Verslaving
Stap 2: Hoop


“Stap 2: Hoop,” Verslavingsherstelprogramma: Leidraad verslavingsherstel en genezing (2005), 7–12

“Stap 2,” Verslavingsherstelprogramma, 7–12

Stap 2

Hoop

Beginsel: Ga geloven dat God u met zijn macht weer helemaal geestelijk gezond kan maken.

Toen we onze machteloosheid over onze verslaving inzagen, voelden de meesten onder ons alle hoop verdwijnen. Diegenen onder ons die zonder God zijn opgegroeid, waren ervan overtuigd dat we alle kansen op hulp vergooid hadden. En zij die wel in God geloofden, waren ervan overtuigd dat Hij zo teleurgesteld in ze was, dat Hij ze niet zou willen helpen. Hoe het ook zij, stap 2 gaf ons een antwoord dat we ofwel nooit hadden overwogen ofwel van de hand hadden gewezen: ons tot God wenden en hoop putten uit de verzoening van Jezus Christus.

Toen we uiteindelijk tot nederigheid gebracht waren, vroegen we om hulp. We gingen af op wat ons het allerkleinste straaltje hoop leek en begonnen herstelbijeenkomsten bij te wonen. Toen we daar voor het eerst heengingen, waren we vol twijfels en angsten. We waren bang en misschien zelfs cynisch, maar in elk geval waren we er. Daar hoorden we mannen en vrouwen eerlijk beschrijven hoe hun leven er uit had gezien, wat er was gebeurd waardoor er verandering had plaatsgevonden, en hoe het was om herstellende te zijn van een verslaving. Wij ontdekten dat veel mensen die we op de bijeenkomsten ontmoetten ook eens zo wanhopig waren geweest als wij. Maar nu lachten ze, praatten ze, glimlachten ze, woonden ze bijeenkomsten bij, baden ze, lazen ze in de Schriften en schreven ze in hun hersteldagboek.

Geleidelijk aan begonnen de beginselen waar ze over vertelden en die ze toepasten ook voor ons te werken. Toen we steeds vaker terugkwamen, begonnen we iets te voelen dat we in jaren niet gevoeld hadden: hoop. Als er hoop was voor anderen die op de rand van de vernietiging hadden gestaan, misschien was er voor ons dan ook hoop! We waren dankbaar om te horen dat er, als we ons tot de Heer wendden, ‘geen gewoonte, geen verslaving, geen opstandigheid, geen zonde, geen overtreding zou zijn waarvoor niet volledig vergiffenis kan worden verkregen.’ (Boyd K. Packer, Conference Report, oktober 1995, p. 22; of Ensign, november 1995, p. 19.)

In die sfeer van geloof en getuigenis vonden we hoop die onze ogen begon te openen voor de genade en kracht van God. We begonnen te geloven dat Hij ons kan verlossen uit de slavernij van de verslaving. Wij volgden het goede voorbeeld van onze vrienden die herstellende waren. We woonden bijeenkomsten bij, baden, werden weer actief in de kerk, overpeinsden de Schriften en pasten ze toe, en er begonnen ook voor ons wonderen plaats te vinden. We merkten dat we gezegend werden met de genade van Jezus Christus om één dag tegelijk aan onthouding te doen. Toen we stap 2 deden, groeide in ons de bereidheid om niet meer alleen op onszelf en onze verslaving te vertrouwen, maar te geloven in de liefde en de kracht van Christus. We deden deze stap zowel mentaal als geestelijk en kwamen tot de vaststelling dat het fundament van verslavingsherstel inderdaad van geestelijke aard moest zijn.

Doet u de in deze leidraad aanbevolen stappen, dan zult u die waarheid ook ondervinden. Het is alle moeite waard. Dit programma is een geestelijk actieprogramma. Als u zich aan deze beginselen houdt en toestaat dat ze werkzaam worden in uw leven, wordt u weer geestelijk gezond door uw herboren band met de Heer. Zijn Geest zal u helpen om uw keuzes eerlijker en duidelijker te onder ogen te zien. U neemt dan beslissingen die overeenstemmen met de evangeliebeginselen.

Voor sommigen onder ons vond dit wonder bijna onmiddellijk plaats. Voor anderen was het meer een geleidelijk proces. Maar hoe het u ook gebeurt, uiteindelijk zult u net als wij kunnen zeggen dat u door ‘standvastig[heid] in Christus’ gered bent van uw verslaving en dat u ‘volmaakt stralende hoop’ hebt (2 Nephi 31:20).

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft verteld hoe de kracht van de Heer u kan helpen:

‘We mogen de macht van de tedere barmhartigheden des Heren niet onderschatten of over het hoofd zien. Door de eenvoud, heerlijkheid en bestendigheid van de tedere barmhartigheden des Heren kunnen wij versterkt en beschermd worden in de moeilijke tijden waarin we leven en nog moeten leven. Als woorden niet de troost kunnen bieden die we nodig hebben of de vreugde kunnen uiten die wij voelen, als het gewoon zinloos is om te proberen iets uit te leggen wat niet uit te leggen valt, als we door logica en redelijkheid niet voldoende begrip over de onrechtvaardigheid en oneerlijkheid van het leven kunnen krijgen, als we door ervaring en evaluatie niet het verwachte resultaat bereiken, en als het erop lijkt dat we helemaal alleen zijn, dan worden we gezegend door de tedere barmhartigheden des Heren en worden we machtig gemaakt, zelfs tot de macht der bevrijding toe. (Zie 1 Nephi 1:20.)

Sommige mensen die deze boodschap horen of lezen, kunnen de tedere barmhartigheden des Heren ten onrechte onderwaarderen of verwerpen. (…) We kunnen ten onrechte denken dat dergelijke zegeningen en gaven voorbehouden zijn aan andere mensen die rechtschapener lijken of opvallender taken in de kerk hebben. Ik getuig dat de tedere barmhartigheden des Heren voor iedereen beschikbaar zijn, en dat de Verlosser van Israël die gaven maar al te graag aan ons wil verlenen.’ (Conference Report, april 2005, pp. 106–107; of Ensign, mei 2005, pp. 100–101.)

U zult de tedere barmhartigheden van de Heer ervaren als u leert hoe u erop moet letten en als u gaat geloven dat Gods kracht u echt kan helpen met uw herstel.

Actiestappen

Lees en overpeins de Schriften en bid erover

Zet u uw hoogmoed opzij en begint u te overwegen om God weer een plaats in uw leven te geven, dan gaat u ook meer aan het gebed denken. Uiteindelijk zult u merken dat u er klaar voor bent om te knielen en hardop te bidden. U zult merken hoe fijn het is om God te vertellen over uw gevoelens en behoeftes. U krijgt dan het gevoel dat u een gesprek hervat hebt met iemand die altijd antwoord geeft — die niet altijd ja zegt, maar wel altijd in liefde antwoordt. Uiteindelijk zult u de genezende uitwerking voelen van het doorbreken van het isolement dat u zichzelf had opgelegd.

Het verlangen om met God te communiceren zal ertoe leiden dat u de woorden van profeten uit deze tijd en uit de oudheid gaat bestuderen. Hoort u dat anderen antwoorden hebben gevonden in de Schriften, dan zal uw hoop toenemen dat u die antwoorden ook kunt vinden. Schrijft u op wat u denkt, dan krijgt u daarnaast bovendien ingevingen van de Geest. Studeer onder gebed, dan zal de Heer u antwoord geven op uw vragen en zal Hij in uw behoeften voorzien.

Een prima plek om met studeren te beginnen, is bij de teksten aan het eind van elk hoofdstuk in deze leidraad. Elke tekst is uitgekozen om bij te dragen aan uw herstel en elke vraag is opgesteld in de hoop dat hij u mag helpen om de schrifttekst toe te passen. Neem dagelijks enkele minuten de tijd om na te gaan wat de Heer u wil meedelen.

Geloof in God, de eeuwige Vader, en in zijn Zoon, Jezus Christus, en in de Heilige Geest

De meesten onder ons zijn op de een of andere manier met God opgegroeid, en als leden van de kerk wisten we ten minste iets van onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest. We hebben misschien tot op zekere hoogte wel in Ze geloofd, maar vaak verbonden we onze moeilijkheden niet met onze behoefte aan Gods kracht in ons leven.

De actie die voor stap 2 nodig is, houdt eenvoudigweg in dat we werkelijk willen geloven in de liefde en barmhartigheid van onze hemelse Vader en Jezus Christus en in de toegankelijkheid en zegen van de Heilige Geest. Het is ons getuigenis dat u zelf te weten kunt komen hoe volmaakt eensgezind de leden van de Godheid in hun liefde zijn. Dat kunt u doen door in uw eigen leven en dat van anderen te letten op tekens van hun liefde en kracht.

Studie en begrip

De volgende schriftteksten kunnen u helpen met stap 2. Wij bevelen aan om deze teksten en vragen te gebruiken voor het bespreken van de stof, studeren en schrijven. Denk eraan dat het belangrijk is dat u eerlijk en concreet bent bij het opschrijven.

Geloof in God

‘Gelooft in God; gelooft dat Hij bestaat, en dat Hij alle dingen heeft geschapen, zowel in de hemel als op aarde; gelooft dat Hij alle wijsheid en alle macht bezit, zowel in de hemel als op aarde; gelooft dat de mens niet alle dingen doorgrondt die de Heer kan doorgronden’ (Mosiah 4:9).

  • Vele getuigen in de hemel en op de aarde getuigen van Gods bestaan. Welke bewijzen hebt u van God en zijn liefde?

Geloof in Jezus Christus

‘Predik hun bekering en geloof in de Heer Jezus Christus; leer hun zich te verootmoedigen en zachtmoedig en nederig van hart te zijn; leer hun iedere verzoeking van de duivel te weerstaan met hun geloof in de Heer Jezus Christus’ (Alma 37:33).

  • Velen van ons hebben geprobeerd onze verslaving kwijt te raken door pure wilskracht of door ons geloof in een vriend of therapeut. Vroeg of laat kwamen we erachter dat geloof in onszelf of in anderen ons niet volledig in staat stelde om onze verslaving te overwinnen. Schrijf op waarom u nu vindt dat zich nederig en bereidwillig tot Christus en zijn evangelie wenden te verkiezen is boven alle andere bronnen van hulp om tot herstel te komen.

Het medeleven van de Heiland

‘Terstond riep de vader van de knaap uit en zeide: Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!’ (Marcus 9:24.)

  • Deze man vroeg de Heiland om hulp en kreeg die. Jezus vermaande hem niet wegens zijn ongeloof. Schrijf over het medeleven en geduld van de Heiland.

  • Wat vindt u van het idee om de Heer deelgenoot te maken van uw gevoelens?

De gave van genade

‘Laten wij (…) met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd’ (Hebreeën 4:16).

  • Volgens de Bible Dictionary is de definitie van genade ‘goddelijke hulp of kracht’, verstrekt door ‘de overvloedige barmhartigheid en liefde van Jezus Christus..’ (‘Grace’, p. 697.) Deze gave van goddelijke kracht stelt u in staat om meer te doen dan wat u op eigen kracht zou kunnen doen. De Heiland doet voor u wat u voor uzelf niet kunt doen. Zijn genade is de manier waarop u zich kunt bekeren en veranderen. Hoe hebt u de gave van genade ervaren?

  • Hoe kan de gave van goddelijke kracht u in staat stellen om door te gaan op de weg van herstel?

Genezing

‘Gelooft gij in de macht van Christus om te redden? (…) Indien gij gelooft in de verlossing door Christus, kunt gij genezen worden’ (Alma 15:6, 8).

  • Als we denken aan genezing, denken we meestal aan ons lichaam. Maar waarvoor hebt u de genezende kracht van Jezus Christus nog meer nodig?

  • Schrijf over uw behoefte aan de verlossende (bevrijdende, veranderende) kracht van Christus.

Opwekken

‘Indien gij uw vermogens wilt opwekken en wakker schudden, ja, om mijn woorden te beproeven, en een sprankje geloof wilt oefenen — ja, al kunt gij niet meer doen dan verlangen te geloven — laat dat verlangen dan in u werken totdat gij zó gelooft dat gij plaats kunt inruimen voor een deel van mijn woorden’ (Alma 32:27).

  • Bewustwording — oftewel het opwekken en wakker schudden van uw vermogens — maakt een belangrijk deel uit van het leerproces om te geloven. Hoe bent u zich Jezus Christus en zijn kracht in uw leven nu meer bewust dan vorige week? Vorige maand? Vorig jaar?

Verlossing uit slavernij

‘Zij waren in gevangenschap, en wederom bevrijdde de Heer hen uit hun knechtschap door de kracht van zijn woord’ (Alma 5:5).

  • De kracht van het woord Gods zal u verlossen uit slavernij. U kunt het woord Gods in de Schriften vinden, in conferentietoespraken en kerktijdschriften. U kunt Gods woord bovendien rechtstreeks door de Heilige Geest ontvangen. Schrijf enkele dingen op die u nu bereid bent te doen om zijn woord voor u te ontvangen.