kehittäminen”, Sopeutuminen palvelulähetyssaarnaajan elämään

Kuva
lähetyssaarnaaja rukoilee

6. Hengellisen kestävyyden kehittäminen

Toisinaan lähetyssaarnaajat reagoivat liialliseen stressiin kyseenalaistamalla evankeliumin totuudellisuuden. Lähetyssaarnaajat reagoivat usein tällä tavoin, koska heiltä puuttuu apuvälineitä käsitellä liiallista stressiä. Jos sinusta tuntuu tältä, kokeile alla olevia ehdotuksia. Valitse ne, jotka tuntuvat sopivan sinulle. Katso lisäideoita osiosta ”1. Kestävyyden kehittäminen, kun olemme kuormittuneita”.

A. Todistuksesi vahvistaminen

  • Ymmärrä, että kysymysten esittäminen on tervettä. Profeetta Joseph Smith sai monia ilmoituksia vastauksina vilpittömiin kysymyksiinsä. On tervettä, että sinulla on kysymyksiä evankeliumista. Kun pyrit löytämään vastauksia, muista, että pyhät kirjoitukset, profeetat, opettajat ja oma kykysi järkeillä voivat olla avuksi. Mutta vain Henki voi vahvistaa totuuden. Henki kertoo meille, että Jeesus on Kristus ja että kirkko on totta.

  • Ymmärrä, mitä usko on. Usko on sitä, että luottaa Jumalan täydelliseen hyvyyteen, rakkauteen, viisauteen ja oikeudenmukaisuuteen. Se on luottamista silloinkin kun meillä ei ole täydellistä ymmärrystä. Alma opetti, että ”usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta” (Alma 32:21). Et tarvitse ”täydellistä tietoa” voidaksesi uskoa. Tutki lukua Alma 32 saadaksesi apua uskosi vahvistamiseen.

  • Osoita uskoa, kun asiat tuntuvat riistäytyvän käsistä. Saatat olla huolissasi tietyistä olosuhteista tai lopputuloksista. Kun näin tapahtuu, pyri olemaan levollinen ja keskittymään nykyhetkeen (ks. ”1. Kestävyyden kehittäminen, kun olemme kuormittuneita”). Huomaa tunteet, joita sinulla on, kun koet, ettet hallitse asioita. Vaikka nämä tunteet voivat olla epämukavia, ne eivät voi vahingoittaa sinua. Ajan mittaan opit kokemaan yhä suurempaa uskoa. Sinulla voi olla uskoa, kun kohtaat epävarmuutta ja haasteita.

  • Pidä käskyt. Me alamme luottaa Herraan, kun opimme Hänen opetustensa arvon. Saadaksemme tämän luottamuksen meidän täytyy tehdä Hänen tahtonsa. ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17).

  • Ole kärsivällinen. Aika ja kokemus auttavat sinua ymmärtämään asioita, jotka nyt ovat hämmentäviä. Muista Nefin opetus: ”Minä tiedän, että [Jumala] rakastaa lapsiaan, mutta en tiedä kaiken tarkoitusta” (1. Nefi 11:17). Rakenna sen tiedon pohjalle, mitä tiedät Jumalasta Hengen kautta.

B. Parannuksenteon oppiminen

Parannukseen sisältyy oman tahtosi sovittaminen Vapahtajan tahtoon. Seuraavat periaatteet auttavat sinua, kun pyrit tekemään parannusta.

  • Ole rehellinen vaarnanjohtajallesi. Jos sinulla on vakavia syntejä, joita et ole selvittänyt, puhu vaarnanjohtajasi kanssa. Ole avoin ja rehellinen. Hän auttaa sinua selvittämään nämä asiat.

  • Anna itsellesi anteeksi, kun olet tehnyt parannuksen. Toisinaan ihmiset tuntevat parannuksenteon jälkeen edelleen syyllisyyttä ja häpeää. Muista, että me kaikki kadumme aiempia syntejä ja virheitä. Luota siihen, että Kristuksen sovitus on riittävä – sinunkin kohdallasi. Muista, että parannus ei ole vain varasuunnitelma. Parannus on onnensuunnitelma jokaista ihmistä varten.

  • Keskity asioihin, joilla on todella merkitystä. Tee parhaasi tehdäksesi parannusta joka päivä. Pidä sitten huoli siitä, että asiat, joista olet huolissasi, ovat niitä, joilla on todella merkitystä. Yksi esimerkki voisi olla palveleminen rakkautta osoittaen. Älä murehdi henkilökohtaiseen ylpeyteen liittyvistä asioista, kuten siitä, mitä muut ajattelevat sinusta.

  • Ymmärrä tunnustamisen merkitys. Sinun ei tarvitse tunnustaa vähemmän vakavia syntejä tai toistuvasti samaa syntiä. Pappeusjohtajat kertovat sinulle, kun tunnustuksesi on riittävä. Katumuksen ja surun tunteminen menneistä synneistä on normaalia. Mutta se ei tarkoita, että sinun pitää tunnustaa yhä uudelleen samasta asiasta. Käännä ajatuksesi muihin toimiin. Tee tietoinen päätös uskoa Herran anteeksiantoon. Älä piittaa houkutuksesta tuntea levottomuutta tai häpeää.

  • Puhu vaarnanjohtajallesi tai piispallesi, jos sinulla on edelleen vaikeuksia.

C. Vakain aikein rukoilemisen oppiminen

  • Kokeile ääneen rukoilemista, vaikka vain kuiskaten. Kokeile sitä, että valmistaudut rukoukseen kirjoittamalla kysymyksiäsi tai huolenaiheitasi. Luo mielikuva lähellä olevasta Jumalasta. Kysy Häneltä, mitä voit tehdä Hänen puolestaan tänään. Toimi sitten mieleesi tulevien ajatusten mukaan. Rukoile joskus vain kiittääksesi Jumalaa. Kiitä Häntä niistä monista hyvistä asioista, joita Hän on antanut sinulle.

    Kuva
    palvelulähetyssaarnaaja rukoilee

D. Pyhien kirjoitusten rakastamisen oppiminen

  • Rukoile apua nimenomaan pyhien kirjoitusten ymmärtämiseen ja niistä nauttimiseen. Käytä osa opiskeluajastasi kirjoittamalla ajatuksiasi pyhistä kirjoituksista ja siitä, miten suhtaudut niihin. Kirjoita, mitä opit tai mitä hengellisiä vaikutelmia saat.

E. Henkeen turvaamisen oppiminen

  • Harjoittele kärsivällisesti. Se, että opimme tunnistamaan Hengen äänen, muistuttaa paljolti kielen oppimista. Se vaatii harjoittelua, kärsivällisyyttä ja nöyryyttä. Pyri oppimaan virheistä antamatta periksi.

  • Opi yleiskonferenssipuheista. Saat lisää ajatuksia siitä, kuinka voit saada henkilökohtaista ilmoitusta, tutkimalla yleiskonferenssipuheita tästä aiheesta.