Tjenestemisjonær
6. Utvikle åndelig robusthet


“6. Utvikle åndelig robusthet”, Hvordan tilpasse seg tjenestemisjonærlivet: Ressurshefte (2020)

“6. Utvikle åndelig robusthet”, Hvordan tilpasse seg tjenestemisjonærlivet

Bilde
misjonær som ber

6. Utvikle åndelig robusthet

Noen ganger reagerer misjonærer på høyt stressnivå ved å stille spørsmål ved evangeliets sannhet. Misjonærer reagerer ofte på denne måten fordi de mangler ressurser til å takle høyt stressnivå. Hvis du føler det slik, kan du prøve forslagene nedenfor. Velg de som synes riktige for deg. Gå til del “1. Utvikle robusthet under stress” for ytterligere forslag.

A. Styrke ditt vitnesbyrd

  • Innse at det er sunt å stille spørsmål. Profeten Joseph Smith mottok mange åpenbaringer som svar på sine ærlige spørsmål. Det er sunt for deg å ha spørsmål om evangeliet. Når du prøver å finne svar, må du huske at Skriftene, profeter, lærere og din egen evne til å resonnere kan være til hjelp. Men bare Ånden kan bekrefte sannheten. Ånden forteller oss at Jesus er Kristus og at Kirken er sann.

  • Forstå hva tro er. Å ha tro er å ha tillit til Guds fullkomne godhet, kjærlighet, visdom og rettferdighet. Det er å ha tillit selv om vi ikke fullt ut forstår. Alma underviste at “tro er ikke å ha en fullkommen kunnskap om noe. Hvis dere derfor har tro, håper dere på noe som ikke er sett, som er sant” (Alma 32:21). Du trenger ikke “fullkommen kunnskap” for å ha tro. Studer Alma 32 for å få hjelp til å bygge opp din tro.

  • Ha tro når ting virker ute av kontroll. Du er kanskje bekymret for visse omstendigheter eller utfall. Når dette skjer, kan du øve på å være rolig og fokusert på nåtiden (se “1. Utvikle robusthet under stress”). Legg merke til følelsene du har når du føler deg ute av kontroll. Selv om disse følelsene kan være ubehagelige, kan de ikke skade deg. Med tiden vil du lære å få større og større tro. Du kan ha tro i møte med usikkerhet og utfordringer.

  • Hold budene. Vi får tillit til Herren når vi lærer verdien av hans læresetninger. For å få denne tilliten, må vi gjøre hans vilje. “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv” (Johannes 7:17).

  • Vær tålmodig. Tid og erfaring vil hjelpe deg å forstå noe som er forvirrende nå. Husk Nephis læresetning: “Jeg vet at [Gud] elsker sine barn, men jeg forstår ikke hva alle ting betyr” (1 Nephi 11:17). Bygg videre på det du ved Ånden vet er sant om Gud.

B. Lære å omvende deg

Omvendelse innebærer å innrette din vilje etter Frelserens. Følgende prinsipper vil hjelpe deg når du streber etter å omvende deg.

  • Vær ærlig med stavspresidenten din. Hvis du har alvorlige synder du ikke har behandlet, må du snakke med stavspresidenten din. Vær åpen og ærlig. Han vil hjelpe deg å rette opp i disse tingene.

  • Tilgi deg selv etter omvendelse. Noen ganger føler folk fortsatt skyld og skam etter å ha omvendt seg. Husk at vi alle angrer på tidligere synder og feiltrinn. Stol på at Kristi forsoning er tilstrekkelig, selv for deg. Husk at omvendelse ikke bare er reserveplanen. Omvendelse er planen for lykke for alle.

  • Fokuser på det som virkelig betyr noe. Gjør ditt beste for å omvende deg hver dag. Sørg så for at det du bekymrer deg for, er ting som virkelig betyr noe. Et eksempel kan være å tjene med kjærlighet. Ikke bekymre deg over det som gjelder personlig stolthet, for eksempel hva andre synes om deg.

  • Forstå den rolle bekjennelse har. Du trenger ikke bekjenne mindre alvorlige synder eller gjentatte ganger bekjenne den samme synden. Prestedømslederne vil fortelle deg når din bekjennelse er tilstrekkelig. Å fortsette å føle anger og sorg over tidligere synder er normalt. Men det betyr ikke at du må bekjenne om og om igjen for det samme. Avled deg fra slike tanker med andre aktiviteter. Ta det bevisste valget om å tro på Herrens tilgivelse. Ignorer fristelsen til å bli engstelig eller skamfull.

  • Snakk med stavspresidenten eller biskopen hvis du fortsetter å streve.

C Lære å be med ærlig hensikt

  • Prøv å be høyt, selv om du bare hvisker. Prøv å forberede deg til bønn ved å skrive dine spørsmål eller bekymringer. Se for deg at Gud er nær. Spør ham hva du kan gjøre for ham i dag. Handle deretter ifølge tanker som kommer til deg. Bruk noen ganger din bønn til bare å takke Gud. Takk ham for de mange gode tingene han har gitt deg.

    Bilde
    tjenestemisjonær som ber

D. Lære å bli glad i Skriftene

  • Be spesielt om hjelp til å forstå og glede deg over Skriftene. Bruk litt av studietiden til å skrive ned dine følelser om Skriftene og dine reaksjoner på dem. Skriv ned det du lærer eller åndelige tilskyndelser du mottar.

E. Lære å stole på Herren

  • Øv med tålmodighet. Å lære å gjenkjenne Åndens røst er omtrent som å lære et språk. Det krever øvelse, tålmodighet og ydmykhet. Streb etter å lære av dine feil uten å gi opp.

  • Lær av generalkonferanser. For forslag til hvordan du kan motta personlig åpenbaring, kan du studere generalkonferansetaler om dette emnet.