Verslaving
Stap 12: Dienstbaarheid


“Stap 12: Dienstbaarheid,” Verslavingsherstelprogramma: Leidraad verslavingsherstel en genezing (2005), 71–76

“Stap 12,” Verslavingsherstelprogramma, 71–76

Stap 12

Dienstbaarheid

Beginsel: Geef na een geestelijk ontwaken als gevolg van de verzoening van Jezus Christus deze boodschap door aan anderen en pas deze beginselen in al uw doen en laten toe.

Als u zich dienstbaar opstelt, groeit u de rest van uw leven in het licht van de Geest. Bij stap 10 hebt u geleerd om uw leven dagelijks te evalueren en rekenschap af te leggen voor uw daden. Bij stap 11 hebt u geleerd om de Heiland van moment tot moment te gedenken om zo veel mogelijk de leiding van de Heilige Geest te hebben. Stap 12 is het derde anker — dienstbaarheid aan anderen — dat ons verzekert van blijvend herstel en vergeving van zonden.

Om vrij van verslaving te blijven, moet u zichzelf vergeten en anderen dienen. Het verlangen om anderen te dienen is een natuurlijk gevolg van een geestelijk ontwaken.

U hebt een boodschap van hoop voor andere verslaafden, getroffenen en gekwelden die bereid zijn om een geestelijke benadering te proberen teneinde hun leven te veranderen, en voor ieder die waarheid en rechtschapenheid zoekt. De boodschap is dat God een god van wonderen is, en dat is Hij altijd geweest (zie Moroni 7:29). Uw leven is het bewijs. U bent een nieuwe persoon aan het worden door de verzoening van Jezus Christus. Die boodschap brengt u het beste over door anderen te dienen. Als u anderen dient, worden uw begrip en kennis van dit proces groter en uitgebreider.

Uw getuigenis geven van zijn barmhartigheid en genade is een van de belangrijkste diensten die u kunt verlenen. De lasten van anderen dragen door onzelfzuchtige, goede daden te doen, maakt deel uit van uw nieuwe leven als volgeling van Christus (zie Mosiah 18:8).

President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Mensen die hun leven aan God overdragen, zullen ontdekken dat Hij meer inhoud aan hun leven kan geven dan zijzelf. Hij zal hun vreugde verdiepen, hun inzicht vergroten, hun verstand verlichten, hun spieren versterken, hun geest opbouwen, hun zegeningen vermenigvuldigen, hun kansen vergroten, hun ziel troosten, vrienden bezorgen en gemoedsrust uitstorten. Wie zijn leven in dienst van God verliest, zal het eeuwige leven ontvangen.’ (‘Jesus Christ—Gifts and Expectations’, Ensign, december 1988, p. 4.)

Bid veel over de vraag hoe u anderen kunt dienen, en tracht u altijd te laten leiden door de Heilige Geest. Als u bereidwillig bent, ziet u veel kansen om anderen te vertellen over de geestelijke beginselen die u hebt geleerd. U zult manieren vinden om uw getuigenis te geven en anderen op nog veel andere manieren te dienen. Dient u anderen, dan blijft u ootmoedig door u op de evangeliebeginselen en methodes te concentreren die u hebt geleerd. Dan alleen kunt u er zeker van zijn dat uw motieven en inspiratie goed zijn. Wees gul met uw diensten en koester geen verwachtingen in de vorm van bepaalde resultaten. Respecteer de keuzevrijheid van anderen. Bedenk dat de meesten onder ons echt het dieptepunt moesten bereiken voordat ze bereid waren om deze beginselen te bestuderen en toe te passen. Datzelfde zal gelden voor de meeste mensen die u wilt helpen.

Als u anderen ontmoet die zelf een verslaving hebben, of die een dierbare hebben met een verslaving, dan kunt u ze vertellen over deze leidraad en het verslavingsherstelprogramma van LDS Family Services. Als ze willen praten, luister dan. Vertel ze iets van uw eigen verhaal zodat ze weten dat u hun situatie begrijpt. Geef geen advies en probeer ze op geen enkele manier bij te sturen. Vertel ze alleen maar over het programma en de geestelijke beginselen die u zo tot zegen zijn geweest.

U kunt tot de ontdekking komen dat als een verslaafde niet klaar is om deze geestelijke beginselen te aanvaarden, een van zijn of haar familieleden of vrienden er wel voor openstaat. Bijna iedereen die in deze gevaarlijke tijd leeft, kan baat hebben bij het leren en toepassen van evangeliebeginselen. Misschien krijgt u af en toe een ingeving om iemand deze leidraad en een boek-van-mormon te geven. Doet u dat, dan geeft u die persoon de middelen die u hebt gebruikt om uw leven opnieuw op te bouwen door tot Christus te komen.

Doet u iets voor iemand anders, of geeft u ze de boodschap van hoop en herstel, laat die ander dan niet te afhankelijk van u worden. Het is uw taak om anderen aan te moedigen die moeite hebben zich voor leiding te wenden tot hun hemelse Vader en de Heiland. Daarnaast moet u niet aarzelen om hen aan te moedigen zich tevens tot de bevoegde dienstknechten van de Heer te wenden. Ze kunnen via deze priesterschapsleiders grote zegeningen van de Heer krijgen.

U moet bij uw pogingen om anderen te helpen wel begrijpen dat het moeilijk voor ze zal zijn om op de weg naar herstel te blijven als ze geen steun krijgen van hun familieleden, of deze niet begrijpen dat herstellen tijd kost. Maar iedereen kan herstellen, ongeacht hoe anderen reageren, zelfs iemands dierbaren.

Als u anderen de boodschap van herstel door evangeliebeginselen brengt, moet u geduldig en zachtmoedig zijn. Er is in uw nieuwe leven geen plaats voor ego of ook maar enig gevoel dat u beter bent dan een ander. Vergeet nooit wat u achter u hebt gelaten en hoe u door Gods genade bent gered. Jezus Christus doet ‘in alle omstandigheden’ hetzelfde voor allen die zich bekeren en zich tot Hem wenden (Mosiah 29:20).

Zorg er in uw enthousiasme om anderen te helpen voor dat u het evenwicht bewaart tussen het brengen van de boodschap en werken aan uw eigen programma. U moet zich voornamelijk blijven concentreren op uw eigen toepassing van deze beginselen. De doeltreffendheid van uw pogingen om die denkbeelden op anderen over te brengen zal evenredig zijn aan de mate van uw herstel.

Deze beginselen die u hebt geleerd en toegepast om uw verslaving te overwinnen, zijn dezelfde beginselen die er in alle aspecten van uw leven toe zullen leiden dat u handelt naar het plan van de Heer. Als u deze evangeliebeginselen gebruikt, kunt u tot het einde toe volharden zoals de Heer u geboden heeft, en u kunt dat vol vreugde doen.

Actiestappen

Geef uw getuigenis in het openbaar; maak roepingen en talenten groot door anderen te dienen; houd gezinsavond en gezinsgebed; bereid u voor op aanbidding in de tempel

Uw getuigenis van de liefde en de genade van uw hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, is geen theorie meer. Het is een levende realiteit geworden. U hebt het zelf ervaren. Zoals u zich bewust bent geworden van zijn liefde voor u, bent u zich ook bewust geworden van zijn liefde voor andere mensen.

President Howard W. Hunter heeft gezegd: ‘Diegenen onder ons die deel hebben gehad aan de verzoening, hebben de plicht om in geloof te getuigen van onze Heer en Heiland.’ (‘The Atonement and Missionary Work’, studiebijeenkomst voor nieuwe zendingspresidenten, 21 juni 1994, p. 2.)

Geef uw familie thuis uw getuigenis in woord en daad. Geef uw getuigenis geregeld tijdens de gezinsavond, gezinsgebed en bij gezamenlijke schriftstudie thuis. Geef uw getuigenis als u met uw familie aan dienstbetoonprojecten meedoet en terwijl u een christelijk leven leidt. U kunt ook in de kerk uw getuigenis geven, bijvoorbeeld in de vasten-en-getuigenis-dienst, in lessen of bij het uitvoeren van uw kerktaken.

Maak uw kerkroepingen groot. Als u geen taken in uw wijk of ring hebt, meld uw bisschop dan dat u beschikbaar bent. U kunt anderen ook tot zegen zijn door familiehistorisch werk te doen en u voor te bereiden op aanbidding en werk in de tempel en om daar verbonden met de Heer te sluiten. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Tempelwerk is het eindproduct van al onze lessen en activiteiten.’ (Conference Report, oktober 2005, p. 3; of Ensign, november 2005, p. 4.) De beginselen in deze leidraad leiden u naar de tempel; zij vergroten uw verlangen om tempelwerk te doen.

Ook al had u dit eerder niet mogelijk geacht, nu kunt u zich indenken dat u de heilige tempel betreedt en met volle teugen geniet van de vrede daar, en dat u zich in het huis van de Heer dicht bij Hem voelt. In de tempel doet u geestelijke kracht op die u kan helpen om op het pad van herstel te blijven. Ouderling Joseph B. Wirthlin van het Quorum der Twaalf heeft getuigd: ‘Als u geregeld naar de tempel gaat, kunt u daar geestelijke kracht opdoen. Dit kan als een anker in uw dagelijkse leven zijn, een bron van leiding, bescherming, geborgenheid, gemoedsrust en openbaring.’ (Conference Report, april 1992, p. 123; of Ensign, mei 1992, p. 88.)

Dien andere mensen die met een verslaving worstelen door hen te vertellen over de herstelbeginselen; pas die beginselen in alle aspecten van uw leven toe

Het verslavingsherstelprogramma van LDS Family Services biedt uitstekende kansen om anderen te dienen. U kunt anderen dienen door naar bijeenkomsten te gaan en te vertellen over uw ervaringen, uw geloof en uw hoop. U kunt anderen helpen en sterken.

Door de beginselen van het evangelie toe te passen, hebt u geleerd dat de verzoening van toepassing is op alle aspecten van het leven. President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft getuigd: ‘Om de een of andere reden denken we dat de verzoening van Christus alleen aan het eind van het aardse leven van toepassing is om ons van de val, de geestelijke dood, te verlossen. Maar de verzoening is meer. De verzoening is een altijd aanwezige macht in het dagelijks leven. Als we gefolterd, gekweld of gemarteld worden door gewetenswroeging of verdriet, kan Hij ons genezen.’ (Conference Report, april 2001, p. 28; of Ensign, mei 2001, p. 23.)

Die boodschap kunt u andere mensen brengen door een goed voorbeeld te geven en hen bemoedigend toe te spreken. Als u gedurende de dag mensen ontmoet, begroet ze dan met een glimlach. Laat blijken dat u dankbaar bent voor wat ze doen. En als de gelegenheid zich voordoet, getuigt u van de hoop die de verzoening van Jezus Christus biedt.

Studie en begrip

Als u de Schriften en de leringen van kerkleiders bestudeert, zal dit u helpen om op de weg naar herstel te blijven. Bestudeer de volgende Schriftteksten en uitspraken. U kunt ze gebruiken voor meditatie na gebed, persoonlijke studie en groepsbesprekingen.

Bekering en herstel

‘Bekering betekent zich afkeren van de ene overtuiging of gedragslijn en zich wenden tot een andere. Bekering is een geestelijke en morele verandering. Bekering impliceert niet uitsluitend dan men mentaal Jezus Christus en zijn leringen aanvaardt, maar tevens een motiverend geloof in Hem en zijn evangelie. Een geloof dat een verandering teweegbrengt, een ware verandering in iemands begrip van de betekenis van het leven en zijn trouw aan God, in interesse, gedachte en gedrag.’ (Marion G. Romney, verslag van de conferentie van het gebied Guatemala in 1977, p. 8.)

  • De Heiland spoorde de apostel Petrus na zijn bekering aan om zijn broeders te sterken (zie Lucas 22:32). Schrijf op hoe president Romney bekering definieert en in welk opzicht dit ook geldt voor uw eigen ervaringen met herstel.

  • Wat vindt u van het idee om anderen te sterken in hun pogingen om te herstellen van hun verslavingsgedrag?

Grote vooruitgang met kleine stappen

‘Welnu, wordt niet moede goed te doen, want gij legt het fundament van een groot werk. En uit het kleine komt het grote voort’ (LV 64:33).

  • Schrijf op wat u voelt als u denkt aan het naleven van deze beginselen in alle aspecten van uw leven. Wat hebt u eraan om te bedenken dat grote werken met kleine stappen worden gedaan?

Andere mensen sterken

‘Dit is mijn roem, dat ik wellicht een middel in Gods handen moge zijn om de een of andere ziel tot bekering te brengen; en dit is mijn vreugde.

‘En zie, wanneer ik zie dat velen van mijn broeders werkelijk boetvaardig zijn en tot de Heer, hun God, komen, dan is mijn ziel met vreugde vervuld; dan denk ik aan hetgeen de Heer voor mij heeft gedaan, ja, dat Hij mijn gebed heeft verhoord; ja, dan denk ik aan zijn barmhartige arm die Hij naar mij heeft uitgestrekt’ (Alma 29:9–10).

  • Wij hebben geleerd dat het van essentieel belang voor ons herstel is om bereid te zijn ons getuigenis van deze beginselen te geven. Hoe kunt u door over uw ervaringen te vertellen sterk blijven op de weg naar herstel?

‘[Zijt] gewillig […] te treuren met hen die treuren; ja, en hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben, en om te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen waar gij u ook moogt bevinden, als getuige van God op te treden, zelfs tot de dood, opdat gij door God zult worden verlost en onder de deelgenoten der eerste opstanding zult worden gerekend, zodat gij het eeuwige leven zult hebben — nu zeg ik u, als dat het verlangen van uw hart is, wat hebt gij er dan op tegen in de naam des Heren te worden gedoopt, als getuigenis voor Hem dat gij een verbond met Hem hebt aangegaan dat gij Hem zult dienen en zijn geboden onderhouden, zodat Hij zijn Geest overvloediger over u zal kunnen uitstorten?’ (Mosiah 18:9–10.)

  • Door uw ervaring met een verslaving kunt u meevoelen met anderen die worstelen met een verslaving; door uw ervaring met herstellen kunt u hen troosten. Schrijf op hoe uw verlangen en uw vermogen om als getuige van God te staan groter zijn geworden sinds u de stappen tot herstel hebt gevolgd.

Dienen met hulp van de Heer

‘De Verlosser koos onvolmaakte mannen om de weg tot volmaking te verkondigen. Dat deed Hij toen; dat doet Hij nu.’ (Thomas S. Monson, Conference Report, april 2004, p. 19; of Liahona, mei 2004, p. 20.)

  • Soms vragen we ons af of wel klaar zijn om anderen te vertellen over het herstelproces omdat we de beginselen zelf nog niet volmaakt toepassen. In welk opzicht stelt het u gerust te beseffen dat de Heiland met onvolmaakte mensen werkt?

De macht Gods tot eeuwig heil

‘Ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft’ (Romeinen 1:16).

  • Schrijf op wat u denkt en voelt als u terugkijkt en bedenkt dat er een geestelijke ervaring nodig was om u te helpen met het overwinnen van uw verslaving. Schrijf op in hoeverre u aarzelt om anderen te vertellen dat u bent genezen door de beginselen van het evangelie van Christus toe te passen.

‘Ga uws weegs, waarheen Ik ook wil, en het zal u door de Trooster worden gegeven wat u zult doen en waarheen u zult gaan.

‘Bid altijd, opdat u niet in verzoeking komt en uw loon u ontgaat.

‘Wees getrouw tot het einde, en zie, Ik ben met u. Deze woorden zijn niet van een mens, noch van mensen, maar van Mij, ja, Jezus Christus, uw Verlosser, door de wil van de Vader’ (LV 31:11–13).

  • De Schriften staan vol raadgevingen voor hen die een geestelijke levenswijze willen aanhouden om terug naar God geleid te worden. Welke concrete raad vindt u in deze verzen?